Latinska namn?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

83
44
Michael_B:
Jag har en fråga,eller kanske en förfrågan om varför det är så många som enbart använder latinska namn på ormarter istället för svenska namn? Jag vet att det finns många ormarter som inte har något svenskt namn, men när det finns det så kan man väl skriva det svenska namnet inom parantes.
Jag är ingen hejare på latinska namn och det är så jobbigt att googla på alla namn som dyker upp på forumet och sälj annonser hela tiden. särskillt när man sitter med mobilen.

187
221
Moova:

Michael_B skrev:
Jag har en fråga,eller kanske en förfrågan om varför det är så många som enbart använder latinska namn på ormarter istället för svenska namn? Jag vet att det finns många ormarter som inte har något svenskt namn, men när det finns det så kan man väl skriva det svenska namnet inom parantes.
Jag är ingen hejare på latinska namn och det är så jobbigt att googla på alla namn som dyker upp på forumet och sälj annonser hela tiden. särskillt när man sitter med mobilen.


 

Att skriva det vetenskapliga namnet är lättare, man slipper missförstånd om vilken art och underart det faktiskt är. 

Populärnamn och förkortningar blandas lätt ihop med vilket djur det faktiskt är. 

Tex: säg att du vill köpa en Lampropeltis pyromelana som är en av alla kungssnokar som finns och när du väl får den kanske det är en Lampropeltis alterna. 

Vetenskapliga namn är att föredra alla dagar i veckan. 


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

Michael_B skrev:
Jag har en fråga,eller kanske en förfrågan om varför det är så många som enbart använder latinska namn på ormarter istället för svenska namn? Jag vet att det finns många ormarter som inte har något svenskt namn, men när det finns det så kan man väl skriva det svenska namnet inom parantes.
Jag är ingen hejare på latinska namn och det är så jobbigt att googla på alla namn som dyker upp på forumet och sälj annonser hela tiden. särskillt när man sitter med mobilen.


Vetenskapliga namn heter det. 

För att det inte ska bli några missförstånd. En orm kan ha flera populär namn men bara 1 vetenskapligt namn


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Latinska (eller vetenskapliga namn om man ska vara petig), används just eftersom många svenska populärnamn inte är tillräckligt specifika. Ibland används samma populärnamn på olika arter och då det kan bli problem.
Köper man exempelvis en "Blåtungad skink" eller "Dabbagam" så får man inte reda på vilken art det rör sig om då det finns ett flertal olika arter av blåtungade skinkar och dabbagamer. Köper man en "dvärggecko" är det olika arter beroende vem man frågar, och där blir det lätt att man misstolkar varandra.

De vetenskapliga namnen är däremot unika. De används enbart för en art.

Dessutom fungerar våra svenska populärnamn enbart i Sverige, så pratar du med personer i andra länder så förstår förmodligen inte de vilken art det rör sig om. Söker du på Google så begränsas du även där av svenska informationsidor.

Jag tycker man lär sig namnen allteftersom. Det blir lättare att se sambanden mellan arterna.
Vet man exempelvis att Vanliga padda har det vetenskapliga namnet "Bufo bufo", så kan man vara säker på att "Bufo viridis" även det är en padda då den hör till samma släkte (Bufo).

Att lära sig de vetenskapliga namnen är alltså betydligt bättre och något man bör förespråka så gott det går, även om det i vissa fall kan finnas en del namn som är svårskrivna eller svåra att komma ihåg.

Så tycker åtminstone jag.



Att skriva med populärnamn i parentes för att läsare lättare ska kunna greppa vad det rör sig om för art kanske inte är så dum idé iofs. Så länge det vetenskapliga alltid är med.

953
1840
peter54:
Varför måste det ena utesluta det andra? Skriv ut det svenska namnet först och det vetenskapliga direkt efter inom parentes, det är ju så vedertagen praxis ser ut och det skulle definitivt hjälpa upp saken för dem som har svårt för de vetenskapliga namnen.

544
424
Gibblo:
Brachypelma smithi brukar ofta kallas för "rödknäad fågelspindel" men det finns 5 arter i Brachypelma med röda knän. Min poäng är också att vetenskapliga namn är att föredra då det annars bara är bäddat för missförstånd.

Klart det kan vara jobbigt i början att hänga med, men är man väldigt intresserad av terrariedjur så är det nog lika bra att lära sig!

83
44
Michael_B:
Jag vill lära mig mer. Men som jag förstår så finns det en kungskobra tex, kan man inte skriva det latinska namnet efter i så fall. Är mycket lättare att lära sig då. Jag kan dom latinska namnen på dom ormar jag har och sånna jag är intresserad av. Det finns inge som jag vet som säger dom latinska namnen på hjortar tex, vi har 4 arter i sverige och ett stort antal arter i hela världen. 

Medlem i DHF
1082
774
Westman:

Michael_B skrev:
Jag vill lära mig mer. Men som jag förstår så finns det en kungskobra tex, kan man inte skriva det latinska namnet efter i så fall. Är mycket lättare att lära sig då. Jag kan dom latinska namnen på dom ormar jag har och sånna jag är intresserad av. Det finns inge som jag vet som säger dom latinska namnen på hjortar tex, vi har 4 arter i sverige och ett stort antal arter i hela världen. 


Det  VETENSKAPLIGA NAMNET 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Michael_B skrev:
Jag vill lära mig mer. Men som jag förstår så finns det en kungskobra tex, kan man inte skriva det latinska namnet efter i så fall. Är mycket lättare att lära sig då. Jag kan dom latinska namnen på dom ormar jag har och sånna jag är intresserad av. Det finns inge som jag vet som säger dom latinska namnen på hjortar tex, vi har 4 arter i sverige och ett stort antal arter i hela världen. 


Ja, skriver man bägge delar underlättar det nog till att lära sig de vetenskapliga namnen. Bara man är medveten om att det vetenskapliga är det huvudsakliga namnet som bör vara med, framförallt vid försäljning eller köp.
Angående hjortar så bör man kanske även där använda vetenskapliga namn (Om man har hjortdjur som intresse), men när det rör sig om väldigt få arter som brukar det bli mindre problem.
Av hjortdjur så finns det 40 olika arter i världen, medan det är närmare 3000 arter av ormar och 6000 arter av ödlor.

När man pratar om våra inhemska grod och kräldjur, så är det många som skriver/säger populärnamnen just för att det är såpass få arter i landet samt att de har relativt väletablerade och beskrivande namn.



235
155
Brokensynapse:
Tror nog att alla använder de vetenskapliga namnen på de djur inom hobbyn man är verksam i. Vet bara när jag pysslade smått med ormhuvudsfisk så var det sällan jag såg en annons där det stod ormhuvudsfisk, om det nu inte va via blocket, utan majoriteten använde det vetenskapliga namnet just för att det ska vara glasklart vad man snackar om för djur. Jag hade också problem med de vetenskapliga namnen i början men genom att bara använda mig av dom namnen så lär man sig till slut, dock så händer det att även jag får googla för att fatta vilket djur det gäller men oftast får man en någorlunda aning om det när man lär sig släktnamnen. Men mitt tips är att bara använda sig av vetenskapliga namnen även till vardags för då blir det lättare att lära sig det, ända gången det har blivit "problem" är när kollegor på jobbet frågar om djuren jag har och jag börjar rabbla så är det alltid någon som ber om att jag ska prata svenska:) Men även dom börjar lära sig lite sakta om vad jag snackar om för djur när jag nämner släktena.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild