Rosy wolfsnail

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
16
Raya:
Hej på er!

Någon som vet om Euglandina rosea, aka rosy wolfsnail, finns inom terrariehobbyn? Antar att de är lite trixiga att föda upp mat åt. Eller det kanske finns någon snabbodlad snäcksort?

Vet inte mycket om sniglar i terrarier men rovsniglar låter ju häftigt! :)

/Raya

342
183
DannyF:
beroende på hur länge de tar för den att äta då du matar, så finns det tex posthornsnäckan och malaysiska sandsnäckan som du kan odla i akvarium, dom förökar sig som attan om du övermatar ibland :) hur länge dom klara sig på land vet ja inte, men dom går iaf upp på akvarierutan ibland så en stund klarar dom iaf.

1660
776
fluffis:
Är det en landsnäcka? Som är kannibal/köttätare? Jag känner inte direkt till den men jag vet att Smilla här på terrariedjur har en annan köttätare: Edentulina obesa. Den är snygg :) Smilla har massor av landsnäckor som hon föder upp och göder dessa med. Bör inte vara trixigt, bara man ser till att inte få slut på mat :)

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Snäckor är riktigt roliga terrariedjur (snäckor, inte sniglar... sniglar kan dock vara kul de med, men inget för mig), aktiva och för det mesta relativt lättskötta. MEN, just carnivorer så som Edentulina sp. är lite knepiga. Den art du nämner finns inom hobbyn men är mycket ovanlig, likväl som dess släkting obesa. De äter inte alla snäcksorter utan är lite kräsna. Dessutom ska de ha ett kallt men högfuktigt klimat. Inget jag rekommenderar till nybörjare, men det finns många andra fina arter att börja med :)

20
16
Raya:
Tack så mycket för svaren!

Jag har sett en del snygga snäckor förut på diverse forum men aldrig fattat att det finns carnivorer. Det är väl just tanken på snäckor som rovdjur som är väldigt faschinerande. 


Smilla skrev:
Snäckor är riktigt roliga terrariedjur (snäckor, inte sniglar... sniglar kan dock vara kul de med, men inget för mig), aktiva och för det mesta relativt lättskötta. MEN, just carnivorer så som Edentulina sp. är lite knepiga. Den art du nämner finns inom hobbyn men är mycket ovanlig, likväl som dess släkting obesa. De äter inte alla snäcksorter utan är lite kräsna. Dessutom ska de ha ett kallt men högfuktigt klimat. Inget jag rekommenderar till nybörjare, men det finns många andra fina arter att börja med :)


Finns det arter som både käkar växter och andra snäckor? Vad matar du dina med?
Har du någon liten, gärna färgglad, snäcka du kan rekommendera en eventuell nybörjare då?


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Alla landlevande snäckor (mer eller mindre) är omnivorer, det vill säga allätare. Matar alla mina med snäckor, tex överblivna juveniler. De flesta ärer dock bara dött animaliskt material så mosat snäckorna innan de används som foder. De får till största del frukt, grönt och andra växter men även tex flingfoder, äggfoder, ägg eller köttfärs någon gång ibland som extra tillskott :)

Vilken art som helst ut Lissachatina är egentligen bra för nybörjare. Är du mer inne på asiatiska eller europeiska snäckor så skulle jag nog säga Cryptozona eller Helix :)

20
16
Raya:
Smilla skrev:
Alla landlevande snäckor (mer eller mindre) är omnivorer, det vill säga allätare. Matar alla mina med snäckor, tex överblivna juveniler. De flesta ärer dock bara dött animaliskt material så mosat snäckorna innan de används som foder. De får till största del frukt, grönt och andra växter men även tex flingfoder, äggfoder, ägg eller köttfärs någon gång ibland som extra tillskott :)

Vilken art som helst ut Lissachatina är egentligen bra för nybörjare. Är du mer inne på asiatiska eller europeiska snäckor så skulle jag nog säga Cryptozona eller Helix :)


Tack igen för bra svar!

Kikade lite på arten du har, Edentulina obesa. Vilken härlig färg de har! 

Hittade en art som verkade intressant för en nybörjare som jag som ändå vill ha en carnivor. Rumina decollata, den skall tydligen gå att ge bara grönt om man vill det. Men de jagar även andra sniglar om de får möjlighet. Skall tydligen vara rätt enkla att hålla.
Är det en sort du stött på?

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Raya skrev:


Tack igen för bra svar!

Kikade lite på arten du har, Edentulina obesa. Vilken härlig färg de har! 

Hittade en art som verkade intressant för en nybörjare som jag som ändå vill ha en carnivor. Rumina decollata, den skall tydligen gå att ge bara grönt om man vill det. Men de jagar även andra sniglar om de får möjlighet. Skall tydligen vara rätt enkla att hålla.
Är det en sort du stött på?


Snäckor, inte sniglar. ja det är en bra art att börja med. Men jag skulle aldrig helt utesluta den animaliska biten till omnivorer. kör på den, liten och lättskött art :)


20
16
Raya:
Jag har väldigt svårt att skilja på sniglar och snäckor tydligen :)

Bara att vänta på varmare väder och beställa sig ett par då.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Haha inte så svårt egentligen!

Snigel = Inget skal
Snäcka = Enkelt skal
Mussla = Dubbelt skal

Gör så och lycka till! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild