Tips på stort terrariebygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

54
18
Davgust:
Vi går i tankarna om att bygga ihop ett riktigt stort terrarium till våra boor ganska så snart.
Tanken är att måtten ska ligga på 300L x 200H x 100D

Min fundering är ifall någon skulle kunna ge tips på vad som blir det mest ekonomiska materialet att använda vid bygget, samt hur det skall reglas upp på bästa sätt? 

28
12
ontheprowl:
Med tanke på hur mycket spill ni får på byggskivor med de måtten är frågan om det inte är mest ekonomiskt att klä med råspont. 

Jag har byggt mycket transporter till stora hundar och erfarenheten är att det inte behövs så grova reglar. Med skrivmaterial eller spontad beklädnad räcker det gott att regla med läkt eller trekantslist om allt limmas.

Det blir snyggt med en fast stor glasskiva fram och göra en av sidorna öppningsbara istället för att ha öppningen i fronten.

Mvh
Peter

378
340
Silvetaz:
Hade jag haft möjlighet att byga så stort så hade jag kört reglar och sen skivor både invändigt och utvändigt, på så vis kan man gömma sladdar, kablar, slang etc inuti väggarna och få det att se mer rent ut.

Jag hade byggt i 12mm plywood och 70x45 regel. cc100 borde räcka för väggar och sen cc60 i golv och tak.

Som redan sagts så kan man på ett så stort kar ha hel glasruta i fronten och ingång på en eller bägge kortsidor.
Ett annat alternativ är att använda uterumsdörrar i helglas för enkel åtkomst.

54
18
Davgust:
Nu är bygget i full gång, de flesta av reglarna är på plats och även ett par formflyfa skivor :)
Måtten blev ändrade till 250x200x100 för att bättre passa måtten på skivorna.
Har någon tips att komma med på vägen så tas det mer än gärna emot!

5092
3863
Tropfrog:
Bara för att vara lite svår:).

Mått brukar anges i längd*bredd*höjd. Det är typ standard. Dvs 250*100*200.......Antar jag??

Nog med pettimetrar. Jäkligt snyggt!

Mvh
Magnus 

54
18
Davgust:
Tropfrog skrev:
Bara för att vara lite svår:).

Mått brukar anges i längd*bredd*höjd. Det är typ standard. Dvs 250*100*200.......Antar jag??

Nog med pettimetrar. Jäkligt snyggt!

Mvh
Magnus 

Det stämmer, jag som rörde ihop det lite men tack för rättningen :D

Tackar! Ska bli kul att se slutresultatet frampå, kommer uppdatera här emellanåt när jag kommer ihåg :)

378
340
Silvetaz:
Davgust skrev:

Det stämmer, jag som rörde ihop det lite men tack för rättningen :D

Tackar! Ska bli kul att se slutresultatet frampå, kommer uppdatera här emellanåt när jag kommer ihåg :)


Personligen hade jag nog reglat upp lite mer åtminstone i botten och tak, men jag är också nojjan själv...

Som tropfrog säger, jag har byggt ett akvarium och är orolig för fukt....

54
18
Davgust:
Silvetaz skrev:


Personligen hade jag nog reglat upp lite mer åtminstone i botten och tak, men jag är också nojjan själv...

Som tropfrog säger, jag har byggt ett akvarium och är orolig för fukt....

Reglar kommer sättas i tak, har inte fått dit dem än bara.
Golvet sitter det reglar cc60 under formplyfan och kommer sättas likadant i taket :)

378
340
Silvetaz:
Davgust skrev:

Reglar kommer sättas i tak, har inte fått dit dem än bara.
Golvet sitter det reglar cc60 under formplyfan och kommer sättas likadant i taket :)




Kärlek för mina öron!

Kommer bli grymt bra, har du funderat över hur du ska lösa fronten och glasen? Om du inte kör typ uterumsdörrar så kommer det bli förbaskat tungt att öppna och stänga. Vi snackar glaskivor på 1x2 meter minimum och med tanke på storleken så blir det minst 6mm, det är tungt som faen...

54
18
Davgust:
Silvetaz skrev:




Kärlek för mina öron!

Kommer bli grymt bra, har du funderat över hur du ska lösa fronten och glasen? Om du inte kör typ uterumsdörrar så kommer det bli förbaskat tungt att öppna och stänga. Vi snackar glaskivor på 1x2 meter minimum och med tanke på storleken så blir det minst 6mm, det är tungt som faen...

Tanken är att sätta som en "vägg" på ca 50cm nere och ca 40cm uppe för att göra själva öppningen mindre. Ifall det är en bra lösning vet jag dock ej så är väldigt öppen för tips och råd angående just den biten. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild