Är min ögonfransgecko stressad?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
maji7:
Hej!
För ca en vecka sedan köpte jag en ögonfransgecko av en privatperson, en hona på ca 1 år. Hon bor i samma terrarie som hon hade i sitt gamla hem och får samma mat och skötsel. Hon äter ca varannan natt och väger 25 gram. Men hon gömmer sig konstant och ser henne typ aldrig. Kan det vara så att hon är stressad eller rädd pga miljöombytet eller är detta vanligt? Jag har hållt henne ett par gånger sen hon flyttade hit (när jag satte in henne i terrariet och när jag vägde henne) men annars har hon bara fått vara ifred. Hon är handtam enligt förra ägaren. När jag haft ute henne har hon inte rört på svansen vilket jag ändå ser som positivt och hon var väldigt lugn när jag hanterade henne. Jag matar och fuktar terrariet som man ska och har koll på luftfuktigheten. Tyckte också att det fattades lite mer växtlighet så har beställt fler växter att sätta upp, både på väggen och marken. 

6
1
maji7:
Åh, en sak till. Hon har fortfarande öms kvar på magen, såg ut så redan när jag köpte henne. Tycker ni jag ska göra något åt det? 

5061
3824
Tropfrog:
Ögonfransgeckos är nattaktiva reptiler. De letar mat och äter på natten och sover på dagarna under skydd. Att du inte ser henne på dagarna är ett sundhetstecken. En ögonfrans som ränner runt i terrariet på dagen är en stressad ögonfrans.

Mvh
Magnus 

49
25
Lurre213:
Har du dygnrytm åt henne? Mina kommer fram direkt när ljuset slocknar runt 18, sen är de semiaktiva fram till tidig morgon runt 5-6.

Om de är under öms så är de betydligt slöare och kan gömma sig även nattetid, och de påverkas av temp. Får man hyfsad värme i terrariet dagtid 25 grader typ, upplever jag att dem är mer aktiva. Tror också de kan ta lite tid för innan hon har landat efter transport osv. 

5061
3824
Tropfrog:
Jag är inte övertygad om att det är en god idé att höja värmen för att göra nattaktiva djur mer aktiva under dagen. Aktiviteten kan tyda på stress. Den kanske klättrar omkring för att hitta en svalare plats, för att komma undan värmen?

Mvh
Magnus 

654
341
Johnexotics:
Ögonfransar är inga dagaktiva djur. Sen att försöka hålla ett djur som varit hemma sån kort tid är inget att. Rekommenderar. Eller ja personligen tycker jag man inte ska hålla på ta ut sina djur. Om man inte gör hälsokontroll 

6
1
maji7:
Tropfrog skrev:
Jag är inte övertygad om att det är en god idé att höja värmen för att göra nattaktiva djur mer aktiva under dagen. Aktiviteten kan tyda på stress. Den kanske klättrar omkring för att hitta en svalare plats, för att komma undan värmen?

Mvh
Magnus 


Nä men precis. Jag har runt 23-24 grader på dagen, på morgonen kan det sjunkit till 21-22 grader. Men dåså. Då hoppas vi på att hon är nöjd!

6
1
maji7:
Lurre213 skrev:
Har du dygnrytm åt henne? Mina kommer fram direkt när ljuset slocknar runt 18, sen är de semiaktiva fram till tidig morgon runt 5-6.

Om de är under öms så är de betydligt slöare och kan gömma sig även nattetid, och de påverkas av temp. Får man hyfsad värme i terrariet dagtid 25 grader typ, upplever jag att dem är mer aktiva. Tror också de kan ta lite tid för innan hon har landat efter transport osv. 


Håller med Magnus här, att höja värmen är inte en bra idé. Men ja jag har dygnsrytm, har timer på hennes lampa (inte en värmelampa) som tänds 06 och släcks 20 varje dag!

49
25
Lurre213:
Alright, den rekomenderade tempen är dock 22-26 grader så ingen fara att ha 25grader i delar av terrariumet dagtid. Vissa har dem i rumstemp typ 20 grader vilket jag misstänker är lite fel för en kallblodig reptil om de aldrig får värma sig lite.

5061
3824
Tropfrog:
Lurre213 skrev:
Alright, den rekomenderade tempen är dock 22-26 grader så ingen fara att ha 25grader i delar av terrariumet dagtid. Vissa har dem i rumstemp typ 20 grader vilket jag misstänker är lite fel för en kallblodig reptil om de aldrig får värma sig lite.


Hmm. Jag är helt säker på att det finns "kallblodiga" reptiler i såväl Skandinavien som Nordamerika och norra Kina. Samtliga platser som bara når över 20 grader en handfull månader om året. Håll diskussionen till arten i fråga istället. Att generalisera så grovt blir lätt fel.

Ett terrarium som står i rumstemperatur 20 grader blir varmare än så dagtid när belysningen är på.

25 grader är på inga sätt farligt för ögonfransgecko, men kan vara stressande om svalare platser saknas så att termoreglering är svår. En hög aktivitetsnivå dagtid för en i huvudsak nattaktiv ödla bör alltid tolkas som stress.

Det är alltid bättre att använda ordet växelvarmt djur för reptiler. Det blir lätt fel att kalla djurgrupp med arter som kan värma upp blodet till 40-50 grader utan att ta skada för kallblodiga.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild