Dubia dör...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

25
12
Bokuggla:
Hej ala!
Ungefär 3 veckor sen köpte jag dubia för att starta en liten koloni. Jag fick 40 honor och 10 hanar och sen några nymfer. Under tiden så har 8 honor och 3 hanar dött. Är det normalt? Har hört att andra har haft de i flera år med typ 5 dödsfall. Har haft mina i 3 veckor och 11 har dött hittils...

Hur det ser ut: Jag har dem i en mörk smartstore 52L (50x39x41) plastlåda med en värmematta fasttejpad på ena sidan. Den är kopplad till en termostat, den står på 34 grader. Har en hygrometer/termometer där det brukar vara mellan 35-45% luftfuktighet. Temperaturen är på den kalla sidan 24 grader och på den varma 32 grader. Har "klippt" ut ett hål i locket på ca 10cm och tejpat fast nät på som ventilation.
Det finns 4st äggkartonger som står vertikalt. Sen har jag ett krukfat för vattenkristaller, en plastburk med Arcadia Earthpro InsectFuel. Satte in den för att se om de skulle äta den...de har numera blivit nymfernas hem :)
När det kommer till grönsaker har de fått apelsiner,grön sallad, persika, gurka, äpple, majs och lite mer grönt. Jag sköljde allt innan jag gav det till dem. I början gav jag dem varje dag men märkte snabbt att jag la i för mycket och de inte åt så mycket. Sen började jag ge var tredje dag på ett ungefär. Har inte lämnat maten i mer än två dagar.

När jag märkte att dem började dö (efter ungefär en vecka) blev jag orolig så jag har gått igenom lådan varje morgon och kollat efter döda/sjuka, vet att dem kan bli stressade av att man håller på med dem och att man helst ska låta dem vara ifred, jag vet inte om det kan ha påverkat dem ännu mer? 
Jag vet verkligen inte vad problemet kan vara. De verkar ske väldigt snabbt, på typ en dag.
Det enda jag har lagt märke till t är att dem blir väldigt långsama och kommer inte upp när dem ligger på rygg. Jag har sett det några gånger när jag kollat på morgonen jag tog ut dem jag såg ifall att det var sjukdom sen dog de några timmar senare. Dem döda har också varit "mjuka" när jag tagit ut dem. En gick i två delar när jag tog den med pincetten. Tycker det är lite konstigt. Borde de inte vara ganska hårda? Jag har funderat på allt möjligt det kan vara....Sjukdom? Ålder? Är fuktigheten för låg? Mera ventilation? Kan jag bara ha fått en dålig "grupp" från där jag köpte dem? 

Om någon har en ide av det kan vara eller har några tips så lyssnar jag gärna. Jag är relativt ny till att ha dubia så jag kanske överreagerar helt men håller på bli helt galen på det här. Har blivit ganska fäst vid dem redan haha :)
Tack i förväg!

656
344
Johnexotics:
Kan ju vara ålder dom dör av 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Se till så att det är ordentligt med ventilation. Tänk även på att fodret kan vara besprutat, använder du ekologiskt? 

Jag hade nog minskat variationen av fodret för att försöka utesluta att det är något av det som är problemet.


Medlem i DHF
71
107
hansh:
Det kan inte vara så enkelt så att det är öms du hittar. Kan vara lätt att ta fel om man inte sett det förut. Ömsen är tomma.

25
12
Bokuggla:
anders skrev:
Se till så att det är ordentligt med ventilation. Tänk även på att fodret kan vara besprutat, använder du ekologiskt? 

Jag hade nog minskat variationen av fodret för att försöka utesluta att det är något av det som är problemet.



All mat har varit eko. Tänkte samma sak så de har inte fått något sista 4 dagarna. Hittat 2 döda :/
En konstig sak var att det verkade gå bra i ungefär 3-4 dagar, ingen död eller "sjuk", trodde det var över. Sen plötsligt hitta jag en. 


25
12
Bokuggla:

hansh skrev:
Det kan inte vara så enkelt så att det är öms du hittar. Kan vara lätt att ta fel om man inte sett det förut. Ömsen är tomma.


Nej, det tror jag inte. Hittade en "död" nymf som visade sig vara öms så det borde väl vara mera "tomt" om det är öms?


25
12
Bokuggla:
SneakyTurtle skrev:
Kan ju vara ålder dom dör av 

Det misstänkte jag också först men att de alla skulle dö med bara några dagars mellanrum är väl lite skumt? Och majoriteten har varit honor, dem ska ju leva längre...?

25
12
Bokuggla:

Ytterligare en hona dog idag. Någon som har några idéer?
Borde jag kontakta dem jag köpte ifrån? 


Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Bokuggla skrev:
Ytterligare en hona dog idag. Någon som har några idéer?
Borde jag kontakta dem jag köpte ifrån? 

Vad ska dem göra? Det är inte deras fel att kackerlackorna dör i din miljö. 

Har de tillräcklig ventilation? 

Fodret de får, är det rent från gifter? grönsaker brukar ju vara besprutade

Fuktnivåer? Det är inte för torrt eller för fuktigt? 

 

 


25
12
Bokuggla:
ZDC skrev:

Vad ska dem göra? Det är inte deras fel att kackerlackorna dör i din miljö. 

 

Har de tillräcklig ventilation? 

Fodret de får, är det rent från gifter? grönsaker brukar ju vara besprutade

Fuktnivåer? Det är inte för torrt eller för fuktigt? 

 

 


Jag har svarat på alla dina frågor i mina inlägg. Jag har inte påstått att det är deras fel..men det är väl inte konstigt att kontakta en säljare man köper ifrån med eventuella frågor/problem? Dem lär väl veta mer med tanke på att dem föder upp och säljer dem? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild