Regnskogsterrarium med integrerat akvarium.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

240
183
Mickee:
Hej på er!
Håller på att förbereda ett bygge av regnskogsterrarium som blir måttanpassat till en del av tv-rummet (fd.data-nisch).
Det kommer att byggas av xps-skivor(50mm) men förstärkas med lite annat matrial oxå.
Dörrar av glas.
XPS är inte 100% vattentätt men alla tre väggarna kommer att fogskummas ihop med varandra sen silikonas å strös med kokosfibrer, så tror jag på näst intill 100% fukttäthet :)
Ett vattenfall kommer att gå ner i akvariumet som ska bebos av 6-8st Tigerbarber är tanken just nu.
Får se om dom blir mat åt ödlorna eller inte, kommer att skapa "skyddsrum" åt tigrana iallafall :)
Tänkta ödlor är 2-3st Mountain horned dragons.
Så förbered er på att jag kommer rådfråga er vilt under bygget :)
December är nog inte rätt månad att starta i med jul å nyår, men i januari lossnar det nog ordentligt!
//Mickee

240
183
Mickee:
Planen!

Måtten blir inuti 85x60x200-210cm inklusive bänk med 45cm höjd.

Datorn som inte blivit startad på över ett år, man sköter ju allt med plattan eller mobilen nu :)

240
183
Mickee:
By the way...

Lyckades nästla mig ner i källaren hos den lokala zoo-butiken häromdan.
Och fann där en drös med bortglömda BTN bakgrunder, fram med hästhandlarpluskan
och förhandlingarna startade...när krutröken skingrades stod jag där med 8st BTN bakgrunder
för 1300kr.
4st ska användas i bygget, resten läggs undan för eventuella framtida projekt :)

374
189
Anathawa:
Mickee skrev:
Planen!

Måtten blir inuti 85x60x200-210cm inklusive bänk med 45cm höjd.

Datorn som inte blivit startad på över ett år, man sköter ju allt med plattan eller mobilen nu :)

Paludarium är rätt term om du vill googla tips!

Första gången jag ser nån i Sverige testa ren xps. intressant!

2966
1653
Hoggaforfan:
Ventilationen bör vara på mitten på ena sidan och högst upp på andra. Peter54 här på forumet har testat fram de positionerna tillsammans med en matematisk formul om hur mycket ventilation man faktiskt behöver och vad jag sett så har han helt rätt.
Nästan varenda byggare ritar in för lite ventilation ;-)

374
189
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:
Ventilationen bör vara på mitten på ena sidan och högst upp på andra. Peter54 här på forumet har testat fram de positionerna tillsammans med en matematisk formul om hur mycket ventilation man faktiskt behöver och vad jag sett så har han helt rätt.

Han har vägg på höger, så kan inte ventilera så. :)

2966
1653
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:

Han har vägg på höger, så kan inte ventilera så. :)

Sällan en möbel står kloss i kloss med en vägg så blir en luftspalt där

240
183
Mickee:
Hoggaforfan skrev:

Ok tackar för infon, har bara börjat skumma igenom forumet med alla tips, skulle vara skönt att slippa dom största misstagen man kan göra :)
Tänkte att Exo-terras ventilation på sina terrarium med nät på hela ovansidan och ventilationen en bit upp på framsidan skulle funka.
Men bättre med en diagonal luftström genom terrariet alltså?
Tål att tänka på men tror tyvärr att det inte kommer funka i mitt fall, för det blir bara en luftspalt på 1,5cm på varje sida mellan terrariet och väggarna.
Kan alltid överdriva hålen på framsidan och fylla igen dom om jag märker att jag får problem med värmenhållning och luftfuktigheten sen.

2966
1653
Hoggaforfan:
Mickee skrev:

Ok tackar för infon, har bara börjat skumma igenom forumet med alla tips, skulle vara skönt att slippa dom största misstagen man kan göra :)
Tänkte att Exo-terras ventilation på sina terrarium med nät på hela ovansidan och ventilationen en bit upp på framsidan skulle funka.
Men bättre med en diagonal luftström genom terrariet alltså?
Tål att tänka på men tror tyvärr att det inte kommer funka i mitt fall, för det blir bara en luftspalt på 1,5cm på varje sida mellan terrariet och väggarna.
Kan alltid överdriva hålen på framsidan och fylla igen dom om jag märker att jag får problem med värmenhållning och luftfuktigheten sen.

Exo terras lösning är lätt att bygga men är egentligen en ganska dålig lösning, det dunstar enorma vattenmängder ifall man har nättak så de flesta täcker för hälften eller mer av nättaket.
Fördel med Peters lösning är att det blir inget drag, därför man inte ska ha ventilationen i höjd med bottensubstratet, utan det blir en naturlig rotation på luften i terrariumet då den kalla luften kommer in och sjunker för att sedan värmas upp och åka ut. 
1½cm räcker, finns säker exakt matte för den biten med men ju mer som åker ut desto mer sugs in och 1½ cm djup och 360 grader blir en ganska stor area. I min dato har jag en 230 mm fläkt och insugen där är (extremt grovt räknat) 3-4 mm som exempel :-)
Det du behöver tänka på är att in behöver vara mot väggen och ut mot rummet för annars kan tapeten mögla.

240
183
Mickee:
Anathawa skrev:

Paludarium är rätt term om du vill googla tips!

Första gången jag ser nån i Sverige testa ren xps. intressant!

Funderat på xps eftersom jag vill ha ett skräddarsytt Paludarium men varit rädd för vikten med den storlek jag planerat för, men där xps håller ner vikten ordentligt :)
Har en bunt skivor sen förut på lager oxå men tyvärr med falsade kanter men det finns skivor med rak kant att få tag på.
Skummade youtube för ett tag sen å hittade det här då, visserligen bygger han ett torrterrarium men ska nog få till det som ett Paludarium :)
m.youtube.com/watch?v=nOb3rUPtXJ8
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild