Orientalisk klockgroda - massa frågor!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
0
Langstrumpan:
Min dotter önskar sig en orientalisk klockgroda i julklapp och jag håller nu på att läsa på vad det är och vad det innebär. Jag har läst skötselråden här på Terrariedjur, men annars verkar nätet ganska tunt på skötselråd? Finns det någon bra bok man köpa?

Jag har förstått det som att man kan ha två utan problem - innebär det att en ensam skulle vantrivas?
Hur stort bör terrariet vara?
Vad gäller föda så låter det som att maggots och daggmaskar är bra - de är ju telativt lätthanterliga. Räcker det med att bara ge just dessa två masksorter, eller behöver födan varieras mer?
Jag antar att man kan plantera växter på landdelen i terrariet - vilka växter är lämpliga?
Hur skulle ni enklast säga att man gör för att bygga upp vattendelen?
Går de i vinterdvala?

Annars verkar de ganska lättskötta när det kommer till temperatur och ljus.

Alla tips tages tacksamt emot!

Medlem i SkHF
73
37
Kenneth58:
www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/b_orientalis

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Läser man inlägget står det att hon läst skötselrådet här på terrariedjur.se (kändes då onödigt att länka samma skötselråd).

Jag är absolut ingen expert på grodor och paddor men om jag ska ge något tips så är det att söka på artens vetenskapliga namn när man googlar arten. Då kommer det finnas mycket att läsa! : ) 

5099
3873
Tropfrog:
Vetenskapligt namn är bra. Engelska populärnamn funkar ganska bra ckså på vanligare arter. I detta fallet fire belly toad. 

Här är en mycket duktig odlare som har lite matnyttigt information:

www.bombina.org/fbts-care-sheet

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Som redan nämnts är vetenskapliga och engelska namn mycket användbara, men jag tänkte passa på att flika in att djurhållningsstandarden i exempelvis USA ofta är lägre än här i Sverige, vilket är viktigt att hålla i bakhuvudet när man gör research. Det finns förstås mycket bra tips och många eldsjälar därute med fantastisk djurskötsel, men de har exempelvis inga minimumkrav på terrariestorlek som vi har i Sverige, så ta framförallt storleksrekommendationer det med en nypa salt.

På rak arm kan jag tipsa om SerpaDesign på youtube. Han har flera byggprojekt åt sina klockgrodor som är fantastiskt  vackra (och definitivt stora nog). Då är det dock snarare inspiration till terrariebygge än raka skötselråd, och man behöver inte alls göra så avancerade burkar till sina klockgrodor som han har.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild