Pheidole noda - Myror

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Jag tänkte ta och testa på att ha ett nytt typ av djur för min del, myror. 

Tog och beställde från England, via www.britishants.com en kolloni av  Pheidole noda myror.
De består av en drottning med 40-70 arbetare.
Det ska vara en lämplig nybörjarmyra som ursprungligen kommer från östra Asien. 
Deras arbetarmyror finns i två olika storlekar, varav ena variant har jätte stora huvuden, och har därav på engelska fått smeknamnet Big headed ants. 



Innan jag får hem myrorna var jag tvungen att fixa ett boende till dem dock, då de levereras i en test tub. 
Så jag tänkte här visa lite hur jag fixade deras burk, samt visa hur det gått när jag får hem dem. 


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Jag hade köpt burkar tidigare på Ikea för att ha till spindlar. Men hade då kvar lådan av den största storleken. 
www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70177477/


Var sedan iväg till närmsta bygghandeln och köpte mej ett lättbetongblock, av märket Ytong. 
Det skulle jag använda för att forma till och göra själva boet till myrorna av. 



Sen ritade jag på själva blocket hur jag ville forma gångarna. 



Tog sedan och krafsa ur det med en skruvmejsel och kniv. Jag tog även och formade till utsidan för att få de att se ut som stenar. Jag gröpte även ur hål där jag skulle kunna placera bitar av tvättsvamp sen. Det är för att man ska kunna fukta ner dem så det blir en bra fuktighet inne i boet. 





Sen var det dags att måla det. Då använde jag mej av akrylfärg från Panduro.
Sen tog jag och fäste det inne i burken med hjälp av glassilikon.





Sen tog jag och fixade en halkbarriär högst upp längst med hela kanten, samt en bit in på locket också. 
För att göra halkbarriären använde jag mej av babypuder/talk samt alkohol från apoteket som man blandar ihop, och sedan "målar på" . 
När alkoholen senare torkar/dunstar är det bara talken kvar. När myrorna sedan försöker klättra på det får de puder på sina fötter och ramlar därmed ner istället. 





Jag köpte även lite sand och la på botten. Sen tog jag några stenar och småkvistar utifrån för att få det att se snyggt ut. 





Så nu saknas bara att myrorna ska komma hem med posten! :) 

5099
3873
Tropfrog:
Heja! Detta skall följas!

Fågelsand med anis?? Luktar gott?

Hur länge räknar du med att denna lådan är tillräckligt stor?

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Tropfrog skrev:
Heja! Detta skall följas!

Fågelsand med anis?? Luktar gott?

Hur länge räknar du med att denna lådan är tillräckligt stor?

Mvh
Magnus 

 

Sanden luktar inge speciellt. Eller snarare så är det att babypudret doftar mera så man inte känne det. =P

Jag har inga tidigare erfarenheter av myror. Så jag vet inte riktigt hur pass fort de kommer att föröka sej. Så jag får helt enkelt se hur länge de kan vara kvar där i. 

Det är juh bara att göra ett hål i sidan sen annars, koppla på en slang, och sedan koppla på fler ytor de kan vara på annars. =)


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Jag fick myrona på posten idag. 

Var en ganska tråkig syn att se dock. Hade räknat med att få hem en tub med en drottning + 40-70 arbetare....
Nä jag öppna packetet var det en dottning + 10 arbetere + 10 döda arbetare ......

Inte riktigt det jag hade förväntat mej. Kontaktade säljaren, och kom då fram till att de skulle skickas tillbaka och jag skulle få pengarna tillbaka för detta köp.

Trist att det blev som det blev, men känns ändå bra och seriöst av säljaren att ta tillbaka myrorna och ge pengarna tillbaka.
Så nu får man kika vidare efter vad man vill köpa/beställa istället.





143
154
TerraBygg:
Flyers90 skrev:
Jag fick myrona på posten idag. 

Nog det som är problemet, någon anställd på något postkontor i europa har låtit paketet ligga lite för länge i värmen. Vänta med att beställa nästa gång tills det blir lite svalare ute så kommer det nog att gå bra.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

TerraBygg skrev:
Nog det som är problemet, någon anställd på något postkontor i europa har låtit paketet ligga lite för länge i värmen. Vänta med att beställa nästa gång tills det blir lite svalare ute så kommer det nog att gå bra.


Fast att få 1 drottning och 20 arbetare när man beställt 1 drottning och 40-70 arbetare var det som var problemet....även fast det var en del döda nu. =/

 

Men ja, jag kommer avvakta i några veckor innan jag gör en ny beställning.


5099
3873
Tropfrog:
Jag hade själv accepterat en kompensation istället. Att skicka tillbaka dem i denna hettan kommer sannolikt att döda resten av myrorna. En drottning med 10 arbetare är en bra start, de förökar ju sig snabbt när de väl etablerat sig.

Jaja, men bra att säljaren var tillmötesgående. Hoppas att du hittar en koloni du är nöjd med till slut.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Pheidole noda myrorna blev som sagt tillbaka skickade och kom fram utan problem.

 

Nu när det blivit lite svalare ute också så blev det till att beställa nytt.
Blev lite ändrade planer dock. Istället för Pheidole noda myror blev det att jag beställde Harpegnathos Venator istället.
Ska bli spännande att se hur de är när de kommer sen i alla fall!


5099
3873
Tropfrog:
Hoppas!

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild