Råaska i frysta råttor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
8
Mumriken:
Ger min kungspyton upptinade råttor, har märkt att det står 'råaska' sådär 9-15% eller nåt på förpackningen.

Jag har endast haft henne i drygt ett år men hon är 6 år gammal och har uppenbarligen klarat sig så här långt på samma foder, men är ändå lite fundersam över vad som menas med råaska...

Är det Koldioxiden man kväver råttorna med? De lever ju faktist i vissa fall ganska länge under den prociduren och andas väl in ganska stora mängder, så är det väl en ~80% Co2 blandning man använder? Har inte mycket koll kring det där helt ärligt, och som sagt så har ju ormen överlevt på det.


Det jag kunnat hitta själv är bara kring hamster, katt och hundmat, där menar vissa att 'råaska' är mineraler men hur man skulle tillsätta mineraler i en hel död råtta är för mig ett mysterium.
Kvävning används ju till andra djur också som t.ex gris, om vi nu säger att gris används i hundmat så känns det lite mystiskt att kunna stämpla råaskan i hundfoder som 'mineraler' endast och kunna slippa undan med det utan att någon hundägare skulle ifrågasätta producenterna.

Är det något att vara orolig över? Om det nu skulle vara koldioxiden så har man ju väldigt få alternativ vad det gäller fodring. I min åsikt hade de frysta råttor man köper i affären en lika hemsk död som råttan du ger levande till din pyton. 
De flesta matar ju upptinat så jag antar att det inte är någon större fara. 

Det här var inte så mycket en fråga som en fundering, har du någon åsikt så kör bara.



5061
3824
Tropfrog:
Råaska är väl de alkaliska mineralerna calcium och magnesium ???

I såna fall tror jag att det är det som är naturligt bundet I skelettet som avses. Enda sättet att komma undan blir att mata med filéer/rent kött. Tror jag inte är bra.

Mvh
Magnus 

15
8
Mumriken:
Tropfrog skrev:
Råaska är väl de alkaliska mineralerna calcium och magnesium ???

I såna fall tror jag att det är det som är naturligt bundet I skelettet som avses. Enda sättet att komma undan blir att mata med filéer/rent kött. Tror jag inte är bra.

Mvh
Magnus [/quote[quote=Tropfrog]Råaska är väl de alkaliska mineralerna calcium och magnesium ???

I såna fall tror jag att det är det som är naturligt bundet I skelettet som avses. Enda sättet att komma undan blir att mata med filéer/rent kött. Tror jag inte är bra.

Mvh
Magnus 

Ah låter rimligt. 

Mvh Towe

15
8
Mumriken:

!

Märkte att det stod ASKA och 6,6%


Kan aska vara samma som råaska eller...


Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Google...

 

 

www.purina.se/era-fragor-ar-viktiga/Ingredienser/crude-ash-in-pet-food

 

Termen "råaska" (kan även benämnas "förbrända rester" eller "oorganiska ämnen") på etiketten hänvisar därför till mängden mineraler i produkten.

Mineraler (t.ex. kalcium, fosfor och magnesium) är en annan viktig grupp av näringsämnen som är nödvändig för att säkerställa en hälsosam och balanserad kost. De är avgörande för din hunds eller katts fysiska utveckling och kroppsfunktion. Dessutom hjälper till att balansera kroppsvätskor och stödjer starkt skelett och tänder.


5061
3824
Tropfrog:
Mumriken skrev:
!

Märkte att det stod ASKA och 6,6%


Kan aska vara samma som råaska eller...


 
Aska och råaska kan inte vara samma sak. Däremot är det fullt möjligt att det är en felskrivning.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:

 
Aska och råaska kan inte vara samma sak. Däremot är det fullt möjligt att det är en felskrivning.

Mvh
Magnus 


Aska och råaska är samma. Det som återstår efter total förbränning av produkten.

5061
3824
Tropfrog:
javan skrev:


Aska och råaska är samma. Det som återstår efter total förbränning av produkten.


Jo jag ser att det kan vara samma sak. Beroende på vilken definition av råaska man använder. Men I detta fallet pratar vi inte om någon förbränningsprocess. Det är frysta råttor vi pratar om, inte brända råttor :). Det finns absolut ingen aska i frysta råttor. Däremot finns det kalcium, magnesium och fosfor.

Mvh
Magnus

62
131
Toke:

Aska är ett annat ord för den totala mängden mineraler i produkten. I detta fall mestadels från djurets skelett. 

Aska är per definition det som återstår efter förbränning. Det betyder inte att det redan har brunnit. Alla andra näringsämnen förbränns (eller förångas eller sönderdelas) vid höga temperaturer. 

Mvh
Björn


5061
3824
Tropfrog:
Det är en av definitionerna ja. Men faktum är att det inte krävs fullständig förbränning för att det skall kunna kallas aska:

sv.wikipedia.org/wiki/Aska

Men nu är vi lite ute och svävar i diskussionen. Frysta råttor innehåller inte aska, vare sig tillsatt eller naturligt. Däremot så kräver myndigheter att man redovisar råaska på djurmat. Det är att se som en teoretisk värde för vissa mineraler och är inte aska i egentlig mening.

Om någon skrivit aska på innehållsförteckningen är det felaktigt och vad de egentligen menade var råaska.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild