Korallfingergrodor hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
0
jensan1:

I lördags köpte jag tre grodor i en zoo affär. De hade matats med zoofobas en gång /vecka och då igenom att ställa in en burk med dem i terrariet. ( dvs ingen koll på vem som åt hur mycket) De är imellan 6-10 cm och bodde i en 30 *30*45 burk. De är magra och två utav dem (de två små) har ingen fart alls. En gömmer sig och jag ser den aldrig vilket gör mig orolig med tanke på hur mycket fukt den lilla krabaten får i sig ( eller inte får). Den stora har jag fått till att äta en gång och hon är framme. 

Aktiviteten är givetvis utifrån skymmning o natt.

 

Deras terrarie hos mig är ett 90b*45d*90h med vatten fall, land del klätter regnskog i hela bakrunden. 80 % fuktighet , 27-24 grader. dysor o fläcktar ect. 

Jag är nybörgare inom grodor och kan inte mer än vad jag hittat i info på nätet och det är aldrig nog känns det som :) , så de vore bra med lite tipps så jag får dem att komma igång och äta i första hand. 

Känns som om man ska låta dem vara ifred så mycket det går i start ( o givet sen med ^^) så de kan få lite ro ... men jag är riktigt orolig för dem  .. :S. 

De såg inte sjuka ut i mina ögon förutom avmagring. ( klara ögon såg inga skador förutom på en framme vid nosen där det vart lite avskavt).

Vore tacksam för råd.

( nej jag lämnar inte tillbaka dem )

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hej, kul att du skaffat grodor, men självklart inte kul om de inte äter som de ska.

Grodor och amfibier överlag får i sig vätska genom huden och dricker alltså inte ifrån något blad eller vattenskål, därför behöver deras hud vara fuktig.
Korallfingergrodor kommer ifrån Australien (Och finns även invasivt i delar av USA) och behöver därför inte lika extremt höga luftfuktighet som många andra grodor eftersom de utsöndrar ett vaxliknande sekret för att skydda huden. Det ska dock inte förväxlas med Phyllomedusa sauvagii som är ännu duktigare på att skydda huden och kan t.o.m. sitta och njuta utav solens strålar.
80% luftfuktighet är med andra ord kanske lite högt och inget måste, utan kanske snarare efterliknar deras regnperiod. Jag har närmare 60% luftfuktighet hos mina nu under sommaren, men det varierar en del genom terrariet då jag har en relativt stor vattendel. Luftfuktigheten får gärna flukturera lite så att det hinner torka ut lite emellanåt (självklart inte helt torrt), eftersom konstant hög luftfuktighet kan öka risk för att skadliga bakteriekulturer växer. Jag rekommenderar därför att du sänker luftfuktigheten litegrann.

Aktiviteten hos mina är lika med noll under dagarna. Så fort det börjar mörkna brukar man däremot både höra och se dom klättra omkring.

När du säger att de inte har någon fart alls, är det att du sällan ser dom framme, att de bara sitter eller rentav att de beter sig sjuka?

Jag matar mina trädlevande grodor utanför terrariet genom att flytta över dom till en plastlåda där jag lagt en massa kackerlackor. Det finns självfallet både för och nackdelar med detta. En stor nackdel är själva hanteringen eftersom de kan skadas av salter och ämnen som finns på vår hud. De blir ju även stressade utav själva hanteringen, vilket kan försämra deras immunförsvar.
Fördelarna med att mata utanför är att jag ser exakt hur mycket de äter och slipper oroa mig för eventuella foderdjur som lyckas gömma sig i terrariet eller rentav lyckas ta sig ut och springa omkring i lägenheten.
Har man väldigt orädda grodor, så kan det gå att mata med pincett medans de sitter i terrariet, och då korallfingergrodor är relativt stora är de ju en utav de lättare trädlevande grodorna att mata med pincett trots att de är så extremt klumpiga.
Zoophobas och mjölmask är väldigt fet mat, så det kan ju kanske vara bra att ge lite nu om de är magra. Annars bör basfödan gärna bestå utav syrsor eller kackerlackor.


15
0
jensan1:

Tack för snabbt svar !!

 

Jag ska sänka fuktigheten med en gång !  

Vad jag menar med aktiviteten: det är under kvällen o "natten"  jag kollar. Detta är ett "tillstånd" de varit i redan innan de kom till mig.  Smög upp tre i natt o kollade för att vara "säker" på min fundering om inaktivitet främst ifrån den ena lilla hanen. Tänkte att då har de varit tyst i huset i ett par timmar och han kanske vågat sig fram då men nej :(.

Groda 1 : Honan  . Hon har ätit en zoophobas ifrån pinsett igår och hon rör sig runt och är allmänt nyfiken så jag tror att hon är ok.

Groda 2: Tror att det är en hane. Äter inte. Provat att mata i burk ( 40*25 ) både med syrsor o zoophobas men inget intresse alls utan mera "panik jag vill ut syndrom". Han har lite skav längst fram på nosen. Det ser gammalt ut så inget infekterat eller sårigt. Har sett honom röra sig i terrariumet nattetid men inte mycket. Verkar allmänt rädd o lite slö.

Groda 3: Klar hane. Min stora oro!  Kan sitta på samma platts utan att synligt ha rört huvudet i över ett o ett halvt dygn. Va tvungen o ta upp honom o kolla ifall han levde tillslut :S.  Samma kropps fett so de andra två , inga synliga skador. Aldrig sett honom röra sig runt ! Mat är de ingen fråga om då han inte är intresserad av att vara framme ens. ( jo jag har givervis försökt) 

I läget är han försvunnen i djungeln. Har mycket växtlighet i vivariet o mååånga gömställen. Lite dumt i nuläget då det hade varit bättre o ha koll på honom.

 

 


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Har du prövat att lägga in en burk med insekter i terrariet som dem kan av äta i lugn och ro?
Zophobas är ett ganska "svår" smält foder som kräver mkt från djuret, jag skulle rekomendera att köra kackisar iaf nu när dem är lite krångliga med maten.


15
0
jensan1:

Japp det har jag prövat. Har ställt in en ganska låg skål med ett par zoofobas i utan resultat. Ska köpa in kackerlackor o pröva :) . Tack för tipset.

Den piggare hanen startade kvacka nu ikväll och det måste väl vara ett friskhets tecken??

Förhoppnings vis så beror det på att allt är nytt för krakarna. Men med tanke på den låga fettreserven så blir jag orolig :S


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Flytten är ju garanterat en anledning till att dem är lite oaktiva och försiktiga med maten.
Lägg upp en bild så ser vi hur illa ställt det är, många gånger är man väldigt orolig i onödan då det kanske inte är så farligt som man först trodde (dvs dör imorg ungefär).


15
0
jensan1:

Bilder kommer så fort jag kan :).


15
0
jensan1:

Bild på den skadade nosen. Ser läkt ut tycker jag o nosen är inte igen täppt utav skadan.


15
0
jensan1:

Lillen innan han blir grinig o kissar ur sig. Han har inga fett korvar över öronen alls.  Samt allmänt hängig. Förutom två gröna fläckar i nacken så är de bara mossa o torv prickar :).  ( fick bensin på händerna tidigare därav handskarna )  Han är så här "låg" o ointresserad för omgivningen eller för att rymma . Där jag släpper den i terrariet där sitter den kvar .. normalt ???

Den har inga problem med att röra sig vad jag sett. 

Känns som om jag bara ska låta den vara ifred o smygtitta på avstånd .. eller ??


15
0
jensan1:

 

Terrariet 90*45*90   fick inte ordning på kortet ^^

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild