Hjälp mig att utvärdera mitt terrarium!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
1
PalleP:

podarcis86 skrev:
Kräma på med max ljusintensitet och höj antalet ljustimmar något. Är det en riktigt varm och solig dag så sätt honom i direkt solljus några timmar (med möjlighet till skugga). Jag hade också övervägt att ta bort alla gömslen i terrariet en period. De har som du kanske känner till ett "tredje öga", ett parietalöga, som de kan känna av ljusmängd med. Ju mer ljus, ju piggare blir de. Min personliga erfarenhet av just dvärgskäggisar är att de kan ligga halvt utslagna under en bit korkbarksbit och sova i månader även när tempen är korrekt, ibland mitt i sommaren. Man får i princip tvinga upp dem med stark belysning så att de får lite vårkänslor. Har du en hona att sätta in en stund så brukar det få testosteronet att väcka hanarna ordentligt ;)


Tack för svar! Många säger att man inte ska väcka dem, men vi gjorde det ett par gånger under vintern för att han skulle käka, då han såg lite mager ut. och då åt han! Men sen somnade han igen som sagt. 

vi har tagit bort grottan, han har lagt sig bakom en kruka dock...


5
2
podarcis86:
PalleP skrev:


 

Tack för svar! Många säger att man inte ska väcka dem, men vi gjorde det ett par gånger under vintern för att han skulle käka, då han såg lite mager ut. och då åt han! Men sen somnade han igen som sagt. 

vi har tagit bort grottan, han har lagt sig bakom en kruka dock...


Jag skulle nog säga att man inte ska väcka dem under vintern. Det är ju när det är kallt man vill att de ska sova. Om de däremot sover under sommaren kan det bli att det kan leda till att de tappar för mycket i vikt när tempen inte går att få ner ordentligt. Då hade jag försökt att väcka upp. Så låt honom vara nästa vinter och väck honom  först när det är dags. De tappar väldigt lite vikt i 18-22 grader som vi ofta har inne vinterhalvåret.

Medlem i SkHF
1376
1624
NellyNiklas:
Att väcka djur som brumerar/dvalar/sover är enbart ytterligare ett stressmoment ovanpå det befintliga stressmomentet. Lös problemet tillvarför ödlan har gått i dvala i sommaren istället. Skäggagamer dvalar även under sommaren i naturligt tillstånd, speciellt när det är som varmast. Då lägger de sig i hålor (balen annat) där temperaturen är mer gynsam. 

Potentiella lösningar på problemet kan vara:
- Flytta terrariet till en kallare del av huset/rummet/lägenheten (norrsida kanske?)
- Utöka ventilationen för att få mer rörelse på luften och mindre stillastående luft som värms upp.
- Flytta lampor och värmeelement utanför terrariet istället för att ha dem inuti.
- Montera en elektrisk fläkt för att suga ut varm luft och tvinga in kallare luft.
mm mm.

Mvh
Niklas

12
1
PalleP:

NellyNiklas skrev:
Att väcka djur som brumerar/dvalar/sover är enbart ytterligare ett stressmoment ovanpå det befintliga stressmomentet. Lös problemet tillvarför ödlan har gått i dvala i sommaren istället. Skäggagamer dvalar även under sommaren i naturligt tillstånd, speciellt när det är som varmast. Då lägger de sig i hålor (balen annat) där temperaturen är mer gynsam. 

Potentiella lösningar på problemet kan vara:
- Flytta terrariet till en kallare del av huset/rummet/lägenheten (norrsida kanske?)
- Utöka ventilationen för att få mer rörelse på luften och mindre stillastående luft som värms upp.
- Flytta lampor och värmeelement utanför terrariet istället för att ha dem inuti.
- Montera en elektrisk fläkt för att suga ut varm luft och tvinga in kallare luft.
mm mm.

Mvh
Niklas


Tack för alla svar Niklas! Terrariet vi har har tyvärr tak så lamporna får sitta inuti. Får fundera vidare om hur jag kan ventilera terrariet bättre. Men för nu så låter jag honom sova!

mvh
paulina

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild