Skäggagam föda!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
7
Kenny04:
Hej!
Jag har en kräsen skäggis, när det kommer till grönt. Jag har några frågor till er som är mer kunniga än mig.
Jag har fått lits blomkålsblast (bladen runt blomkålen).
Är det något han kan äta? Vilka grönsaksblad kan skäggagamer äta?

Naturen är viktig lika väl som min ödla. Tacksam för svar!
//Mvh Kenny

206
224
Danne72:
kopierade en text från skötselråden på den här sidan.
Frukt och grönt
Skäggagamen ska alltid ha tillgång till en fräsch sallad. Lägg salladen i en skål och för att undvika att maten ska hamna i substratet så placeras skålen på en klippavsats, på en sten, platta eller liknande. Ifall det fastnar substrat i maten och skäggagamen äter detta kan det leda till förstoppning.

Salladen bör bestå av två tredjedelar blad/växter (t ex machésallad, maskrosor och endive) och resten någon annan grönsak (t ex morot, squash och pumpa). Frukt och bär kan blandas i salladen en gång i veckan.

Hacka salladen i små bitar. Hårda grönsaker bör strimlas. Variera så mycket som möjligt. Under sommaren finns det mycket godsaker ute som du kan plocka. Se bara till att inte plocka i närheten av en väg.

Kan ges ofta: Endive, escarolesallad, machésallad, ruccolasallad, senapsblad, haricots verts, squash, pumpa, palsternacka, sparris, blekselleri.

Kan ges ibland: Morot, savoykål, vitkål, romansallad, grönkål, alfalfa, basilika, selleri, koriander, kålrabbi, radicchiosallad, rädisa.

Kan ges sällan: Brysselkål, kålrot, broccoli, salladskål, majs, persilja, ärtor.

Frukt och bär: Äpple, päron, ananas, blåbär, körsbär, vindruvor, mango, papaya, jordgubbar, banan, hallon.

Plocka ute: Maskros, klöver, groblad, vitplister, rödplister, kirskål, sommarfibbla, kålmolke, vicker, kärringtand, snårvinda, krusskräppa, åkervinda.

Blommor att ha hemma: Hibiskus (blommor och blad). rosor (blommor och blad)
Kenny04 skrev:
Hej!
Jag har en kräsen skäggis, när det kommer till grönt. Jag har några frågor till er som är mer kunniga än mig.
Jag har fått lits blomkålsblast (bladen runt blomkålen).
Är det något han kan äta? Vilka grönsaksblad kan skäggagamer äta?

Naturen är viktig lika väl som min ödla. Tacksam för svar!
//Mvh Kenny

15
7
Kenny04:

Danne72 skrev:
kopierade en text från skötselråden på den här sidan.
Frukt och grönt
Skäggagamen ska alltid ha tillgång till en fräsch sallad. Lägg salladen i en skål och för att undvika att maten ska hamna i substratet så placeras skålen på en klippavsats, på en sten, platta eller liknande. Ifall det fastnar substrat i maten och skäggagamen äter detta kan det leda till förstoppning.

Salladen bör bestå av två tredjedelar blad/växter (t ex machésallad, maskrosor och endive) och resten någon annan grönsak (t ex morot, squash och pumpa). Frukt och bär kan blandas i salladen en gång i veckan.

Hacka salladen i små bitar. Hårda grönsaker bör strimlas. Variera så mycket som möjligt. Under sommaren finns det mycket godsaker ute som du kan plocka. Se bara till att inte plocka i närheten av en väg.

Kan ges ofta: Endive, escarolesallad, machésallad, ruccolasallad, senapsblad, haricots verts, squash, pumpa, palsternacka, sparris, blekselleri.

Kan ges ibland: Morot, savoykål, vitkål, romansallad, grönkål, alfalfa, basilika, selleri, koriander, kålrabbi, radicchiosallad, rädisa.

Kan ges sällan: Brysselkål, kålrot, broccoli, salladskål, majs, persilja, ärtor.

Frukt och bär: Äpple, päron, ananas, blåbär, körsbär, vindruvor, mango, papaya, jordgubbar, banan, hallon.

Plocka ute: Maskros, klöver, groblad, vitplister, rödplister, kirskål, sommarfibbla, kålmolke, vicker, kärringtand, snårvinda, krusskräppa, åkervinda.

Blommor att ha hemma: Hibiskus (blommor och blad). rosor (blommor och blad)


Tack för ditt svar.

Men eftersom att inte blomkålsblad står med så bestämde jag mig för att göra ett forum och undersöka djupare i det hela, kring vilka vegetabiliska ämnesomsättningar som skäggagamer får äta :)


5088
3861
Tropfrog:
Eftersom det redan är 4 kolväxter på listan under "kan ges sällan" så skulle jag anta att även blomkål går in där.

Men jag har egentligen ingen aning.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild