B.dubia omöjligt få tag på??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
2
Rubenk:
Tjena allihopa!

Jag har en stäppis som heter Jonas (7 år gammal), i hela Jonas liv sen han var nyfödd så har jag kunnat köpa B.dubias enkelt antingen via hemsidor online eller i min djurbutik i Malmö.

Men...dessvärre stängde Tropikhuset i Malmö ner för något år sedan och sen dess har jag förlitat mig på att köpa foder online men nu verkar det helt ha torkat ut.

Jag har därför börjat handla på Zoogiganten i Jägerso, Malmö, något som jag helst hade sluppit då dom ligger långt ifrån där jag bor samt att det är även är otroligt dyrt.

Nu undrar jag om någon snälla har någon info kring varför det verkar vara omöjligt att köpa B.dubia online längre? verkar ju som att det är någon extrem "torka" på dessa djur och att ingen verkar sälja längre.

Har även prövat t.ex. Cyberzoo och beställde hem "stora b.dubia" men fick endast 1.5 cm dubias. 

Någon som har tips om vart jag kan vända mig för att få köpa B.dubias i stora mängder för en bra peng eller info kring varför det inte verkar säljas längre online?

Tack på förhand :)

9
8
Laxpudding:

www.cyberzoo.se/sv/articles/579/levande-foderinsekter

pangdubia.se/foderinsekter/bdubia

grevenreptiles.se/foder/insekter

reptiliazoo.se/foder/levandefoder/

skanereptilfoder.se/product-category/levande-foder/

5902
4525
Tropfrog:
Stäppus kränger en hel del va? Jag förstår att priset kan vara avgörande.

Jag föreslår att du kommunicerar med de ställen du köper ifrån. Har du berättat för zoogiganten att de är för dyra? Har du berättat för zyberzoo att du är missnöjd med leveransen? Har du nämnt för någon säljare vilka mängder du förbrukar och frågat efter mängdrabatt? Alla fullt relevanta frågor som varje aktiv konsument bör ställa.

Sen.är det ju det här med att odla själv. Det blir inte bara billigare utan säkrar också tillgång. På sikt kanske det rent av kan ge en inkomst? Kanske inte på lång sikt, men på medellång. På lång sikt blir djuret 1-1,5 m och 8-15 kilo. Då kommer du att behöva allt du orkar producera själv. Men och andra sidan är det inte många som anser sig ha råd att köpa de mängderna som behövs i zoobutik. Så odla bör du komma igång med ändå förr eller senare.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Utöver det som redan nämnts vill jag tipsa om försöka etablera en varierad kost. Då är du inte låst vid en specifik föda. Kyckling, vaktel, möss och råttor, Dubia, gräshoppor, orm och andra ödlor mm. Något av det finns som oftast alltid tillgängligt någonstans. 

Egen odling är också en bra besparing och är en bra backup i svårare tider. Dubia har dock inte den snabbaste livscykeln och tar tid att växa till sig. Om du behöver en startkoloni så kan jag avvara en andel ur min egen koloni. Jag bor också i Malmö. 

Annars är det mässorna som gäller, men även då kan det vara få som säljer. 

Mvh
Niklas

5902
4525
Tropfrog:
Att det tar ett tag för dubia att utvecklas är bara ett problem i början. När man etablerat kulturer tillräckligt stora för ens behov så finns det alltid att ta av. Fram tills dess gör man nog bäst i att köpa istället för att skatta kulturen. Det kan vara just därför många skötselbeskrivningar anger att man bör starta foderkultur några månader innan man skaffar djur.

Mvh
Magnus 

892
492
Johnexotics:
Köpte från insectliben sist 

9
8
Laxpudding:
Johnexotics skrev:
Köpte från insectliben sist 

Finns inte länk?

5902
4525
Tropfrog:
insektenliebe.com/en/

Mvh
Magnus 

9
8
Laxpudding:
Tropfrog skrev:
insektenliebe.com/en/

Mvh
Magnus 

Tack så mycket!

Funkar det skickar får Tyskland till Sverige?

5902
4525
Tropfrog:
Laxpudding skrev:

Tack så mycket!

Funkar det skickar får Tyskland till Sverige?

Jajamän. Säljaren köper en transport i Tyskland med fraktbolag som godkänner frakt av levande djur. Sen när det kommer till Sverige har fraktbolaget som tar över inget annat val än att leverera.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild