LudvigN skrev:
Dock i just Kungspytons fall så bor de ofta i gamla termite berg där deras mat även försöker bosätta sig ibland så att säga att det är onatuligt för dom är ju lite överdriva kan jag tycka. men som sagt i juts kungspytons fall
Bara för de bor i termitbon så tycker inte jag att en plastlåda skulle vara motsvarande. I naturen har de möjlighet att välja vad de föredrar och att anta att alla individer trivs i låda är inte rätt enligt mig, även om en del verkar funka bra så.
Att vissa inte verkar trivas i terrarie tror jag i många fall beror på att man inte tillgodosett ett tillräckligt gott naturligt habitat för djuret i fråga.
Men jag är ingen expert heller utan jag ventilerar bara mina egna åsikter kring detta.
Jag är dock för att hålla juveniler i rack som en del andra här har förespråkat, men där får djuret flytta in i ett riktigt terrarium senare.
Kan dock inte helt hålla med om att man bara skaffar ett djur för att kunna se det hela tiden, mina grävande spindlar bor i burkar som är fyllda med torv, ser tråkigt ut och man ser endast spindlarna när de väntar på mat på nätterna ibland. Men de är så de spindlarna funkar, de gräver ett hål i marken och bor där och det får man ju acceptera.
Dessa spindelarterna har jag för att de är fascinerande och det gör inte mig något att man inte får se dem så ofta, jag tillgodoser deras behov att må bra och det får mig att må bra.
Jag menar bara att man inte alltid bara skaffar djur för visuella anledningar, det finns ju andra anledningar också som sagt.