Scolopendra dehanii som rymt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
6
prsm:
Panik! Min lilla scolopendra dehanni (ca 7cm) har lyckats rymma i lägenheten.
Har letat igenom rummet så gott jag kan, letat skrymslen och mörka utrymmen.
Tips på vad man kan göra? Sätta ut fällor? 
Om jag inte skulle hitta den, hur länge kan den överleva utan mat?

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Helt ärligt så kommer du troligen aldrig se den igen.... Tråkigt men sant. Speciellt med tanke på att den är så pass liten som den är. 

Men det du kan göra för att kanske hitta den är att lägga ut lite handdukar på golvet som du fuktar lite lätt. 
Placera ut dem där du tror den kan befinna sej. Sen får du kolla där typ varje morgon när du vaknar de närmsta dagarna. 
De drar sej till fuktigare ställen. 

De kan klara sej ett bra tag utan mat. 

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Utrym fastigheten och elda ner skiten till grunden.

102
42
BioHazard_89:

Jag skulle nog säga att du skulle ringa till anicimex och höra med dem. (Speciellt om du bor i lägenhet.)

Tror inte riktigt att du kan förvänta dig att den kommer att dö utan mat med tanke på att det alltid finns insekter i ens hem och att de är väldigt dukuiga jägare. Var det en hanne eller hona och har du haft den i samma "förvaring" som det motsatta könet?


Medlem i SHF
10
6
orone:
Skulle försöka med radar . .hade över 70 st pedlings på rymmen i hobbyrumet för några år sedan.  Är dom riktigt små så torkar dom ut. Om dom inte lyckas hitta fukt dvs. Sen är huspindlar bra hade drygt sju st lösa i rummet och dom tog hand om säkert 20 st själv. 7 cm är ju ingen storlek egentligen.. Så skulle tro att den dör rätt snabbt om den inte hittar fukt..hade det varit en vuxen dehaani så klarar dom sig längre perioder utan fukt.

3
6
prsm:
Tack för alla svar. Den är nu hittad och tillbaka i säkerhet :)

5087
3855
Tropfrog:
prsm skrev:
Tack för alla svar. Den är nu hittad och tillbaka i säkerhet :)


Nu blir jag nyfiken.....Vad gjorde du, hur hittade du den, var var den? Du måste berätta mer :)

MVH
Magnus

3
6
prsm:
Tropfrog skrev:


Nu blir jag nyfiken.....Vad gjorde du, hur hittade du den, var var den? Du måste berätta mer :)

MVH
Magnus

Hade ställt ut alla blomkrukor och spolat igenom dom med vatten för att se om den skulle krypa fram, vilket den inte gjorde. Jag ställde sedan in alla krukor i tron om att den inte fanns där. Senare på kvällen hörde jag att katten höll på med något konstigt. Gick in i rummet för att kolla och då låg den mitt på golvet framför katten. Så troligtvis låg den i nån av blomkrukorna ändå!  Jäkla tur att varken katten eller scollan kom till skada :) 

Medlem i SHF
16
2
Pvdigger:
Du kan lägga mjöl på golvet för att se om den är kvar i din lägenhet. Leta vid mörka ställen där den kan gömma sig.

49
47
Dangernoodle:
Pvdigger skrev:
Du kan lägga mjöl på golvet för att se om den är kvar i din lägenhet. Leta vid mörka ställen där den kan gömma sig.

Den är upp hottad nu:)
Med vänlig hälsning, Nils
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild