Terrarium bygge / tips mottages. (belysning)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
2
Dojjan:
Precis startat upp UVB lampan som blev ett kit från Mega-Ray HID 50w. Köpte även dagsljus lampa och en extra värmelampa. Med bara UVB lampan mäter jag upp en temperatur just nu på 43.1C ska se om någon timme vad värmen är uppe i då. Installerad så jag har 35cm från lampans lägsta punkt till botten.


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Dojjan skrev:
Precis startat upp UVB lampan som blev ett kit från Mega-Ray HID 50w. Köpte även dagsljus lampa och en extra värmelampa. Med bara UVB lampan mäter jag upp en temperatur just nu på 43.1C ska se om någon timme vad värmen är uppe i då. Installerad så jag har 35cm från lampans lägsta punkt till botten.




Går det att höja upp HId lampan ca 5 cam till skulle det vara bra.

 

Det är även bra om du låter den vara igång några dagar innan du sätter in en ödla där.


9
2
Dojjan:
Flyers90 skrev:



Går det att höja upp HId lampan ca 5 cam till skulle det vara bra.

 

 

Det är även bra om du låter den vara igång några dagar innan du sätter in en ödla där.




Det var antagligen termometern som hade fått fnatt, den slutade på 48.8C
Höjde upp lampan och gjorde nya mätningar med en IR-temp, den visade ca 40grader ganska precis, så antar att det blev bra tillslut =)

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Dojjan skrev:



Det var antagligen termometern som hade fått fnatt, den slutade på 48.8C
Höjde upp lampan och gjorde nya mätningar med en IR-temp, den visade ca 40grader ganska precis, så antar att det blev bra tillslut =)



Det var inte för värmens skull du ville flytta upp den, utan snarare för UVB strålningen skull.

2
1
Vpfrande:
Både mitt första inlägg och första terrarium. Har byggt i 19mm MDF, sedan limmat en balja av 3mm glas i botten som ligger på en 20mm frigolit skiva. Hela terrariet är 122*60*60cm. Belysning och värme blir 1 125w solar glo och en 75w värmelampa. Bara en hållare monterad på bilden och den skall lyftas upp 1dm ungefär. Skall sätta några runda ventiler på gavlarna och sedan en stor väggventil på locket, då kan jag styra värme/Vent med den. Några övriga byggkommentarer? Det är en ev. Två dvärg skäggagamer som skall bo i det.

5088
3861
Tropfrog:
Vpfrande skrev:
Både mitt första inlägg och första terrarium. Har byggt i 19mm MDF, sedan limmat en balja av 3mm glas i botten som ligger på en 20mm frigolit skiva. Hela terrariet är 122*60*60cm. Belysning och värme blir 1 125w solar glo och en 75w värmelampa. Bara en hållare monterad på bilden och den skall lyftas upp 1dm ungefär. Skall sätta några runda ventiler på gavlarna och sedan en stor väggventil på locket, då kan jag styra värme/Vent med den. Några övriga byggkommentarer? Det är en ev. Två dvärg skäggagamer som skall bo i det.


Välkommen till terariedjur! Snyggt bygge.

Jag har ingen egen erfarenhet av dvärgskäggagam. Men efter vad jag läst här på forumet så verkar chansen att det funkar med två i samma burk över tid mindre än 50%. Med den informationen vill jag att du överväger att antingen bygga en burk till eller nöja dig med en individ.

Mvh
Magnus 

2
1
Vpfrande:
Tropfrog skrev:


Välkommen till terariedjur! Snyggt bygge.

Jag har ingen egen erfarenhet av dvärgskäggagam. Men efter vad jag läst här på forumet så verkar chansen att det funkar med två i samma burk över tid mindre än 50%. Med den informationen vill jag att du överväger att antingen bygga en burk till eller nöja dig med en individ.

Mvh
Magnus 


Tackar för detta. Får se om det räcker med en agam eller ev. En övervåning i så fall:)

9
2
Dojjan:


Resultatet!

66
31
Engel1991:

Flyers90 skrev:
Det går att sätta UVB rör i de armaturerna om man skulle vilja.
Men tanken är att man ska ha rör som ger mycket ljus ifrån sej istället. Då ger High output rör mer än UVB rör.

Det är itne nödvändigt med UVB rör i hela terrariet, men det är absolut inte dåligt att ha det.
Vill man ha UVB rör så skulle jag ha det utöver hiugh output rören som ett komplement.


 

Tänkte jag hoppar in med en egen fråga då jag byggt ett 400x120x120 terrarium till min argentinska teju.

Räcker det om jag kör Arcadia Pro T5 54w med HO rör längs hela taket och sen kör en HID lampa på solplatsen för UVB/UVA ?

Tänker att ödlan spenderar ju i stort sett hela tiden på solpatsen och då det är så högt i tak så när vell inte strålarna ner från lysrören riktigt heller?

 

Tack på förhand.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild