JohnLander skrev:
"The ick"-grejen var bara ett försök att skoja till det lite för att mjukgöra diskussionen. Det jag var ute efter var typ om det var något material eller doft som triggade beteendet som jag bara kunde undvika. Utöver tillsynen vid maten så hanterar jag honom regelbundet för att jag fick lära mig göra så för att han skulle bli och förbli handtam, vilket då är behjälpligt när man BEHÖVER hantera honom som vid invägning och medicinsk kontroll. Det var och är inte för min skull, utan en extra ansträngning jag gör. Det är ju förstås mysigt att sitta med honom ibland, och jag kommer att sakna det. Men vad som är bäst för honom måste ju väga tyngst. Fördelen med att han bara får mat i buren är att det blir lättare för andra som ska passa honom.
Iom att det innebär en ganska stor förändring så känner jag att jag behöver veta varför din rekommendation är att utesluta hantering? Är hans utlevnad på mina händer på något sätt dåligt för honom?
Hantering av reptiler för att de ska vara handtama är inte något som direkt förespråkas inom reptilhobbyn. Visst kan det vara bra att erbjuda lite mat på fingertoppen i terrariet för att geckon inte ska känna sig rädd av din närvaro. Däremot stressas ju geckon mer av att hanteras stup i kvarten än stressen som sker vid en vägning två gånger årligen. Anledningen är således i slutändan mest mänsklig, att man vill plocka med sitt husdjur och umgås. Det passar sig inte så bra för osociala kallblodiga djur, utan är mer rimligt för däggdjur.
Det är inget fel i att kring skymning på kvällen släcka ner och öppna terrariet, byta mat och spraya vatten. Sen kan du sitta och titta när geckon krälar runt. Vill den titta ut på dig och kanske hoppa upp själv på din framsträckta handflata är den typen av hantering att se som acceptabel. Att grabba tag i geckon och hålla i den, speciellt på dagen, är att betraktas som negativ hantering.
Om du erbjuder din handflata och geckon biter dig, är slutsatsen helt enkelt att låta bli.