Kan grodor överäta sig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
2
Allaspappa:
Som titeln lyder

Tror att en av mina grodor är undernärd medans en groda är fet för typ 5 så äter en av grodorna för typ alla 3?

Har inga bilder men en är fet
En är lagomt stor nu efter jag kasta in en massa flugor typ en halv burk av den stora sorten
Och en ser ut som den inte ätit på länge är rätt säker på att den kommer dö men svårt att se då den gömmer sig mest

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Har man flera individer i samma utrymme är det upp till dig att se till att alla får i sig mat, som du säkert redan vet :-) 
Vissa individer är mer dominanta, vissa äter betydligt fortare än sina artfränder osv 

Alla djur i fångenskap kan överäta :-) 

Du kanske får mata dom separat istället? 

17
2
Allaspappa:

Jo vet att jag ska se till att alla äter dom har gjort det tidigare så har inte trott att det varit något problem för än nu då jag beskådade att den börjat bli väldigt smal så tyvärr är det än jävligt stor miss från min sida

 

Fick samma svar på pilgifts forumet, ska prova det


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
Det är helt klart problematiskt med grodor & paddor när det kommer till utfodring. Vissa arter tycks vara mer benägna att bli tjocka. Kollar man t.ex. Korallfingergrodor, så finns det en del extremfall där de blivit såpass feta att de får valkar som nästan hänger ner över ögonen.
Sen har det såklart även betydelse vad för foder man ger till sina djur. 

Då endel grodor och paddor dessutom "blåser upp sig" så kan det dessutom vara svårt att se när en groda är tjock. Olika arter går heller inte att jämföra, då det kan skilja drastiskt i hur tjocka de ser ut vanligtvis. 

Individer som blir undernärda bör alltid separeras och hållas för sig för att se till att de återhämtar sig som de ska. Jag skulle nog även vilja poängtera att det hos överviktiga individer kan vara bra att göra precis samma sak. Det är många reptiler & groddjur i vår hobby som blir övermatade och har man flera djur i samma terrarie så blir det ännu svårare att ha kontroll.

17
2
Allaspappa:

Så du tycker jag ska ta ut tjockisen också? ge han lite mindre mat? edit: den har ju inte blivit så fet att den inte kan se

den smala, ska jag definitivt ta ut och mata solo den på pilgift tyckte att jag skulle bara ge den hoppstjärtar då den kanske inte klarar mer än det just nu


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
Allaspappa skrev:
Så du tycker jag ska ta ut tjockisen också? ge han lite mindre mat? edit: den har ju inte blivit så fet att den inte kan se

den smala, ska jag definitivt ta ut och mata solo den på pilgift tyckte att jag skulle bara ge den hoppstjärtar då den kanske inte klarar mer än det just nu



Svårt att säga utan att veta exakt hur tjock den är, just pilgift är väl egentligen inte mitt område, men upplever inte att de blir överviktiga lika lätt som andra mer "stillasittande" arter.

Ja, men det tycker jag låter som ett vettigt råd.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild