Terrarium med levande växter. Vilken belysning krävs?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
15
Peacie:
Håller på att bygga ett levande terrarium till pilgiftsgrodor och vet inte vilken belysning som krävs.
Terrarium: exo terra 60x45x60

Tänkte nog ha någon bromeliade där inne och andra tropiska växter.

Har en 60 cm lång exoterra ljusramp med plats för 3 st E27 sockel lampor.
Sedan har jag också en exo terra glowlamp small.

har någon nått tips på några led lampor som skulle räcka för att göra jobbet ?
 
ränkte mig kanske 1 icke led lampa som alstrar lite värme och sedan 3 st led lampor, en led ska vara 6500 k och resten kanske 2700k. Fungerar det att de har olika antal kelvin ?

Tips och förslag uppskattas enormt!!

Mvh Noel

5099
3873
Tropfrog:
2 st uhop led från dusk är väl standardlösningen i den svenska dendrobatihobbyn.

Ja. Det går utmärkt att mina ljus med olika kelvingrader.

Mvh
Magnus 

42
15
Peacie:
Tack för tipset.

Kollade lite på hemsidan och de finns ju en del olika lampor.

Vilken menade du skulle va bäst ?

5099
3873
Tropfrog:
Peacie skrev:
Tack för tipset.

Kollade lite på hemsidan och de finns ju en del olika lampor.

Vilken menade du skulle va bäst ?


Bäst vet jag inte. Men det är en av de vanligaste lösningarna har jag fått för mig. Så dåliga lär de åtminstonde inte vara. Prisvärda är de deffinitivt.

Den jag menar är UHOP-stick.

MVH
Magnus

42
15
Peacie:
A exky, de verkar vara den bästa, men är de sladd kopplade eller har de en E27 sockel ? Tyckte inte de framgick på sidan?

5099
3873
Tropfrog:
Peacie skrev:
A exky, de verkar vara den bästa, men är de sladd kopplade eller har de en E27 sockel ? Tyckte inte de framgick på sidan?


Då tycker jag att du skall läsa nogrannare och titta på bilderna. Det borde framgå rätt tydligt om man bara ger sig själv tid.

MVH
Magnus

42
15
Peacie:
Förlåt, de va jag som läste dåligt, tack för svaren

198
112
MoreliaMikael:

Mitt svar är dusk.se/belysning.htm
De finns på t.ex Terrariemässan i Södertälje då deras belysning är populär inom området för växtterrarium.
Mitt 60cm breda terrarium hemma kör enbart en 60cm lång LED-strip med reflektor från Dusk.
Den drar bara 20W, och får ändå t.om små latenta mosssporer på korkbarken att börja växa.
Har dessutom haft deras 18W-lampa stående på taket av ett 90cm högt terrarie, och det var tillräckligt för att få hela terrariet att slå ut i blom.
Jag kör i princip all belysning jag har från Dusk så länge det inte krävs en solplats för specifikt djur.

Det är inte dyrt heller.


22
55
Magnusj:
Alternativt köp en till Exo-Terra ramp. 6st 24w 6500k från bifogad länk. Allt kommer att växa på bra. 

www.lampgrossen.se/produkt/Spiral-E27/5027202086CA?gclid=Cj0KCQiA-JXiBRCpARIsAGqF8wVqnXxArDvo34LvGQmBd1ob7llp-v4Z-HV4imim2fb2bqUyspJR2UUaAvWfEALw_wcB

42
15
Peacie:
Det låter otroligt, tror jag också kommer köpa led-strippen från dusk ;P

Bara en fråga, krävs drivdonen för att använda led strippen ?

Vet du vem som kommer sälja led listerna på mässan ?

Tack för hjälpen :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild