Passande ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

36
7
Leafli03:

Hej! Jag har ett 60x45x46 exo terra terrarium och skulle vilja ha en ödla i det men skulle vilja ha lite tips på vad som skulle kunna passa. 

jag skulle hällst vilja kunna hantera djuret och att det inte är mini litet haha

har haft en leopard gecko i den tidigare :)

tsck på förhand :)


5088
3858
Tropfrog:
Det blir svårt att hitta någon på detta forumet som kan rekommendera en bra ödla att hantera. Jag rekommenderar ett amerikanskt forum för såna frågeställningar.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Leafli03 skrev:
Hej! Jag har ett 60x45x46 exo terra terrarium och skulle vilja ha en ödla i det men skulle vilja ha lite tips på vad som skulle kunna passa. 

jag skulle hällst vilja kunna hantera djuret och att det inte är mini litet haha

har haft en leopard gecko i den tidigare :)

tsck på förhand :)


I det terrariet är inga marklevande ödlor över 20 cm lagligt (alltså är det för litet för en leopardgecko om du inte hade turen att få en liten individ).

Inga reptiler mår bra av att hanteras. De är solitära djur som bara blir stressade av hantering, även om deras kroppsspråk är svårt att avläsa då det skiljer sig från däggdjur (t.ex en leopardgecko som blundar av att bli klappat på huvudet njuter inte som en katt, utan vill skydda sina ögon och samma gäller en orm som kryper runt på golvet, den älskar inte att utforska nya platser utan försöker leta upp ett tryggt gömställe, en varm solplats eller mat och en ödla som kraftar på glaset i ett terrarium gör det för att det är något fel i terrariet (storlek, temperatur, ljusmängd, otrygg inredning osv) utan att fatta att det är värre utanför). Dessutom tar de fysisk skada av för lå lluftfuktighet och kalla, dragiga golv. Ett exempel är njursvikt.

Däremot finns det ju mer lätthanterliga ödlor såsom leopardgecko (som dock blir för stor för ditt terrarium) som bara är att plocka upp vid flytt, och snabba husgeckos som sitter i taket två rum bort innan man ens hunnit blinka. Trots detta är leopardgeckos inget gosedjur, utan bara ett djur som är enkelt att plocka upp vid flytt, städning och eventuella veterinärbesök.


Jag kan inte komma på några marklevande ödlor som är under 20 cm men ändå inte räknas som pyttesmå. Det finns många trädlevande runt 20 cm men de skulle behöva ett 45*45*60 istället. Det är lagligt med trädlevande ödlor upp till 20 cm också, men absolut inte moraliskt rätt enligt mig då de måste ha mer höjd. Trädlevande på upp till 12-13 cm skulle jag säga är max för trädlevande i din burk.

Du har ju t.ex vipergecko som är stor nog att ta absolut nyfödda dubianymfer, sedan har du också släkten som Nephurus, Tarentola osv, alla dessa är ganska långsamma av sig så därför lätta att ha och göra med vid flytt, något som inte kan sägas om husgeckos och små Phelsumas. Bauers kameleontgecko kanske fungerar men vet inte hur lugna eller spralliga de är.

84
38
Ems:
Leafli03 skrev:
Hej! Jag har ett 60x45x46 exo terra terrarium och skulle vilja ha en ödla i det men skulle vilja ha lite tips på vad som skulle kunna passa. 

jag skulle hällst vilja kunna hantera djuret och att det inte är mini litet haha

har haft en leopard gecko i den tidigare :)

tsck på förhand :)



Varför vill du hantera djuret? 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
Eftersom ditt terrarie inte är enormt stort, så kan du inte ha en jättestor ödla då den kommer ha för liten yta att rör sig på. För ditt terrarium gäller det nog någon mindre marklevande art av geckos, kanske någon Nephrurus-art, vipergeckos, hjälmgeckos eller liknande. De brukar dock inte vara speciellt glada i att bli plockade med, så bäst är att inreda ett fint terrarie och titta på dem istället.

36
7
Leafli03:
Ems skrev:


Varför vill du hantera djuret? 

Varför inte?

5088
3858
Tropfrog:
Leafli03 skrev:

Varför inte?


www.terrariedjur.se/forum/thread/1007

Mvh
Magnus 

84
38
Ems:
Leafli03 skrev:

Varför inte?


För att ödlan inte mår bra av det. Vill du kela skaffa ett pälsdjur. 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Leafli03 skrev:

Varför inte?

Läs mitt inlägg igen. Det är en kort förklaring till varför reptiler absolut inte bör hanteras för at gosa med, låta dem springa i soffan eller på kalla golv. Det är både en stor stress (som reptiler både försöker dölja och deras kroppsspråk är inte som ett däggdjurs och därmed svårt att läsa av) OCH de tar fysisk skada av torr luft, kallt drag och för låga temperaturer. Ivärsta fall drappas din ödla av t.ex njursvikt eller andra sjukdomar.

Jag skrev:
Inga reptiler mår bra av att hanteras. De är solitära djur som bara blir stressade av hantering, även om deras kroppsspråk är svårt att avläsa då det skiljer sig från däggdjur (t.ex en leopardgecko som blundar av att bli klappat på huvudet njuter inte som en katt, utan vill skydda sina ögon och samma gäller en orm som kryper runt på golvet, den älskar inte att utforska nya platser utan försöker leta upp ett tryggt gömställe, en varm solplats eller mat och en ödla som kraftar på glaset i ett terrarium gör det för att det är något fel i terrariet (storlek, temperatur, ljusmängd, otrygg inredning osv) utan att fatta att det är värre utanför). Dessutom tar de fysisk skada av för lå lluftfuktighet och kalla, dragiga golv. Ett exempel är njursvikt.

Om det inte räcker så gå in på länken Magnus gav dig. Där finns det superånga länkar till vetenskapliga artiklar inom ämnet. Det finns studier som stödjer hantering utan så vitt jag vet BARA studier som visar att det är skadligt och stressigt för våra reptiler. Om du hittar någon studie som främjer hantering så visa gärna att jag har fel. Dvs är det ungefär som flat earth-diskussionen: fakta mot bevis. Det är bara det att idén om att inte hantera inte blivit standard ännu och t.ex inte nått USA ännu, likadant var det när folk började inse att jorden var runt: det tog ett tag innan det blev en global standard att tänka så.

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Leafli03 skrev:

Varför inte?



Nu har flera skrivit att du inte skall hantera djuret, och jag skriver samma sak. Reptiler skall inte hanteras om det inte är nödvändigt. Vill du ha ett "gosedjur" som inte är så litet, så är Marsvin eller Kanin ett bra mycket bättre alternativ.

Alla mina djur är handtama ja, men de hanteras endast vid undersökningar hemma eller veterinärbesök. Under storstädning av terrariet flyttas de till en mörk förvaringslåda medans jag städar, om det behövs.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild