Hellemar skrev:
Tjabba...
Kejsarboa har varit det vedertagna populärnamnet på Boa constrictor imperator "så länge jag kan minnas" så jag måste erkänna att jag blir lite konfunderad när inte alla känner till det och jag blir mörkrädd när jag läser att det finns tankar att skrota ett vedertaget populärnamn bara för att man själv inte har hört talas om det...
Kul med fler som är språkintresserade! :)
Ja, men då är det nog så som du säger att kejsarboa är mer vedertaget än dvärgkungsboa. Som sagt så är boaormar inte mitt gebit, utan jag beskrev bara hur jag uppfattade det och vad jag har hört och läst. Jag gjorde dessutom en sökning här i forumet och fick endast två träffar på kejsarboa. Den ena träffen är denna tråd och sen finns det i en annan tråd också. Jag finner det märkligt att inte fler använder detta ord om det nu skulle vara vedertaget.
Jag menade absolut inte att kejsarboa inte ska användas enbart för att
jag inte känner till det utan för att det var fler än jag som inte kände till det, och framförallt för att ordet i det närmaste lyser med sin frånvaro, åtminstone i detta forum. En annan sak som talar för ordet dvärgkungsboa är att i detta forums register över populära arter är ormen översatt till dvärgkungsboa.
Hellemar skrev:
Angående "majsorm" vs "majssnok" så användes båda populärnamnen förr och majssnok används säkert fortfarande av nån gammal räv inom hobbyn.
Det är ju precis så det är. Det är inte lätt att alla enas om ett och samma ord. Därför är det också svårt att säga att det finns ett "rätt" och ett "fel".