Tips om rack till boor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

590
365
SweBoa:
wadsju skrev:
Hade nog som Allanriis skriver kört på Aluracks största. Snygga och grym kvalite !
Att tänka på är att inga rack uppföljer kraven för L80 dessvärre även ifall man köper dom största lådorna tyvärr. 

Du tänkte på höjden då förstår jag, vad jag vet så trivs många arter nästan bättre i rack än i terrarier, då vissa arter gillar o ligga i håligheter 

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:

SweBoa skrev:

Du tänkte på höjden då förstår jag, vad jag vet så trivs många arter nästan bättre i rack än i terrarier, då vissa arter gillar o ligga i håligheter 

Allt hänger på inredningen. Om de har stora terrarium som är helt öppna utan möjligheter till att gömma sig förstår jag att den inte trivs, har den stora bra gömställen är det en helt annan sak. Det känns helt ärligt mer som en ursäkt amerikanska uppfödare använder för att trycka in fler djur på liten yta. Och om vi säger att ormen blir mellan 2-3 meter (med tanke på att du skrev adulta boer i ditt första inlägg) krävs enligt l80 2.15 kvadratmeter och alla de som länkats här är knappt ens 1.

Sedan är ju Boa constrictor trädlevande i det vilda. 


Min tolkning av rack är att de fungerar sålänge de är stora nog och djuren kan utföra sina naturliga beteenden i det. För tro det eller ej så ligger ormar som får valmöjligheten inte alltid i gömstället.


Medlem i SHF
3997
5019
Jonas_:
Rejält osäker om det ens finns lagliga lådor till så stora klättrande kramormar :-) med svenska regler och lagar alltså. 

Tror höjden kommer bli svårt att lösa med dagens rack-lådor. 

Att ormar trivs bättre i rack-system än i större inredda utrymmen håller jag inte med om :-) beror nog på vem man frågar och vilka erfarenheter dom har osv.. Det är bara min personliga åsikt.

Sen skulle det döda min passion att hålla mina ormar i lådsystem, men åter igen bara min personliga uppfattning. Lycka till. 

590
365
SweBoa:
Jonas_ skrev:
Rejält osäker om det ens finns lagliga lådor till så stora klättrande kramormar :-) med svenska regler och lagar alltså. 

Tror höjden kommer bli svårt att lösa med dagens rack-lådor. 

Att ormar trivs bättre i rack-system än i större inredda utrymmen håller jag inte med om :-) beror nog på vem man frågar och vilka erfarenheter dom har osv.. Det är bara min personliga åsikt.

Sen skulle det döda min passion att hålla mina ormar i lådsystem, men åter igen bara min personliga uppfattning. Lycka till. 

Förstår hur du tänker, sen är det väl lite beroende på vad syftet är, om man tänkt avla eller bara ha djur som sälskap

107
203
wadsju:
SweBoa skrev:

Du tänkte på höjden då förstår jag, vad jag vet så trivs många arter nästan bättre i rack än i terrarier, då vissa arter gillar o ligga i håligheter 


Jo men precis. Nämnde dock inget om hur dom trivs utan bara att det är utanför L80 ;) 
Har själv rack till mina mindre p.g.a avel.
Men har alla mina adulta djur i terrarie faktiskt , tycker personligen det är trevligare men börjar få ont om plats haha.. 

Hoppas du hittar något som faller dig i smaken !

478
592
Rottenroth:

SweBoa skrev:

Du tänkte på höjden då förstår jag, vad jag vet så trivs många arter nästan bättre i rack än i terrarier, då vissa arter gillar o ligga i håligheter 



Handlar inte om att burkarna är för små.

 

Trivs ormarna inte i större terrarier så har man helt enkelt inrett otillräckligt. Aldrig haft den där mytologiska problematiken med "för stort terrarie". I det vilda går dom i det största av dom alla, planeten. :)

Skippa rack och kör vettigt istället. Rack är inte optimalt då du inte kan tillgodose kall/varmsida vilket är a och o för reptiler då dom termoreglerar.


35
42
NordicBoas:
Frakten från Usa överstriger priset på racken. Sen 25% moms på det och tullens avgifter. Aluracks är bra grejer och detas nya modell med 120breda lådor ser riktigt fina ut. 

590
365
SweBoa:
Rottenroth skrev:



Handlar inte om att burkarna är för små.

 

 

Trivs ormarna inte i större terrarier så har man helt enkelt inrett otillräckligt. Aldrig haft den där mytologiska problematiken med "för stort terrarie". I det vilda går dom i det största av dom alla, planeten. :)

Skippa rack och kör vettigt istället. Rack är inte optimalt då du inte kan tillgodose kall/varmsida vilket är a och o för reptiler då dom termoreglerar.


Har nästan alla boer i terrarier just nu, flytta över två boer till ett rack nu, dom har krånglat med maten tills nu, nu funkar allt helt plötsligt allt utan problem, så nja tror visa  helt änkelt trivs bättre i rack, då alla mina terrarier är fullt inreda med flera ställen att göma sig på  både på kalla och varma sidan :)

590
365
SweBoa:
NordicBoas skrev:
Frakten från Usa överstriger priset på racken. Sen 25% moms på det och tullens avgifter. Aluracks är bra grejer och detas nya modell med 120breda lådor ser riktigt fina ut. 

Jo det är dom jag syftar på kostar endel men tror det blir lätt värt det i slutänden :)

200
258
Lordguras:
SweBoa skrev:

Jo det är dom jag syftar på kostar endel men tror det blir lätt värt det i slutänden :)

Kvalité är alltid värt pengarna 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild