Är det säkert att mata en salamander med frysta insekter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
JohnLander:
Hej,

Min tigersalamander vägrar plötsligt, efter år av att ta det ivrigt, att äta metmask (red wrigglers gissningsvis). Jag har börjat odla inhemsk men vill helst mata med generation två och framåt då jag oroar mig för gifter, parasiter och patogener från viltfångat. Hon har inte visat något vidare intresse för dom heller dock. Under tiden har jag börjat mata med lagom stora dubiakackerlackor. Säkrar lite i underkant med storleken. Dessvärre är hon inkompetent på att fånga dom, och det blir inte lättare av att de stretar emot hela vägen ner. Så, jag beslutade att frysa dom och mata med dom döda. 
Så till frågan, går det bra för djuret att äta dom rätt ur frysen? Hon gör det ivrigt, men är det dåligt för henne? Ifall det var det minsta obehagligt borde hon väl tveka? Hon har inget problem att vägra andra saker. När jag tinat dom blir de mjuka och degiga och det är svårare för henne att få i sig dom. Det är så lite vätska i dom att de tinar fort. Jag fryser dom torra. Tänker att det kan vara lite trevligt för henne så här på sommaren att få en svalkande munsbit. Och det är smidigt att bara ta fram burken, mata tills det känns nog, och bara ställa tillbaka den utan att behöva planera måltiden i förväg, men nu är ju min komfort inte det viktigaste här.
Tacksam för feedback
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild