Vad kan vara bra att veta om kp? Finns det andra bra ”nybörjar” ormar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6152
4710
Tropfrog:
Nej. Men om du gör en ny tråd om tryksnokar och någon som har erfarenhet av dem ser den så är sannolikheten stor att få svar. Om frågan ligger i en tråd om kungsgatan är chansen mindre.

Mvh
Magnus 

30
54
Nimwey:
Tropfrog skrev:



Hade du skrivit en gång i månaden hade jag kunnat luta mot att hålla med om påståendet att det inte hanteras för mycket. Varje dag eller ens varje vecka är förkastligt.

Kungspyton är en orm som alltid skall ha varmare och fuktigare än rumsmiljö. Förutom själva stressen av att bli hanterad så kommer också en förhöjd risk för luftvägssjukdomar vid hantering som inte är riktigt lika tydligt för majsorm.

Mvh
Magnus 

En gång i månaden är väldigt lite, en gång om dagen är för mycket. Reptiler behöver berikning också. Där har amerikanerna faktiskt gått före oss i Skandinavien, att inse att reptiler också är djur som faktiskt har intelligens, behov av mental stimulering, och förmåga att skapa band och tillit med sina ägare. Den skandinaviska attityden av "sätt djuret i en fin låda och rör aldrig" ser väldigt utdaterad ut nu.

30
54
Nimwey:
Tropfrog skrev:
Jag gissar att du tittar på mycket amerikanska youtubers? Deras djurhållning håller en nivå långt under vår. Dessutom blir det inte jätteroliga youtube videos om man bara visar stillaliggande ormar i sina terrarium. Själva formatet snedvrider bilden.

Om du vill fördjupa dig i hur svenska reptilägare ser på ämnet så finns det en bra tråd här:

www.terrariedjur.se/forum/thread/1007

Om du inte orkar läsa 500 inlägg så kan jag samanfatta:

Motståndarna är de som har längst erfarenhet och kunskap. De bygger sina argument på välkänd kunskap och fokuserar på djurens bästa.

Förespråkarna är folk med i genomsnitt mycket mindre erfarenhet och de bygger sin diskussion på rent känslomässiga och egoistisks argument.

Frågan är i slutändan varför man håller på att hantera sina reptiler? Det handlar inte om vad man tycker och att det är ok att tycka vad man vill. Det handlar om vad djuren tycker. Hur hanteringen påverkar dem.

Mvh
Magnus 

Jag har varit med sedan 2004, och skäms för hur jag lät mig påverkas av den skandinaviska attityden att "reptiler är ointelligenta djur som bara ska ligga på en gren/under en sten och aldrig stimuleras eller tas ut". Amerikanerna är efter oss i burmått, de är långt före oss i att se reptiler som faktiska djur med känslor och behov utöver det rent fysiska.

6152
4710
Tropfrog:
Diskussionen bör fortsätta i hanteringstråden. Du kan gärna lägga in dina källor till ormars känslor och behov där.

När du nämner det så tycker jag väldigt synd om alla vilda ormar i naturen som aldrig får dessa "behov" tillfredstälda.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
44
16
Daniel79:
Ja rekommenderar Rutpyton....lättare orm,fast blir lite längre...strular sällan vid matning..

Mvh Daniel 

Medlem i SHF
282
363
Jubari:
Begreppet "nybörjarorm" tycker jag är något som borde motverkas i hobbyn. Rekommendationen är alltid att skaffa den art som man har intresse av, bortsett från att skaffa gift det första man gör eller en nätpyton på 4m av uppenbara skäl.. Risken finns annars att man tappar intresset, djuren blir vandringspokaler m.m.

Läser man på innan man skaffar en art och kan uppfylla de krav som just den arten har så löser det mesta sig..

Ex kungspyton är en vanlig art som anses vara nybörjarvänlig, kan man ju ställa sig frågan varför då? Det är en art som är känd för att krångla med maten och då blir väldigt många nybörjare oroliga. Handlar det om att man kan enkelt hantera ormen? Är det lättare att tillgodose ett terrarium med rätt parametrar och berikning än en annan art? Egentligen inte och hantering är inte något man primärt ska syssla med annat än vid undersökningar för att se att ormen faktiskt mår bra. Det är inte något man gör särskilt ofta om man inte misstänker något, varför är det en knöl här? etc etc

Ser att det skrevs om det tidigare i tråden, hantering gynnar absolut inte reptilen. Mvh varit i hobbyn i 28 år samt varit verksam i veterinärvården i 7 år..

Medlem i SkHF
1376
1624
NellyNiklas:

+1 på "Rutpyton" (Morelia). Somliga blir förhållandevis mindre i storleken, dock längre och slankare än Kungspyton. Överlag väldigt skottsäkra arter. Långa perioder av matvägran är sällsynt. Jag rekommenderar att inte köpa något som har "Jaguar" eller "Jag" i genetiken pga neurologiska problem. 

Alternativ till Morelia, om du är inne på spåret "pyton" men önskar något mindre och kanske mer hanterbart (oavsett anledning) så finns Antaresia. Stor pyton i litet paket. Oftast väldigt bra matrespons (för bra i somliga fall). Väldigt lugna överlag och obenägna att bitas (Kan skilja mellan arter och individer givetvis). Tyvärr ganska ovanliga här i Sverige och kan upplevas svåra att lokalisera men ibland drycker det upp ett gäng.

Afrikansk hussnok är ett annat alternativ som jag fått höra mycket positiva saker om. Har själv ingen egen erfarenhet av dessa, men jag har vänner som är väldigt förtjusta av dem och deras sätt att vara. 

Det bästa du kan göra i detta skedet är att skriva ner egenskaperna du söker i en orm och studera de arter som har det du söker.
Köp inte orm för att ha en orm eller för att vi på ett forum har tycken och smak. 

Morelia and Antaresia är de arter JAG gillar, men du behöver läsa på om dem och bilda din egen uppfattning.

Mvh
Niklas


11
2
Fadeswe01:
NellyNiklas skrev:
+1 på "Rutpyton" (Morelia). Somliga blir förhållandevis mindre i storleken, dock längre och slankare än Kungspyton. Överlag väldigt skottsäkra arter. Långa perioder av matvägran är sällsynt. Jag rekommenderar att inte köpa något som har "Jaguar" eller "Jag" i genetiken pga neurologiska problem. 

Alternativ till Morelia, om du är inne på spåret "pyton" men önskar något mindre och kanske mer hanterbart (oavsett anledning) så finns Antaresia. Stor pyton i litet paket. Oftast väldigt bra matrespons (för bra i somliga fall). Väldigt lugna överlag och obenägna att bitas (Kan skilja mellan arter och individer givetvis). Tyvärr ganska ovanliga här i Sverige och kan upplevas svåra att lokalisera men ibland drycker det upp ett gäng.

Afrikansk hussnok är ett annat alternativ som jag fått höra mycket positiva saker om. Har själv ingen egen erfarenhet av dessa, men jag har vänner som är väldigt förtjusta av dem och deras sätt att vara. 

Det bästa du kan göra i detta skedet är att skriva ner egenskaperna du söker i en orm och studera de arter som har det du söker.
Köp inte orm för att ha en orm eller för att vi på ett forum har tycken och smak. 

Morelia and Antaresia är de arter JAG gillar, men du behöver läsa på om dem och bilda din egen uppfattning.

Mvh
Niklas


Tack snälla! Ska läsa på och kolla runt :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild