Första bakgrunden

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

27
56
benet:
Sett många bakgrunds trådar genom åren så tänkte prova o göra en själv. Inte så lätt som jag kanske trodde. Mycket kvar att göra dock
2m långt och 1.2m högt.

3
0
KapGreen:
Ser lovande ut.
Vad är det för material och vart fick du tag på det?

Medlem i DHF
1081
772
Westman:

KapGreen skrev:
Ser lovande ut.
Vad är det för material och vart fick du tag på det?


 

Ser ut att va cellplast och fogskum 


27
56
benet:
Stämmer bra! Fogskum och cellplast. Köpt hos lokal bygghandel. 
Till helgen ska jag börja med husfix:)

2966
1645
Hoggaforfan:
Skrapa gärna på ytan där det är platt med tex en kniv eller för över med värmepistol. Främst är det i nederkant till höger vilket kommer att till viss del att döljas av bottensubstratet men ser ut att vara en del småytor med. Konstgjort platta ytor syns förvånadsväl tydligt när husfix kommer på.

27
56
benet:
De ska jag göra! Fick hem värmepistol igår:)

27
56
benet:
Någon som är en aning om hur mycket husfix som kommer att gå åt??

5088
3861
Tropfrog:
Beräkna ytan * önskad tjocklek så får du en volym. Jag tror att det står på förpackningen hur många liter färdigt bruk den ger.

Edit: några märken skriver 1kg/ kvm och mm. Det innebär att 7,5 kilos förpackning ger 3,75 mm tjockt lager på dina cirka 2 kvm. Det låter lite lite. Ta två förpackningar till att börja med eller en större om det finns.

Mvh
Magnus

27
56
benet:
Tack för svaret!

198
112
MoreliaMikael:

Ser ut att bli riktigt fint det där! Bra jobbat!
Jag gjorde en bakgrund ur frigolit för ett tag sedan (www.terrariedjur.se/forum/thread/4174 om du är intresserad av att kika), och något jag märkte är att det lönade sig att späda ut husfixen / klinkerfogen ganska väl och köra flera omgångar istället för att köra en tjockare blandning på direkten. Det fyller inte i lika väl, och därför förstör man inte lika mycket av detaljerna.

En till rekommendation om du ska måla är att blanda akrylfärg med vatten och använda en blomspruta.
Samma princip där, att man inte applicerar för koncentrerade doser, och man får dessutom en viss utspridning på färgen vilket ger en viss naturlig touch. 
Du får ju tyvärr offra blomsprutan till soptunnan efteråt då den kommer ha massa torkad färg i sig som sätter stopp, men det går att hitta sådana för 10 kr på vissa matbutiker.

Önskar dig all lycka med bygget, och håll oss uppdaterade! Alltid intressant att se hur en bakgrund blir till! :)

 

// Micke

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild