Kungspyton värme

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

31
13
bunnylover22:

Imori skrev:
Det där är inte korrekt om man tittar på de vetenskapliga mätningarna från ormens utbredningsområde.
I just Ghana som du nämner är det väldigt sällan 25° eller mer nattetid, temperaturen ligger runt 20-23. På sina håll kan temperaturen gå ner mot 10° vissa delar av året.


har inte hittat någon stans vart det står att det kan gå ner till 10c men dehär är vad jag hitta, kan du skicka länken vart det står dom olika tempraturerna? skulle va bra o veta 

 


167
162
Imori:
OK, vi tittar väl lite närmare på det här. Det är helg och jag fick lite fredags-feeling, så låt oss dyka ner en bit.

Förutom att medelvädet på temperaturen i "Min. temp" i bilden du själv lägger upp bokstavligen blir 23°C, vilket jag angav som inom medel i mitt tidigare inlägg. Så är här även ett av många citat jag hittar om de låga temperaturer som kan uppstå i Ghana:

"In the center and north, winter is hot: daytime temperatures are usually about 35 °C (95 °F) in December and January, even though the air is dry and nights are quite cool. Sometimes, however, nights can get a bit cold in the center-north, with lows dropping to around 10 °C (50 °F)."
Källa: www.climatestotravel.com/climate/ghana

Vad gäller nattemp kan man även titta på samma hemsida vad "Min. temp" är för varje månad i t.ex. Kumasi i södra Ghana:
Jan 20°
Feb 22°
Mar 22°
Apr 22°
Maj 22°
Jun 22°
Jul 21°
Aug 21°
Sep 21°
Okt 22°
Nov 22°
Dec 21°
Medel över hela året 21.5°C

Däremot i Accra är det verkligen omåttligt varmt med ett snitt på 24.6°C (så visst är Kp även fullt kapabel att leva med 25° och mer nattetid om man som ägare så vill) men slår man ut genomsnittlig nattemp. över hela utbredningsområdet kan jag slå vad om att snittet ligger närmare 20-23° än 25° och varmare.

Summa sumarum: övervägande delen av Kp i det vilda lever med närmare svensk inomhustemp. nattetid. En del lever varmare, så är det. Det är absolut inget fel att ha värmare på om natten, men att inte ge nån extra värme är "mer rätt" om man slår ut det över hela artens utbredningsområde.

31
13
bunnylover22:

Imori skrev:
OK, vi tittar väl lite närmare på det här. Det är helg och jag fick lite fredags-feeling, så låt oss dyka ner en bit.

Förutom att medelvädet på temperaturen i "Min. temp" i bilden du själv lägger upp bokstavligen blir 23°C, vilket jag angav som inom medel i mitt tidigare inlägg. Så är här även ett av många citat jag hittar om de låga temperaturer som kan uppstå i Ghana:

"In the center and north, winter is hot: daytime temperatures are usually about 35 °C (95 °F) in December and January, even though the air is dry and nights are quite cool. Sometimes, however, nights can get a bit cold in the center-north, with lows dropping to around 10 °C (50 °F)."
Källa: www.climatestotravel.com/climate/ghana

Vad gäller nattemp kan man även titta på samma hemsida vad "Min. temp" är för varje månad i t.ex. Kumasi i södra Ghana:
Jan 20°
Feb 22°
Mar 22°
Apr 22°
Maj 22°
Jun 22°
Jul 21°
Aug 21°
Sep 21°
Okt 22°
Nov 22°
Dec 21°
Medel över hela året 21.5°C

Däremot i Accra är det verkligen omåttligt varmt med ett snitt på 24.6°C (så visst är Kp även fullt kapabel att leva med 25° och mer nattetid om man som ägare så vill) men slår man ut genomsnittlig nattemp. över hela utbredningsområdet kan jag slå vad om att snittet ligger närmare 20-23° än 25° och varmare.

Summa sumarum: övervägande delen av Kp i det vilda lever med närmare svensk inomhustemp. nattetid. En del lever varmare, så är det. Det är absolut inget fel att ha värmare på om natten, men att inte ge nån extra värme är "mer rätt" om man slår ut det över hela artens utbredningsområde.


som du säger så kan tempraturen droppa till 24-21c på natten, vad jag såg så kunde det droppa till 10c i Bolgatanga men ser inte ut som det skulle vara söder ut vilket kungspyton brukar vara men kan hända att man ser kungspyton runt där också även fast det kan vara ganska kallt, rums tempratur brukar inte vara mindre än runt 20c ish så ja det skulle nog funka att inte ha värme lampa/ mattan på under natten, men på dagen brukar det vara ganska varmt o kungspyton brukar vara i hålor under marken där det kan vara ganska varmt o fuktigt, sen brukar dom lämna hållorna på natten för att söka mat etc.


167
162
Imori:


bunnylover22 skrev:
men ser inte ut som det skulle vara söder ut vilket kungspyton brukar vara


Förstår inte riktigt vad du menar, Kungspytons utbredningsområde är från Senegal i väst till Kenya i öst. De återfinns i stora delar av Burkina Faso såväl som i hela Ghana. Norr till söder.

www.inaturalist.org/guide_taxa/233668

31
13
bunnylover22:

Imori skrev:




Förstår inte riktigt vad du menar, Kungspytons utbredningsområde är från Senegal i väst till Kenya i öst. De återfinns i stora delar av Burkina Faso såväl som i hela Ghana. Norr till söder.

www.inaturalist.org/guide_taxa/233668


som jag sa dom kan finnas där men risken att det inte är så många pågrund av tempraturen och att folk dödar dom för pengar o mat så dom kan snart bli utrotade.


167
162
Imori:
Visst är det tråkigt när arter vi tycker om som husdjur blir jagade för kött och skinn. Men nu diskuterade vi ju nattliga temperaturer där Kp lever. Det vore väl trevligt om vi höll oss till ämnet, inte sant?

För mig låter det högst osannolikt att just norra Ghana skulle vara nån slags skuggzon och befriade från arten, när den finns dokumenterad i alla vädersträck runtom.
Burkina Faso, norr om norra Ghana är t.ex. ännu kyligare nattetid - och där finns Kp.

31
13
bunnylover22:

Imori skrev:
Visst är det tråkigt när arter vi tycker om som husdjur blir jagade för kött och skinn. Men nu diskuterade vi ju nattliga temperaturer där Kp lever. Det vore väl trevligt om vi höll oss till ämnet, inte sant?

För mig låter det högst osannolikt att just norra Ghana skulle vara nån slags skuggzon och befriade från arten, när den finns dokumenterad i alla vädersträck runtom.
Burkina Faso, norr om norra Ghana är t.ex. ännu kyligare nattetid - och där finns Kp.


finns det inte en risk att dom dör eller blir sjukta när det blir så kallt eller stannar dom i sin grotta/ hål i marken för att det är varmare i hålan? 

 


167
162
Imori:
Nej, tror inte heller Kungspyton rör sig ute i sådana temperaturer med vilje.

Jag skulle säga att om platsen är omnämnd som utbredningsområde för arten och väderdatan talar om vilka temperaturer som där uppstår, så är ormen förmögen att överleva där utan att ta skada.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Svensk rumstemperatur är ca 19-21 grader. Jag skulle inte låta tempen gå ned så lågt i hela terrariet varje natt i ett KP-terrarie.

167
162
Imori:
20-24°C är Folkhälsomyndighetens riktvärden för hyres- och bostadsrätter. Bor man i eget så är det ju bara att brassa på.
Hade jag 19° inne så skulle jag också värma terrarierna konstant.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild