Kp matvägran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

302
253
Bowery:
Halloj!

Kp , CBB augusti 2020.
Köpt i början på juni, hade då ätit några dagar innan.

Lät den vara ifred som brukligt vid inköp och provade ge råtta efter 1 vecka eller 2 (minns inte helt). Inte alls intresserad då, avvaktade ytterligare nån månad, provade igen, ingen respons.
För 8 dagar sedan tog jag ut den på hälsokontroll, allt fint,öms på gång, ömsade sedan ett helt och fint skin för 4 dagar sedan (torsdags), provade då återigen lyckan igår kväll med råtta, ingen respons. Lät den ligga i burken över natten men kl 6 imorse låg den orörd.

Jag har sedan tidigare erfarenhet KP, det är dock ca 15-20 årsen jag sist hade KP hobbyn igång, så känner mig lite ringrostig vid matvägran på juvenil. Tips? 

PS. Som sagt, 3 tillfällen provat FRYST föda, endast råttor.

206
224
Danne72:
Bowery skrev:
Halloj!

Kp , CBB augusti 2020.
Köpt i början på juni, hade då ätit några dagar innan.

Lät den vara ifred som brukligt vid inköp och provade ge råtta efter 1 vecka eller 2 (minns inte helt). Inte alls intresserad då, avvaktade ytterligare nån månad, provade igen, ingen respons.
För 8 dagar sedan tog jag ut den på hälsokontroll, allt fint,öms på gång, ömsade sedan ett helt och fint skin för 4 dagar sedan (torsdags), provade då återigen lyckan igår kväll med råtta, ingen respons. Lät den ligga i burken över natten men kl 6 imorse låg den orörd.

Jag har sedan tidigare erfarenhet KP, det är dock ca 15-20 årsen jag sist hade KP hobbyn igång, så känner mig lite ringrostig vid matvägran på juvenil. Tips? 

PS. Som sagt, 3 tillfällen provat FRYST föda, endast råttor.

ta med den en tur i bilen :) den äter efter det skulle jag tro.

302
253
Bowery:
Danne72 skrev:

ta med den en tur i bilen :) den äter efter det skulle jag tro.

Hahaha är du seriös nu?:) låter otroligt 

206
224
Danne72:
Bowery skrev:

Hahaha är du seriös nu?:) låter otroligt 

jag hämtade en kungspyton hos min dotter som matvägrat i nästan 1 år, körde 1 mil hem till mig och den åt direkt jag kom hem :) 

302
253
Bowery:
Danne72 skrev:

jag hämtade en kungspyton hos min dotter som matvägrat i nästan 1 år, körde 1 mil hem till mig och den åt direkt jag kom hem :) 

Hahah, ska testa till helgen, vore sjukt om det funkar :)

15
5
GarmrHeim:

Har en kompis vars KP också matvägrat och hon frågade sin lokala djurbutik om spån/bädd material från deras levande råttor/möss att få i en påse sen la hon den frysta musen efter den var tinad och lite torkad i spånet oh rulla in den lite så den doftade ''färskt''

och ormen tog den på en gång :D


302
253
Bowery:
Tack för lite tips so far.

Jag tänker, ska jag ge det ett par veckor till innan jag testar igen? Råtta, eller ska jag rentav testa mus/kyckling då istället? Även hört om att man kan ta en nål och sticka i huvudet på foderdjuret för att framkalla doft?

2 månader är väl ingen fara på en KP, tänker mer att han fortfarande är relativt ung,men de kanske klarar uppemot flera månader/året även då utan mat.

24
32
Darth_Vader:
Hej

2 månaderäringen fara alls så länge du håller koll. 

Vi har en petig KP som endast äter nataler, vi har provat råtta,mus,kyckling men inget duger. Så frågan är vad din Kp är uppvuxen med, dom verkar vara så att det dom föddes upp med vill dom ha. Säger inte att det är så för alla men dom är ju kända för att vara otroligt petiga.

I absoluta värsta fall får du prova levande föda men är inget jag rekommenderar alls. Men är det enda chansen att just din orm äter det så vad skall man göra?

Lycka till=)

80
28
Zombieboyy88:
Att blåsa på födan med hårtork brukar fungera hos mig, min är väldigt kräsen om musen är för kall och vägrar, men hårtorken har fungerat 90% av gångerna 

302
253
Bowery:
Den är uppväxt på råttor, endast dött.

Jag tror jag ger det en 3-4 veckor till, provar råtta 1 gång till, annars nån typ av annat fryst foder. Efter det i absolut värsta fall kommer jag prova levande, men det känns som en långsökt lösning och endast i absolut nödfall.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild