Var köper ni möss/råttor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

157
375
curtus:
Off-topic men känner att jag vill flika in lite här.
Jag är med Jonas när det gäller tolkningen om att mata med levande foder eller inte. 
Det stämmer som Jonas säger att det endast är rekomendationer.

Jag hade själv oanmäld påhälsning av myndigheterna i min lokal för några år sedan då någon anmält att jag hade storskalig uppfödning där. Det var väldigt trevligt att ha djurskyddsinspektören på besök, vi gick lugnt och sansat runt och tittade på alla ormar. Jag pratade för min sak och förklarade varför jag hade djuren på det viset jag hade. 
Vi kom till slut även in på foder och foderdjur och hon frågade om jag matade med levande foder. Även här var jag ärlig och förklarade att jag, precis som majoriteten av alla som har ormar föredrar att mata med död föda men att i vissa fall går inte detta. Specillt ungar som ska komma igång med maten kan behöva levande föda till en början. Jag argumenterade för min sak även här och förklarade att alternativen är tvångsmatning (vilket jag personligen tycker sällan resulterar i stabila ormar) eller att låta djuren svälta ihjäl. 
Djurskyddsinspektören oponerade sig inte alls utan höll helt klart med om att det är ett sunt sätt att se på det.
Undvik att mata med levande men OM det behövs så är det ok. Att låta djuren svälta ihjäl är snarare en värre djurplågning än att ett foderdjur går ett naturligt öde till mötes.

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
curtus skrev:
Off-topic men känner att jag vill flika in lite här.
Jag är med Jonas när det gäller tolkningen om att mata med levande foder eller inte. 
Det stämmer som Jonas säger att det endast är rekomendationer.

Jag hade själv oanmäld påhälsning av myndigheterna i min lokal för några år sedan då någon anmält att jag hade storskalig uppfödning där. Det var väldigt trevligt att ha djurskyddsinspektören på besök, vi gick lugnt och sansat runt och tittade på alla ormar. Jag pratade för min sak och förklarade varför jag hade djuren på det viset jag hade. 
Vi kom till slut även in på foder och foderdjur och hon frågade om jag matade med levande foder. Även här var jag ärlig och förklarade att jag, precis som majoriteten av alla som har ormar föredrar att mata med död föda men att i vissa fall går inte detta. Specillt ungar som ska komma igång med maten kan behöva levande föda till en början. Jag argumenterade för min sak även här och förklarade att alternativen är tvångsmatning (vilket jag personligen tycker sällan resulterar i stabila ormar) eller att låta djuren svälta ihjäl. 
Djurskyddsinspektören oponerade sig inte alls utan höll helt klart med om att det är ett sunt sätt att se på det.
Undvik att mata med levande men OM det behövs så är det ok. Att låta djuren svälta ihjäl är snarare en värre djurplågning än att ett foderdjur går ett naturligt öde till mötes.


De är inte sånna bovar som många tror att de är . Har själv haft besök av dem hemma,då det var en granne som hade sett oss i tidningen i samband med våran mässa i April, och fick för sig att jag hade haft mässan hemma i min lägenhet. Han var jättetrevlig, tittade runt i terrariumen, och i Akvariumet. Han fick även träffa hundarna och barnens guldhamstrar :)

Vi pratade iofs inte något om matning, annat är att han fick se behållarna där jag har foderinsekter, och jag har ju egentligen inga djur som skall ha så mycket fryst eller levande. Honorna får pinkisar under parningssäsong, men endast då.

Dottern, som bor hemma, har en snok och en nätpytn (superdvärg) som  äter frysmat, men hon köper möss, råttor och kycklingar. Men om man får avla foderdjur hemma, kanske hon skall fundera på det, blir ju billigare i längden.

101
91
Trypto:
Jonas_ skrev:


Ja vi är inte riktigt överens där men det är helt okej :-) men det är just det jag menar med skrivelser, rekommendationer eller vad man vill säga om jbv tolkningar. Att det alltid är öppet för diskussion, tolkning osv.. Det är alltså ingen svensk lagtext som det låter när man felaktigt påstår att det är olagligt, straffbart att mata reptiler med levande bytesdjur. 


Håller med såklart, det är felaktigt att säga att det finns en lagtext som säger att det är olagligt att mata reptiler med levande djur för det finns ju inte. Tycker också att det är bra, och nödvändigt, att möjligheten finns i vissa fall eftersom det ju de facto är olagligt att låta sin orm svälta ihjäl. Tycker mest att man kan vara försiktig med att påstå att så länge man inte bryter mot någon lag så är det lugna puckar, för jbv:s bedömning i frågan är ju fortfarande att det är förbjudet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild