Gudisen skrev:
Terrariet är 1150x650x650. Ska bygga eller skaffa mig nytt. Funderar dock på att göra mig av med ena ormen så dom får det bättre.
Råttorna är i en Klädkammare. Hur går man till väga på rätt sätt om man vill att Ormarna ska kunna äta dött?
Jag har hört att man kan tästa döda råttan exakt innan man matar ormen. och bara tästa ge dött i ända upp till 6 månader.
Om man ger en död råtta som den inte ill ha kan man ta ut den och frysa ner dän eller känner ormar av sådant ?
Bygga ett nytt råder jag dig verkligen till. Hoppas du har plats till det, dom ser ut att vara i god form.
Att få en orm att äta dött kan vara tålamodsprövande, det viktiga är att ha is i magen och inte ge upp efter 6-8 veckor. För att göra ett litet sidospår så hade jag en KP hona som matvägrade i 12 månader. Efter 7-9 månader, minns inte exakt, hade hon gått upp cirka 11 gram trots att hon inte hade fått mat (kan dock gå att skylla på billig våg), efter 12 månader hade hon gått ner cirka 20 gram (9 gram om man räknar bort 11g upp). Så med det sagt klarar dom väldigt långa perioder utan mat, om dom ligger bra till i hullet från början.
Nydödade bytesdjur är en vettig väg att börja övergången med. Och dom går givetvis att frysa om ormen inte vill ta bytet, förutsatt att du inte har haft bytet inne över natten. Då hade inte jag vågat mig på att frysa det.
Har du tinat ett byte som ormen inte vill ha så är det kasserat, det är precis som med våran mat. Vi fryser ju inte om köttfärsen t ex.
Lycka till, och hoppas du kan behålla båda i två olika terrarien.