Vilken orm skulle passa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

309
39
reptilicus_:
En anakonda eller annan typ av jätteorm är inte i mitt intresse precis ;) Men jag funderar kanske på en röd regnbågsboa eller grön trädpyton - något i den stilen.

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:

Ett djup på 60cm skulle funka till en röd regnbåge eller gtp. Dock är ju inte bara djupet det viktiga utan hela bottenytan, alltså spelar även dom andra måtten in när man räknar ut den totala ytan som djuret kan röra sig på :) 

Om jag förstått rätt så är längden på ditt terrarium 80cm? Ett terrarium på 80cm långt och 60cm djupt är i mina ögon för små för dom flesta kramormarna i storleken du söker. Jag skulle satsa på minst 150cm långt om djupet endast är 60cm. Måtten går som sagt att dividera mycket om men det som spelar någon roll är den totala bottenytan på burken. 

127
79
Curpling:
Jonas_ skrev:
Ett djup på 60cm skulle funka till en röd regnbåge eller gtp. Dock är ju inte bara djupet det viktiga utan hela bottenytan, alltså spelar även dom andra måtten in när man räknar ut den totala ytan som djuret kan röra sig på :) 

Om jag förstått rätt så är längden på ditt terrarium 80cm? Ett terrarium på 80cm långt och 60cm djupt är i mina ögon för små för dom flesta kramormarna i storleken du söker. Jag skulle satsa på minst 150cm långt om djupet endast är 60cm. Måtten går som sagt att dividera mycket om men det som spelar någon roll är den totala bottenytan på burken. 

Om jag förstod det rätt så var längden bunden till hans skjutglaslist på 80cm. 
Till TS, som vi alla sagt, självklart kan du ha ett terrarium med längd 80 cm och (tänk på att m2 går på innermåtten) du kan mer eller mindre ha vad som helst i lådan så länge du uppfyller L80 kraven.

Men att bygga en låda med 80 längd och sedan anpassa djupet för att få rätt yta för djuret känns som bakvänt, detta skulle kunna resultera i ett terrarium som är 2 meter djupt (som exempel) vilket skulle vara svårt att hantera på ett vettigt sätt.

Mitt förslag är att skippa den där skjutglaslisten och faktiskt bygga ett terrarium som är bättre lämpad för djuret du vill ha, en sådan list är inte någon stor summa i sammanhanget. Om du vill hålla kvar den skjutglaslisten så får du helt enkelt bestämma dig för ett djup som är lämpligt och sedan kolla med L80 hur stort djur du får ha en en sådan låda.För att räkna ut ytan så finns det ett bra hjälpmedel här: www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80 Där hittar du även L80 kraven.

En regnbåga kan behöva upp till 1 m2 när den är vuxen vilket skulle ge dig ett terrarium som är 80 cm lång och 1.30m djup vilket kanske inte är så praktiskt.... men det är ju så klart du som får avgöra hur terrariet skall se ut, så länge du uppfyller dom krav som L80 ställer.
Ursprungfrågan om vad som får plats i ett terrarium som är 80 långt är helt beroende på hur djupt du gör det, så det är inte så lätt att svara på den frågan på ett bra sätt.

Gör som andra föreslagit, bestäm dig vilket djur du vill ha, bygg ett terrarium utifrån det. Om listen är viktig så är du bunden till 80 i längd, ett vettigt djup skulle kanske ligga runt 50-60cm vilket ger dig mindre än 0.5 m2 och ett djur på runt 1 meter.
Där är siffrorna och faktan. Men ta rådet, häng inte upp dig på listen ut bygg något du vill ha i stället. Lycka till

127
79
Curpling:
JohanS skrev:
Vilka listor?

Mistänker ett litet stavfel. List skall det nog vara :) Skjutglaslist

309
39
reptilicus_:
Tack för svaren.
Annars hade jag planer på att använda ett fint vitrinskåp som jag tidigare haft en kamelont i.
Skåpet har måtten L 80 B 40 H 110 cm.
Det skulle ändå inte passa för någon mer trädlevand ormart?

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:

reptilicus_ skrev:
Tack för svaren.
Annars hade jag planer på att använda ett fint vitrinskåp som jag tidigare haft en kamelont i.
Skåpet har måtten L 80 B 40 H 110 cm.
Det skulle ändå inte passa för någon mer trädlevand ormart?

I ett terrarium med bottenyta 80x40 cm får du ha en orm som blir max 100cm. Vad jag vet är utbudet sämre på trädlevande under 100cm.

Jag tycker du ska bestämma dig för en art först.. sen anpassa terrariet efter den arten istället för att göra tvärtom :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild