A.callidryas dödsfall :(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag köpte för ett tag sedan en trio vuxna och könade rödögda trädgrodor (Agalychnis callidryas) genom Värnamo Zoo som var snälla och fixade hem det ifrån en mässa i Prag.
Det dröjde dock inte länge tills grodorna en efter en gick och dog.
Innan jag vågar mig försöka igen med några (Om jag ens kommer prova denna art igen) så vill jag försöka reda ut vad som kan tänkas vara problemet i terrariumet. Känner ni någon som äger A.callidryas eller t.o.m föder upp dessa får ni mer än gärna hänvisa dom hit.

Vill speciellt veta vilken luftfuktighet som används, då detta verkar vara väldigt olika beroende vem man frågar. Sen självklart temperatur, inredning och några potentiella teorier till vad som kan vara orsaken till att mina inte klarade sig.


Kan börja med parametrarna i mitt terrarium.
Temperatur: 27-28C
Luftfuktighet: 60-85%
Botten i epiweb, med en vattendel längst fram. (Lägger upp lite bilder senare)

Grodorna höll sig rätt långt ner i terrariumet innan de dog, och två utav dom hittades i vattendelen döda.
Gjort nitrit-tester i vattnet, vilket inte visar några problem.
Använder däremot kranvatten som fått stå några dagar tills att klor och annat avdunstat, men kanske skulle kunna vara orsaken.

A.callidryas är väl kända för att vara känsliga, men trodde inte det skulle vara såpass svårt att hålla dom i liv.

Mina andra 3 grodarter fungerar fint, och sköts på någorlunda liknande sätt.


1661
777
fluffis:

Det var riktigt tråkigt :(

Hoppas du hittar någon orsak.


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

Vet du hur gamla de blev? Vet inte hur det är med Agalychnis, men en del grodor har inte jättelång livslängd.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

De blev enbart 2år. A.callidryas har rätt låg livslängd jämfört med en del andra grodor, men förmodligen runt 6-7år åtminstone.


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

Ja då lär det inte vart åldern iaf.


459
138
Pakke:

Kanske har du växter som har bekämpningsmedel och konstgödsel på sig som kan vara skadligt för grodorna?

 

Om inte, då borde det vara något felet... Kanske stressad efter långresan eller annan orsak.

 

Beklagar =/


214
333
MartinJ:

Hej!

Tråkigt att höra att du förlorade alla tre. Ska se om jag kan hjälpa till med det illa jag har upplevt med mina grodor. Risken finns att jag rabblar på en del med sådant du redan vet, men använd och ta åt dig av det som känns relevant och skit i resten! Jag har en fantastisk grupp på 2.3 (som dessutom la ägg för ett tag sedan, har just nu ca 20 smågrodor) som jag har haft i i ca 2 år, helt utan problem hitils. Jag vet att det brukar stå att de är svåra, känsliga djur att hålla, men jag håller verkligen inte med. Väldigt lätta att ha att göra med så fort man har ett bra terrarium, men jag kan ju å andra sidan bara haft väldig tur också. (Och jag skriver hela tiden i "jag"-form för det är enklast, men vi är två i det här. Min sambo är minst lika delaktig i detta som jag :P)

Temperatur: Konstant 27-28 grader låter väldigt varmt, måste jag säga. De klarar absolut av det, men känns rent spontant som det kan bli problem om det aldrig sjunker under 27C. De behöver dessutom aldrig så högt, så det känns lite som en onödig risk. På sommaren har jag mina mellan 23 och 26 grader, där det är närmare 23 på natten. På vintern har jag temperaturen något lägre (framförallt när jag har torrperiod för att trigga lek), ca 20-22 grader

Luftfuktighet: Låter helt ok, möjligen lite lågt om det är längre perioder av 60%. Jag har sällan (men det händer) under 70%, även när det är som varmast. Men de ska ju klarar av 60%, men jag skulle nog försöka se till att den går upp.

Bottenmaterial: Botten av epiweb? Jag har aldrig använt epiweb, men som jag förstår är väl det en slags bakgrund som är till för att fästa växter i? Som sagt, jag vet inte alls hur den håller fukt osv., men det känns rent spontant som ett skumt bottenmaterial. Dessutom antar jag att det inte blir så naturligt/ekosystemaktigt med sådant. Det kanske fungerar kanon, vad vet jag. Om du vill ha lite insikt hur i andra gör så kan jag beskriva hur jag har det:

Botten: Upp till 1 cm akvariesten vilket fungerar som ett dräneringslager. Nu i efterhand kan man tycka att LECA är ett bättre alternativ, då akvariesten blir TUNGT och enligt uppgift (vad jag har läst och fått sagt till mig) kan det leda till onödigt mycket otäcka anaeroba bakterier, men för min del har det fungerat kanon.

Mellanlager: 1-2 cm av "coco husk" (går att köpa på valfri djuraffär, såndär tegelsten man lägger i vatten) för att hålla vatten.

Toplager: Ett rejält lager (mellan 7 och 15 cm, typ) vitmossa (spaghnum). Det håller stora mängder vatten fantastiskt bra, möglar (nästan) aldrig, (ska tydligen ha) både antimögel -och antibakterie-egenskaper..

Förutom de tre lagren har jag en UTH (Under Tank Heater, eller värmematta :P) som är gjord för att sättas fast på undersidan av glasbotten. Denna har jag på en dimmer. Tanken är att den långsamt ser till att vattnet från botten inte stannar där utan beger sig upp i luften och höjer luftfuktigheten. Det ser dessutom till att det inte blir enorma vattensamlingar på botten. Det fungerar fantastiskt bra, det är det enda "tillskottet" av vatten till luften jag använder (dvs. jag använder inte längre ett regnsystem, fogger eller sprayar för hand; det behövs helt enkelt inte så länge man vattnar botten rejält nån gång typ varannan vecka).

Terrariet: Växter, växter och ännu mera växter! Nu har jag ingen bild på ditt terrarium, men efter att ha lurkat runt på amerikanska grodforum ett tag upptäcker man ganska fort att ett vanligt fel är avsaknaden av växter och klättermöjligheter. Levande växter håller dessutom kvar luftfuktigheten på bra nivå väldigt bra, speciellt om man har mycket växter. Sprängfyllt med bra växter är A och O, anser jag. Själv tycker jag gullranka är typ det bästa som har hänt regnskogsterrarium. De växer så det knakar, har starkablad som utan problem klarar en A. callidryas, de är omöjliga att döda och de kan växa hur som helst (epifytiskt, i vatten, i substrat) och de tar sig runt överallt i terrariet. Om man sedan slänger in lite syntetiska lianer och "bambu" (Dracaena sanderiana), så gullrankan har mer att växa runt, så blir det snabbt super! Slutligen kan man tillägga att ventilation är viktigt med dessa. Jag använder ett Exo-Terra och det verkar vara nog med ventilation. Jag kan tänka mig att ett helglas eller liknande inte har nog med luftombyte.

Vatten: En regelrätt vattendel till rödögda låter lite onödigt, tycker jag personligen. Mer att hålla på med och känns rent spontant som det är lättare att det ackumuleras otäckheter i det om man inte sköter det rätt, men jag är verkligen ingen vattenmänniska och du är säkert mer påläst på det där än mig! Själv har jag bara ett köpt litet vattenfall som vattenskål, där jag byter vatten två gånger i veckan (mer om de skiter i vattnet). Jag vet inte riktigt hur det är med vatten och sånt (vattenkemi är inte min starka sidan), men jag använder ReptiSafe (Zoomeds vattenpreparering). Jag vet att betydligt mer erfarna än mig säger att vattnet här uppe (Umeå) inte alls behöver det, och så är det säkert. Men det är så billigt och går åt så lite så jag tänker att jag hellre gör det i onödan, än låta bli och något blir fel. Men som sagt, hur man måste göra egentligen vet jag inte

 

Slutligen tycker jag det låter som om de haft det för torrt. Trädlevande regnskogsgrodor har en tendens att söka sig neråt när det blir för torrt, då det är fuktigare neråt. Att du dessutom hittade två av de döda i vattnet kan ju visa samma sak, men det är ju inte säkert. Som du säkert märkt är de ju väldigt reserverade när det kommer till vattendrag (som mest backar de ner ändan i vattnet och sitter på kanten).

Det är säkert något jag har missat (och väldigt mycket onödig information :P), så säg till om jag kan hjälpa till mer i framtiden! Lycka till med dina grodor och eventuella framtida rödögda trädgrodor.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

MartinJ, tack för det väldigt informativa inlägget!

Temperatur:
Angående temperaturen, så är det 27-28 grader under dagen. Under natten sjunker självfallet temperaturen en hel del. Kan säkert vara någon grad lägre under regniga dagar med. Ska mäta lite mer, för att se hur mycket det skiljer sig, och se vad temperaturen faktiskt går ner till under natten.


Luftfuktighet:
Även om jag hade rätt hög luftfuktighet så känns det som om det kanske kan vara idé att använda mer levande växter för att stabilisera luftfuktigheten bättre.

Bottenmaterial:
Jag använder exakt samma kombination med leca, coco husk och sphagnum-mossa i mina andra grodterrarium, men tagit bort mer och mer mossa för att plantera in växter.
Anledningen till epiwebben och vattendelen, är för att vattnet ska kunna rinna ner genom botten och till vattendelen. Det blir då inga problem av att vatten fylls upp i botten bland lecakulor och börjar stiga upp till cocohusken, eftersom det kan avdusta genom vattendelen.

Använder även exo-terra till mina, så ventilationen är det gott om.

Jag har ju åtminstone ett par punkter som kan försöka åtgärdas då.
* Mer växter för att se till att luftfuktigheten hålls stabil
* Kolla temperatur under flera tillfällen på dygnet
* Använda ReptiSafe  eller liknande i vattnet för att vara på den säkra sidan

Ska återkomma med bild på hur det ser ut i mitt terrarium. Har även en tråd uppe där jag inreder ett terrarium för daggeckos, där du kan se hur jag har gjort med epiwebben och vattendelen så länge:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1053


44
37
Strigel:

Vilket härligt informativt inlägg MartinJ! *tummen upp*


508
304
Jonas77:

Jag är övertygad om att det finns små faktorer som försvårar för oss ibland, typ vattenkvallitet i kranen mm. De kan funka bra hos vissa men inte andra, trots till synes identiska förhållanden...

Jag har själv odlat callidryas och jag har upplevt det som att folk väldigt ofta har dessa djur för fuktigt.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild