Är min kungspyton lite väl liten?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
OliverT:
Hej på er! Ny medlem på forumet och relativt ny ägare av mitt första terrariedjur, en 11 månader gammal kungspytonhane. Det här med morphs har jag ingen koll på.

Min fråga gäller hans storlek. När jag googlat runt har jag hört att en kungspyton i snitt blir runt 60 cm lång lagom till de fyller sex månader. Min är som sagt 11 månader gammal och är runt 55 cm lång. Hans huvud är ungefär stort som min tumme. Jag har haft honom i snart två månader, men så länge jag haft honom har han ätit en mus i veckan per butikens rekommendation. Jag har försökt att mata två, men han tar aldrig den andra. 

När är de färdigväxta? Han delade ett mindre tarrarium än han har nu med två andra ormar, kan det ha hindrat hans växt? Tacksam för lite vägledning från mer erfarna ormägare. Vill verkligen att han ska må bra och få vad han behöver.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
55 cm låter inte så litet för en hane på 11 månader, men du bör byta till råtta så snart som möjligt. Vuxna möss blir ganska snabbt för små byten och det är som du själv märkt inte självklart att de vill ta två byten på rad. Gå då upp i storlek och mata med en råtta istället.

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
Storleken på en orm hänger till största delen ihop med hur mycket och hur ofta dom äter. En kungspyton som är ett år kan variera rätt mycket i storlek beroende på fodermängden. Tycker inte man ska oroa sig för några centimeter eller decimeter hit och dit : ) det viktiga är att ormen äter och verkar lugn och mår bra. 

En orm växer hela livet. Men dom växer som mest innan dom är könsmogna. Största tillväxten brukar vara dom 2,3,4,5 första åren, generellt. Men dom slutar aldrig att växa. En äldre orm brukar växa mer på omkretsen än på längden. 

Angående foderdjur och matning av pytonormar så håller jag med Jimmy. Betydligt bättre att mata med ett större bytesdjur istället för flera mindre. 

Just med kungspytons kan det vara knepigt med storlek vid en viss ålder. Då så många av dom "strular" med maten i långa perioder därför kan storleken variera mycket även på jämngamla individer. 

Tycker det låter som din växer precis som den ska.

Ska tillägga att även om en orm bor trångt så växer den lika mycket som om den bor väldigt stort. Så den stannar inte i växten som exempelvis akvariefiskar kan göra i för små utrymmen. 

67
39
Tonyikalmar:

"Ska tillägga att även om en orm bor trångt så växer den lika mycket som om den bor väldigt stort. Så den stannar inte i växten som exempelvis akvariefiskar kan göra i för små utrymmen." 

Det hör visserligen inte till ämnet men det där med akvariefiskar som inte blir för stora är en skröna. (eventuellt dör dom av ett med tiden undermåligt filter, men med bra vatten uppnås en sådan storlek att dom tillslut får svårt att vända sig om.)
Lite som att huggormar släpper sina ungar uppe i träd, för att dom har så potent gift och riskerar döda sin mor annars. Det är oxå en felaktig gammal "sanning" som sprids. 

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
www.seriouslyfish.com/stunted-growth-means-stunted-lives/

Vet egentligen inte vad det svenska ordet heter men finns mängder av sidor som tar upp ämnet "stunted fish". Jag kanske har fattat helt fel? 

5087
3855
Tropfrog:
Jonas_ skrev:
www.seriouslyfish.com/stunted-growth-means-stunted-lives/

Vet egentligen inte vad det svenska ordet heter men finns mängder av sidor som tar upp ämnet "stunted fish". Jag kanske har fattat helt fel? 


Visserligen helt OT, men jag tänker att jag replikerar på det ändå. Jag tror att Tonys har full koll men att det inte framgick. Det är inte den lilla utrymmet i sig som är problemet. Det är framförallt svårigheten att både mata tillräcklig och att hålla bra vattenkvalitet samtidigt som ger småväxta fiskar i akvarium. Med tillräckliga kunskaper är det dock möjligt att undvika även i små utrymmen och då växer fiskarna som de ska.

Om man råkar ut för "stunned fish syndrome" så beror det antingen på svält eller syrebrist (nitritförgiftning), detta kan hända även i större utrymmen, men är nog absolut vanligast hos nybörjare med små underfiltrerade kar.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild