Tvångsmata

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

27
11
LudvigN:
Två nyinköpta kungspytonungar som vägrar äta. Två veckor sedan de anlände och de har inte ätit sedan dess. Den ena ligger på 65 gram och den andra på 94. Börjar det bli dags?

343
119
Salig:
Kp's kan så vitt jag vet gå mycket längre utan mat. Jag tror inte att du behöver oroa dig än. Men jag har ingen egen erfarenhet på kp så kanske kan vikten spela roll? 

27
11
LudvigN:
Ja vuxna djur vet jag kan gå en längre tid det jag oroar mig över är att de är så små och inte har så mycket att leva av som de vuxna djuren har.

544
424
Gibblo:
Det är då inte dags att tvångsmata än, det är sista utvägen. Två veckor är ingen fara, min BCI åt inte förrän efter 4-5 veckor eller liknande och hon vägde runt 70g.

Låt dem vara ett tag, sedan kan du ju prova att lägga en orm i en låda tillsammans med dött byte och sätta in i terrariet över natten.
Det har hjälpt många i alla fall. Jag fick själv min dvärgkungsboa att äta så här och det tog bara en halvtimme i burken sen var bytet uppätet.
Gjorde den proceduren två gånger, sen fick hon en jäkla matrespons och nu är det inga problem med matning mer.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Absolut inte! Tvångsmata är sista utvägen och bör absolut inte utföras förrän det är riktigt illa och allt annat har testats. Då skall det dessutom utföras av någon som är erfaren eller i samråd med någon sådan. Hur som helst, du bör inte ens försöka mata nyhemkomna djur de första 2-3 veckorna, så de måste vänja in sig vid den nya miljön och lugna ner sig efter stressen från flytten. Att försöka mata under den perioden kan faktiskt ge motsatt effekt och förlänga/påbörja en matvägran hos djuret. Pytonormar är gjorda för att äta sällan, om de så inte vill äta på två månader är det ingen störra fara. 

Låt dem vara ifred (de bör bo separat också) och rör dem inte på två veckor, byt bara vatten. Därefter kan du testa att mata med bra uppvärmda mindre råttor på kvällen när det är mörkt så ska det nog gå bra :)


135
130
Hellemar:
Tjabba...

Gram hit och veckor dit - det enda intressanta i sammanhanget är hur de ser ut i hullet !

Nu för tiden har ju alla tillgång till digitalkamera (mobilkamera) så vid dylika frågor finns ingen anledning att inte posta en bild på djuret i fråga för först då blir det möjligt att göra en adekvat bedömning huruvida bråttom det är eller inte...


Henke :)

69
56
Moong:
Assisterad matning brukar man väl göra innan tvångsmatning dvs lägga bytet i ormens mun.
Hursomhelst så är det endast i nödfall.

953
1840
peter54:
Så här anser jag om detta. För det första har jag helt slutat att tvångsmata juveniler. Sannolikheten för att en orm som kanske aldrig har ätit, eller bara ätit några få gånger och sedan inlett matvägran, skulle börja äta själv efter det trauma som tvångsmatning innebär, är inte stor. Fjorton dagars matuppehåll är heller inte matvägran oavsett art eller ålder.

För det andra väntar jag alltid extremt länge innan jag över huvudtaget överväger tvångsmatning. Då ska mer än 7 månader ha passerat. Senast jag tvångsmatade en orm var 7-8 år sedan när en juvenil bergskungssnok inte ville börja äta. Jag tvångsmatade den från det att den var fyra månader tills dess att den var 18 månader. Då dog den trots tvångsmatningen. Just när det gäller juveniler som inte kommer igång, tänker jag - näha, det var väl inte meningen att den skulle leva då. Jag provar alla metoder och med alla möjliga intervall, men äter den inte så äter den inte.

Rekordet var en sinaloajuvenil som aldrig ville komma igång att äta, men rätt som det var efter 7 månader kom den igång. Jag gav bort den ormen till en familj med tre pojkar och idag är ormen en normalstor 4-åring som fungerar precis som den ska. Tvångsmatning ska man verkligen bara ta till om det är risk för att en halvvuxen eller vuxen orm har matvägrat så länge att den verkligen börjar tackla av, men innan det sker har det gått över ett halvår.

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Mycket bra synpunkter från många i tråden! Jag tycker folk är för snabba med att hålla på med sina ormar, det leder bara till matvägrande, strulande & stressade djur, inte roligt för någon! :) 

Jag provar heller aldrig att mata nyinköpta pytonormar dom första 2-4 veckorna, jag låter under den tiden ormarna stå tyst & i lugn & ro. Med det menas att man ska undvika att röra sig mycket utanför lådan & endast öppna för att snabbt byta vatten eller spraya vatten, detta är min filosofi och absolut inget facit hur man ska göra, men man bör göra något liknande tycker jag :) Under alla år jag haft ormar, främst pytons är det ett fåtal individer som matvägrat, en mycket mycket liten andel av alla individer som passerat terrarierummet, jag gör någonting rätt tolkar jag det som :) 

Sen som redan sagts är 2 veckor ingen matvägran för en orm, juvenil eller adult, dom är skapta lite så ;) en orm helt enkelt. 


333
97
leolina:
Har du haft kontakt med uppfödaren för att höra vad denne matat med tidigare? Vad har du provat att mata med?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild