Regnskogsterrarium med integrerat akvarium.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

374
189
Anathawa:
Mickee skrev:

Funderat på xps eftersom jag vill ha ett skräddarsytt Paludarium men varit rädd för vikten med den storlek jag planerat för, men där xps håller ner vikten ordentligt :)
Har en bunt skivor sen förut på lager oxå men tyvärr med falsade kanter men det finns skivor med rak kant att få tag på.
Skummade youtube för ett tag sen å hittade det här då, visserligen bygger han ett torrterrarium men ska nog få till det som ett Paludarium :)
m.youtube.com/watch?v=nOb3rUPtXJ8

Japp, jag postade den länken hit. :p

Tänker du ha ett glasakvarium i botten?

374
189
Anathawa:
De fasade behöver du ju ändå skära till, så behövs inte att köpa raka.
Om du skär med glödtråd så stoppar det mot papp. Jag tejpar en papp (tänk flingpaket) remsa på båda sidor av skivan och följer kanten.

Tar tid då de är kompakta, och vanligt knivblad skär riktigt bra det med.

240
183
Mickee:
Var ner till Clabbe å checkade deras glassilikon, glassilikon anses vara giftfri i olika trådar men deras innehåller antimögelmedel.
Hur är det egentligen, är det bara antimögelmedlet som man ska se upp med när det gäller silikon ??

2966
1653
Hoggaforfan:
Mickee skrev:
Var ner till Clabbe å checkade deras glassilikon, glassilikon anses vara giftfri i olika trådar men deras innehåller antimögelmedel.
Hur är det egentligen, är det bara antimögelmedlet som man ska se upp med när det gäller silikon ??

Glassilikon är ofta giftfritt men inte alltid men ja det är endast antimögel man behöver se upp efter.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Mickee skrev:

Dom har nyligen bytt märke på silikon

240
183
Mickee:
Ok, varning för claes ohlssons glassilikon Pattex, antimögelbehandlat!

Har hitta akvariesilikon hos Jula till bra pris, livsmedelsgodkänt! :)
www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/silikon/akvariesilikon-000154/

2966
1653
Hoggaforfan:
Mickee skrev:
Ok, varning för claes ohlssons glassilikon Pattex, antimögelbehandlat!

Har hitta akvariesilikon hos Jula till bra pris, livsmedelsgodkänt! :)
www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/silikon/akvariesilikon-000154/

Jupp det är bra. Jem&fix har det med.

240
183
Mickee:
Hej!
Funderat oå ventilationen och kör på peter54 ventilationsteori.
Har därför minskat längden med 5cm, då får jag 4cm luftspalt på varje väggsida om burken.
Om det är för lite så kan man sätta en "huv" ovanför ventilen som fångar å leder in luftströmmen bättre, kan oxå funka för övre utventilen att leda om den fuktiga utluften så den inte går rakt in i väggen :)
Hittat den här reglerbara ventilen på Jula, blir 2 på varje sida, för mycket eller?
Skriv gärna om ni vet någon bättre/billigare ventil men ska vara reglerbar :)
//Mickee
www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/ventilation/friskluftsventiler/ventilgaller-414077/

2966
1653
Hoggaforfan:
Mickee skrev:
Hej!
Har därför minskat längden med 5cm, då får jag 4cm luftspalt på varje väggsida om burken.
Om det är för lite så kan man sätta en "huv" ovanför ventilen som fångar å leder in luftströmmen bättre, kan oxå funka för övre utventilen att leda om den fuktiga utluften så den inte går rakt in i väggen :)
Hittat den här reglerbara ventilen på Jula, blir 2 på varje sida, för mycket eller?
//Mickee
www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/ventilation/friskluftsventiler/ventilgaller-414077/

Ventilationsgaller och silvertejp ;-)
Lätt att skruva dit plattor eller göra en skjutdörr. Den ventilationen du länkade täcker för en hel del av ventilationen så du måste kompensera för det som försvinner

374
189
Anathawa:
Mickee skrev:
Hej!
//Mickee

Vi kör IKEAs ena ventilgaller till kök i rostfritt, målat vit, ,8*40 cm innermått, lagt till extra nät i aluminium på insidan mot syrsflykt.
Vi köpte sex st, sätter in alla, och täcker för om det behövs, eller sätter i fler.
89:- st, din lösning blir dyrare per dm2. Men mer justerbar. Vad är det i den, dålig beskrivning på deras sida?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild