Halsbandsleguan, frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
0
ElinA:
Hej!

En vän ska göra sig av med sin halsbandsleguan, och jag fick förfrågan om ifall jag vill ha den. Jag har aldrig haft reptiler förut, även om jag alltid tyckt de är fascinerande och funderat på att skaffa mig en någon gång, utan bara marsvin, hamstrar och gerbiler. Vilket känns som lite olika kategorier av djur :P. Om jag bestämmer mig för att tacka ja till erbjudandet så vill jag så klart vara så påläst som möjligt. Därför har jag några frågor:

1. Är halsbandsleguan en bra nybörjarödla?

2. Vad äter de, och hur ofta?

3. Hur stor ska buren vara, hur ska inredningen se ut och vad ska det vara för underlag? Hur ofta måste man byta underlag?

4. Övrig skötsel som krävs? Värmelampa? Vattenbad?

5. Är det vanligt med sjukdomar? Krävs det övrig regelbunden veterinärvård?

6. Ungefär hur mycket kostar det per månad?

7. Kan man lämna den ensam över en helg?

8. Vi har en sommarstuga, där jag brukar vara i princip hela sommarlovet - skulle det fungera att ta med ödlan dit, eller är det bättre att be någon passa den?

9. Vad jag har förstått så är ödlor mest till för att titta på. Behöver man t.ex. ta ut dem och låta dem springa på golvet regelbundet som med gnagare (dum fråga kanske...), eller har de inga sådana behov? Tänker särskilt på halsbandsleguanen som är så snabb också, går det att få den van vid hantering?



Det var nog alla för stunden, återkommer om jag har fler funderingar ^^ Vad jag har förstått så är halsbandsleguanen relativt ovanlig, så vet inte hur många det finns här på sajten som har erfarenhet av någon, men ni får gärna svara om ödlor i allmänhet också.

268
19
Iguania:
1. Nja, inte riktigt en typisk nybörjar ödla men det är inga problem så länge man vet vad man ger sig in på. Det är inga problem alls så länge man är intresserad.

2. I fångenskap diverse insekter, ger på känsla och har ingen koll på hur ofta.

3. Minst 90*45*60 LBH, inred med stadiga korkbarkbitar och rötter. Bottenmaterial finns det många olika av, men jag rekomenderar lämplig sand, typ råda eller bläster. Sålänge man plockar bort skit och sånt ofta så räcker det att byta en gång om året.

4. Uv-lampa samt värmelampa. Rekomenderar solar raptor(Mercury Vapour Bulb 100W) så har du båda i ett. Vill man få fram färgerna bättre så skaffa också en en vanlig spot med en färgtemperatur på 3000K.

5. Nä, inte såpass vanligt. De är inte så känsliga av sig. Regelbunden veterinärvård krävs knappast.

6. Tyvärr ingen aning då alla pengar jag tjänar trillar mellan fingrarna på mig, så vad varje ödla kostar har jag ingen koll på. Handlar dock inte om några större summor, sålänge du odlar foder själv.

7. Utan problem, sålänge den har tillgång till vatten och är matad innan du sticker.

8. Har själv testat det och har ni tillgång till el så visst går det. Det hade dock inte jag och det slutade med en dvalande ödla. Men det optimalaste är att hitta någon som tar hand om den sålänge. Så har du någon som kan komma över var tredje dag och byta vatten samt slänga in någon syrsa/kackerlacka så är det det bästa.

9. Det går att få dom att vänja sig, reptiler har dock inget behov av att vara ute och tro mig, lösa halsbandsleguaner är problematiska att få in igen:P . Men den trivs och mår bäst i sitt terrarium, så låt den vara där. Är dock bra med en viss handvana, men det får dom automatiskt genom handmatning.

Finns ett skötselråd här på sidan också och det finns gott om bra skötselråd på engelska om man söker på google:)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hej ElinA, och kul att du funderar lite på att skaffa ödla. Du har helt rätt inställning att det är viktigt att vara påläst, och jag ska försöka svara på dina frågor och ge dig lite allmäna tips.

1. Ja, det är inget som skulle göra halsbandsleguanen en sämre nybörjarödla än t.ex. leopardgecko och skäggagam.

2. Deras kost ska bestå av insekter, och då helst syrsor eller dubia-kackerlackor som basföda. Det finns även mjölmask och annat som går att mata med, men detta ska ges sparsamt, speciellt till unga ödlor. Jag matar min ödla ungefär var 3:e dag.

3. Jag skulle nog säga 150x50cm till en vuxen ödla, men desto större desto bättre. Har de tillräckligt stor yta så kan de springa på bakbenen och få rejält med fart. Som underlag kan man använda diverse olika sand och jordblandningar. Jag själv använder rådasand och det fungerar bra. Man behöver i regel inte byta jätteofta, utan man tar bort sanden där ödlan skitit. Någon gång per år kan man göra en storstädning.

4. Värmelampa behövs, och något som är viktigt är UVB-ljus. Dagaktiva reptiler behöver UVB-ljus för att kunna ta upp och binda kalcium och kan annars få försämrat skelett och sjukdomar till följd. Det finns kombinerade värme och UVB-lampor, annars kan man använda en lampa enbart för värme och en lampa enbart för ljusets skull. 
Det ska finnas tillgång till rent vatten, men jag har aldrig sett min halsbandsleguan bada, så de är nog inga ödlor som direkt uppskattar detta.

5. Så länge hygienen sköts, och man ser till att uppfylla övrigt krav på skötsel så är det inte jättevanligt så vitt jag vet. Reptiler är tåliga djur, men kan samtidigt ha en del krav (exempelvis UVB-ljus).

6. De månadsutgifterna du kommer ha är foder och eventuella UVB-lampor (Ska helst bytas var 6:e månad). Prismässigt så kan det skilja sig jättemycket på just fodret. Köper du i djuraffären så kan det kosta väldigt mycket, annars kan man köpa utav foderförsäljare (finns ett par här på sidan), eller att man föder upp själv. 

7. Det är såklart inte bra att lämna djur utan uppsikt längre tider, men samtidigt är de varken i behov av den sociala kontakten eller ska matas varje dag. Är du borta en eller två dagar är det i regel ingen fara.

8. Det går såklart ta med ödlan, så länge man får med terrarium m.m. (Alternativt att ni även har ett terrarium i sommarstugan).

9. Här är det vissa som tycker det ena och det andra. Just hantering blir det ofta diskussioner om. Jag hanterar i princip aldrig min halsbandsleguan, och ödlorna kan stressas en del av hanteringen. Halsbandsleguaner är däremot relativt handvana ödlor, och kan acceptera att man håller den utan att den ska försöka bitas eller springa iväg. Detta kan vara rätt skönt som nybörjare. De är dock rätt snabba ödlor när de väl får fart, och blir de skrämda så kan de lätt springa iväg och gömma sig. 
Något som även gör den till en bra nybörjarödla är att de är väldigt matglada och nyfikna ödlor. Det räcker att jag går i närheten av mitt terrarium, så slänger sig ödlan fram för att den hoppas på att det är mat på gång.

 

Som ett litet tillägg, så finns det flera arter av halsbandsleguan, och det kan vara bra att veta exakt vilken art det rör sig om. Jag själv har den östliga (Crotaphytus collaris), men den västliga (Crotaphytus bicinctores) är också förekommande i hobbyn.


444
153
jpson67:
Vill ha en jag med ju  :)

295
270
barkskog:
Ser att Iguania rekommenderar Solar Raptor MV 100 W.
Jag sålde den tidigare men de senaste leveranserna gav alldeles för hög UVB-strålning om man följer rekommenderade avstånd.
Har nu i stället gått över till Mega-Ray som ger mer normala värden. (Den håller betydligt längre än 6 månader, medellivslängd 6000 timmar)

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/mvvarme/megaray-100-w.html

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Blir inte en Solar Raptor på 100W (eller liknande) alldeles för varmt? Det beror ju såklart på avstånd etc, men det kanske kan vara bättre med en 50W eller t.o.m. 35W?


295
270
barkskog:
Solar Raptor 100 W är en MV-lampa (Mercury Vapor) med inbyggd ballast.
50 och 35 W är HID-lampor med extern ballast.

50 W HID har jag på 50 cm höjd och får då en yttemperatur på substratet på c:a 35° i en öppen låda.
Samma temperatur får jag från en 100 W MV på 40 cm höjd.

2048
773
psyjoh:
Min senaste lampa var just en 100w mvl solar raptor. Men är inte allas nöjd. Tycker den ger för lite ljus och för lite värme jämfört med mina förra lampor, senaste var solarglo och innan dess megaray. Uvb strålningen kan jag ej svara på då jag ej har en mätare.

295
270
barkskog:
Det kan vara så att den är deffekt. 
Var köpte du den och när?

2048
773
psyjoh:
Herperschoice ungefär 1-2 veckor sedan. Inget illa menat mot dem nu.. allt annat har funkat bra därifrån. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild