Dark_Shadow skrev:
Fluffis. Jag bygger bara ett då jag inte har plats i mitt rum för ett andra terrarium av samma storlek. Men jag gör det ganska så stort, jämfört med det gamla iallafall. 120cm långt, 50cm brett och 50cm högt. Och jag tycker att dem har blivit lite för stora för det terrariet som följde med då jag köpte dem. Jag tycker dem går bra ihop så det ska dem få fortsätta att göra. Enda nackdelen med det vad jag tycker, är att den ena är lite snabbare på att ta maten än den andra ibland men då ger jag ju bara den som inte han ta maten en mus/liten råtta lite senare då den glupska har krypit in i huset för att smälta maten.
Jag får kolla om LED-lampor och se vad jag tycker funkar bäst.
Och det är majsormar som ska bo där. Har mätt dem och cirkus 110-115cm långa är dem så de blir nog glada om de får något större terrarium med mindre insyn än vad de har nu.
Ska kolla länken Fluffis, Tack :)
I ett terrarium som är 120x50x50 får man enligt Jordbruksverket ha en eller två marklevande ormar som är max 125 cm långa. Då får du lite marginal men inte mycket. Jag tycker själv att man gärna kan ha terrarierna lite större än vad ormarna rekommenderar men just de här måtten är ganska bra uppsatta av Jordbruksverket tycker jag. Om ormarna är unga så kommer de snart att bli större. Om du skulle göra terrariet 60 cm djupt istället så funkar det med marklevande ormar som är max 150 cm.
Jag känner igen det där med att ha det trångt :) Har du funderat på att bygga på höjden? Jag menar att stapla två terrarier ovanpå varandra. Då hade ormarna kunnat bo ensamma precis som de gör i naturen.