Jag har hämtat all min inredning till alla mina ormar utifrån sen starten på 90-talet :) Jag gillar naturligt inredda terrarier och undviker gärna köpta plastgrejor osv.. Sen är det ju dessutom gratis i naturen! Och man får en grym dag utomhus kanske..
Vill man köpa sin inredning är det inget fel i det såklart, men man ska vara väl medveten om att det inte finns något skadligt i den svenska naturen som kan följa med in i terrariemiljön, förutom kolonier med myror som redan nämnts :)
Andra insekter som exempelvis: gråsuggor, maskar/larver, spindlar, skalbaggar osv osv är endast nyttodjur i terrariet. För den som inte vill ha ett tråkigt sterilt terrarium det vill säga, en smaksak såklart!
Det finns alltså ingen vettig anledning att göra rent inredning utifrån. Känns det bättre att göra det för dig personligen så kör bara... men det finns alltså ingenting farligt du kan dra med in! :) Onödigt jobb med andra ord.
Jag brukar borsta bort den värsta skiten sen in i terrariet bara. Jag tar det mesta utifrån faktiskt, löv (bottensubstrat i olika former), grenar, pinnar, träd, rötter, stockar, stenar, mossa osv osv.
Att höra med markägaren kan vara en god ide. Men personligen tycker jag det snyggaste redan ligger på marken.. döda träd alltså :) Även det en smaksak säkert.
Jag blir alltid nyfiken vad specifikt ni menar med ohyra som kan vara skadlig för våra tropiska reptiler?? Vad är det för ohyra ni är rädda för? Som sagt bara nyfiken :) Man hör tyvärr mycket som inte är sant inom våran gemensamma hobby vilket kan vara förödande för nybörjare exempelvis.