Bord till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

24
3
Zenta:

Har ni någon billig lösning på bord till ett terrarium i glas som är 200x60x70

Tänkte ha ett ikea bord men maxvikten på deras är bara 50 kg. Hur har ni löst erat? Jag vill ogärna ha det på golvet och jag har tummen mitt i handen. 


412
419
Hadara:
Zenta skrev:
Har ni någon billig lösning på bord till ett terrarium i glas som är 200x60x70

Tänkte ha ett ikea bord men maxvikten på deras är bara 50 kg. Hur har ni löst erat? Jag vill ogärna ha det på golvet och jag har tummen mitt i handen. 



Folk med akvarium brukar använda stora lecablock som de ställer med lite mellanrum längs med hela botten :) 


24
3
Zenta:
Hadara skrev:


Folk med akvarium brukar använda stora lecablock som de ställer med lite mellanrum längs med hela botten :) 




Tänkte också på det och det blir nog det i nödfall, men har parketgolv som jag är rädd om :O

378
340
Silvetaz:
Zenta skrev:



Tänkte också på det och det blir nog det i nödfall, men har parketgolv som jag är rädd om :O


Antingen bygga i trä. 45x70 regel räcker utan problem eller så kan du ju köra lecablock med en plywoodskiva mot golvet och en mellan terrarium och lecablock :) det borde bli de billigaste varianterna.

2966
1645
Hoggaforfan:
Det finns ingen bänk eller tv-möbel som passar?

378
340
Silvetaz:
Ska väl tillägga att en ram av furureglar som du skruvar ihop själv och får sågat hos bygghandeln dels inte behöver bli så dyrt och är lättare att skruva ihop än man kan tro. Även jag har tummen mitt i handen men har snart lyckats få ihop en lite större bänk utan större problem.

Tricket är mät allt minst två gånger, få materialet färdigsågat så det blir rakt och jämnt. 
Efter det klarar du dig med en skruvdragare, måttstock och vinkelhake ärligt talat.
Vill du inte göra det avancerat för dig så kan du köra med vinkeljärn när du skruvar ihop reglarna också.
Med reglar och sågning tror jag att du kan få en bänk i rätt storlek för under en tusenlapp som är stabilt.

24
3
Zenta:
Silvetaz skrev:
Ska väl tillägga att en ram av furureglar som du skruvar ihop själv och får sågat hos bygghandeln dels inte behöver bli så dyrt och är lättare att skruva ihop än man kan tro. Även jag har tummen mitt i handen men har snart lyckats få ihop en lite större bänk utan större problem.

Tricket är mät allt minst två gånger, få materialet färdigsågat så det blir rakt och jämnt. 
Efter det klarar du dig med en skruvdragare, måttstock och vinkelhake ärligt talat.
Vill du inte göra det avancerat för dig så kan du köra med vinkeljärn när du skruvar ihop reglarna också.
Med reglar och sågning tror jag att du kan få en bänk i rätt storlek för under en tusenlapp som är stabilt.




Ok...värt att fundera på men blir det verkligen hållbart för den vikten? Bara terrariet väger ju 65 kilo sen ska ju allt annat in också. eller menar du en ram som ligger direkt på golvet? Visa gärna hur du gjort :D

24
3
Zenta:
Hoggaforfan skrev:
Det finns ingen bänk eller tv-möbel som passar?



Hittar inget. "Bygghyllorna" på bahaus och liknande är inte tillräckligt långa och har inte hittat några möbler som klarar den vikten. Finns en tunn aliminumram, men har hört att den inte är riktigt säker heller så vill inte riskera det. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Zenta skrev:



Hittar inget. "Bygghyllorna" på bahaus och liknande är inte tillräckligt långa och har inte hittat några möbler som klarar den vikten. Finns en tunn aliminumram, men har hört att den inte är riktigt säker heller så vill inte riskera det. 

4st såna här?
jysk.se/utemobler/stolar-bankar/tradgardsbankar/bank-hallkevad-b100xl35-vit

Osäker på max vikt men 100kg klarar de lätt

Edit: 150 kg klarar den, så 4st är 600kg

378
340
Silvetaz:
Zenta skrev:




Ok...värt att fundera på men blir det verkligen hållbart för den vikten? Bara terrariet väger ju 65 kilo sen ska ju allt annat in också. eller menar du en ram som ligger direkt på golvet? Visa gärna hur du gjort :D


Det blir definitivt hållbart ja :) Folk bygger ju bänkar med träreglar som håller akvarium upp mot 1000 liter utan problem.

Nu klär jag in mitt för att bygga ett skåp och inte bara en hylla men du kan se hur jag gjort i min byggtråd.

www.terrariedjur.se/forum/thread/5185/4&scroll=down

Gå också in och kolla king of diy på youtube, han har flera bygguider för bänkar till akvarium, håller de för det så håller de för terrarium ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild