Terrariebygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

59
77
saturday:
Hej!

OBS! Denna tråd kommer att byggas på med bilder eftersom.

Bygger ett terrarium till mig och min dotter, som så gärna vill ha en orm.

Som så många andra dokumenterar jag mitt terrariebygge till vår första majsorm, så detta får bli min dokumentation från ax till limpa.

Måtten blir utvändigt 150 cm brett, 75 cm högt, 60 cm djupt. Byggs i OSB 11mm.

Börjar med det som är gjort så här långt.

Skissade upp alla snitt som behövdes sågas i Illustrator och skrev ut och tog med mig till Bauhaus. Bra pris plus att de kan såga ut allt direkt med mycket bra precision. Materialkostnad med trälim ~300kr. Träskruv hade jag hemma redan.

Förborrat för skruv. Fäster ihop med trälim för utomhusbruk och rostfri skruv.




Ventilationshål. Ventilationsgaller är inköpta på Biltema:

16
18
AndyLarssonSE:

Kul! Kommer att bevaka tråden!
Hur kommer du att fuktskydda trämaterialet?


59
77
saturday:
AndyLarssonSE skrev:
Kul! Kommer att bevaka tråden!
Hur kommer du att fuktskydda trämaterialet?


Jag har köpt Biltemas våtrums och köksfärg, vit. Försökt läsa mig till bästa färg, det verkar delat. Det enda som alla är överens om är bra är akvarielacken, men den är för dyr tycker jag.

Kommer att ha frigolit i botten, för värmeslinga och en frigolit i bakgrunden. Tänker att de skyddar en hel del också mot fukt. Tanken är att bygga någon klipp/stenformation på frigoliten baktill. Sedan jobba med fogskum, glassilikon och torv för att få till miljön. Bygger den på frigolit har jag tänkt för att hyfsat enkelt kunna ta bort inredningen om man vill i framtiden.

Tänker att det jag behöver hålla koll på sen är taket och frontpanelen framtill, börjar färgen ge sig där i framtiden så är det dags att åtgärda. I övrigt tänker jag att frigoliten bör fuktsäkra och isolera.

Den fukt som blir är ju inte absurd. Det blir en vattenskål och att fukta med en vattenspruta någon gång om dagen. Som jag tror iaf.

Sedan blir det glassilikon i alla skarvar.

59
77
saturday:
Kan lägga in tilltänkt ungefärlig budget så här långt, men har inte kollat på alla grejer jag behöver än. Saker som bark, vattenskål, växter och sånt ligger en bra bit fram.

OSB material + trälim Bauhaus - ~300kr
Våtrumsfärg Biltema - 149kr
Ventilationsgaller Biltema - 70kr x 2
Glassilikon Bauhaus - 85kr
Sladd-dimmer Biltema - 90kr
Värmekabel CyberZoo - 284kr
Fogskum Byggmax - 35kr
Cellplast Byggmax - ~100kr
Glas och skenor - 700kr
Akrylfärg Hornbach (4-5 tuber med olika kulörer) - ~200kr
Lack - Inte bestämt mig än, eventuellt Biltemas båtlack. Men torktid och avdunstningstid talar emot det. 

Belysning tänkte jag köpa IKEAS trådfri belysning, de har små spottar av denna typ: www.ikea.com/se/sv/p/omlopp-led-spot-vit-70245179/. Då jag använder deras lösning till övrig belysning i hemmet. En eller två av dem.
Likaså tänkte jag köpa IKEAs trådfria 220v uttag, så att jag kan sätta den på timer via appen till värmeslingan, så att den kan stängas av nattetid.
Smidigt att ställa in timer och ljusstyrka via app. På så vis slipper jag fundera på att knäppa på och av ljus + värme eller ställa in manuell timer, det sköter appen med automatik. Smart home för reptiler helt enkelt, haha.

Dimmern ovan tänkte jag sätta på värmeslingan för att kunna finjustera temperaturen.

59
77
saturday:
Fråga, är det bäst att lägga värmedelen/slingan nära den nedre eller den övre ventilationen? Funderar på vad som blir mest rätt. Tänker nästan att det borde vara bäst att ha varma delen närmre den lägre ventilationen så att varmluften dras åt höger?

59
77
saturday:
Oavsidan. Har reglat på samma sätt under. Kanske borde reglat mer, men det känns som att man kan ställa en bil på det. Så jag tror att detta är stabilt nog. "Håligheten" i taket blir bra. När elen ska dras sen kommer den dras i taket här, sedan täcker jag detta med en boardskiva ovanpå. Dold kabeldragning helt enkelt. Nimt och fint.


Lite målat med våtrumsfärg från Biltema. Inser att det är mycket håligheter i OSB-skivan som är svåra att komma åt. Och pensla tar sin tid. Så jag kommer not att införskaffa en spruta, blanda ut färgen med vatten och spraymåla minst ett lager, för att förhoppningsvis komma åt bättre, åtminstone på insidan där det behöver vara helt 100% fuktspärrat. Färgen luktar lite, men inte speciellt mycket och inga varningstexter eller liknande för allergier, etc finns på burken. Så det känns ju lovande.


Tror att jag kommer att klä in botten invändigt med byggplast sen, för att totalt fuktspärra nedåt. Det kommer ändå inte att synas i.o.m träkonstruktionen när bottensubstratet kommer på..

Nu dröjer det nog tills helgen då jag kan jobba vidare igen.

59
77
saturday:
När det kommer till värmeslingan är jag inne på att göra något av dessa:


1. Gjuta in den i betong.
2. Lägga stenar ovanpå.

Samt ha isolering undertill, bara 2-3cm cellplast direkt under, men sen kommer OSB-skivan i botten, som isolerar lite i sig och funderar på att sätta isolering under botten också där jag har hålutrymme på 3cm. Det skulle ge en total isolering nedåt på nästan ~7 cm, vilket är bra.
Isoleringen under värmeslingan tänker jag utifrån samma princip som golvvärme. Man vill ha värmen uppåt, inte nedåt. På så vis vandrar inte värmen ut nedåt i samma utsträckning.

Anledningarna är energin, tror det krävs mindre el till en sådan lösning. Att ha stenar eller betong gör att värmen fördelas och blir långsammare, uppvärming och nedkylning tar längre tid också, vilket jag tycker verkar vettigt.

Mindre risk för att ormen ska bränna sig också.

59
77
saturday:
Gällande värmekabel. Någon som kan rekommendera någon?

Kollat på denna. Verkar vettig: www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/terrarievarme/kablar/varmekabel-exoterra-25w-45m.html

Behöver täcka ca 40x40cm. Har ingen aning om hur tätt man ska lägga och därmed hur lång som behövs egentligen.

59
77
saturday:
Lite fler bilder igen.


Ventilationsgaller ditsatta. Med glassilikon.


Färdigmålat och cellplast i botten för värmeisolering och tätning. Dottern testade med orm. :P


Skisstadiet.  Har satt cellplst i bakgrunden också, dels för isolering men också för att det ska vara enklare den dagen man vill ta bort bakgrunden. Satt ihop lite cellplastbitar och skurit fram klippor. Usch för att skära cellplast, det blir frigolitkorn överallt. Satt ihop dem med glassilikon, trälim och har använt värmepistol för att jämna till dem lite.




Och så har jag penslat på stenblocken med fix nu först innan jag ska måla dem.


Börjat torka lite.


59
77
saturday:
Isolerat extra undertill för bättre värme. Bara isolerat där jag ska ha värmekabel. Det gör att jag har 3cm cellplast, 11mm OSB och sedan ytterligare 3 cm cellplast undertill. Get iaf 7cm isolering nedåt. Tror jag blir skitbra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild