Hur många grodor har vi?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2966
1645
Hoggaforfan:
Snodde temat av hur många ödlor sidan har. Tänkte vi kan ju kolla grodor med när vi ändå håller på. 
Jag vet det blev några fler efter Expot.

Om ni missat det så funkar det såhär.
Kolla senaste inlägget och se vilket nummer det står i det, lägg till ert antal grodor där.
Tex står det 123+5=128 så skriver ni 128+erat antal=det totala


Jag börjar:
0+4=4

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jag antar att vi räknar in paddor i det hela också. De är ju egentligen samma sak.
Isåfall:

4+22 = 26

2966
1645
Hoggaforfan:
Alla paddor är grodor men inte alla grodor är paddor som en författare skrev

45
462
Zuzanne:
Okey både grodor och paddor alltså 26+44=70

268
19
Iguania:
70+2=72 :D

20
16
Raya:
72+20=92

Gissar på att jag inte kan räkna 30-talet yngel :)

382
36
MariBarita:
92 + 9 = 101

44
37
Strigel:
101 + 19 = 120

214
333
MartinJ:
Hoggaforfan skrev:
Alla paddor är grodor men inte alla grodor är paddor som en författare skrev

Vad som egentligen är grodor och paddor förvirras ofta, inte minst tack vare engelskans väldigt lösa användning av "toad". På svenska är det mesta korrekta att både grodor och paddor är anuraner, vilket betyder att de tillhör den systematiska ordningen Anura, eller "sjärtlösa groddjur". En padda klassificeras sedan som en art i familjen Bufonidae , medan grodor då är en art som tillhör någon av de andra familjerna sjärtlösa groddjur. Så, att säga att alla paddor är grodor är inte helt rätt. Däremt är de båda svanslösa groddjur.

Angående engelskans "toad" så känns det som att detta enbart är till för att förvirra. Deras toad (som mycket riktigt betyder padda) är inte en systematiskt term, vilket faktiskt det svenska ordet "padda" är (svenska namnet på familjen Bufonidae). Toad betyder i princip "Alla sjärtlösa groddjur som är vårtig och gärna lite fula. De har ofta, men inte alltid, torr hud", vilket betyder att grodor som t.ex. vår egna klockgroda heter "Fire-bellied toad" på engelska, trots att de inte alls är nära släkt med bufonidae (paddor). För att faktiskt prata om familjen Bufonidae används istället "True toads" på engelska. Befängt, jag vet.

Sist ska man säga att systematik och nomenklatur ändras rätt ofta, och varierar lite beroende på vem man pratar med. Tänkte bara passa på att upplysa när jag såg Hoggaforgans inlägg.

... Och för att faktiskt bidra till tråden:

120+15 = 130

2966
1645
Hoggaforfan:
Kunskap välkomnas alltid :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild