Värme och ljus till en leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Lillalia:
Hej

Jag köpte mig en leopardgecko hona på 4 år förra veckan, det är värmematta med och som ljus var det med en exoterra med en vanlig glödlampa i.

Jag får upp temperaturen till 22-24 grader i hela terrariet, mer när solen ligger på, värmemattan är typ ljummen, räcker den tempen?

Men jag skulle vilja ha en lampa som passar till exoterra och som ger mest värme men även det ljuset de behöver. 
Vilken rekommenderar ni?

Mvh 

Medlem i SHF
134
99
Da_wall:

Lillalia skrev:
Hej

Jag köpte mig en leopardgecko hona på 4 år förra veckan, det är värmematta med och som ljus var det med en exoterra med en vanlig glödlampa i.

Jag får upp temperaturen till 22-24 grader i hela terrariet, mer när solen ligger på, värmemattan är typ ljummen, räcker den tempen?

Men jag skulle vilja ha en lampa som passar till exoterra och som ger mest värme men även det ljuset de behöver. 
Vilken rekommenderar ni?

Mvh 

Den temperatur du har i terrariet just nu är vad det bör vara på svala sidan ! på varma sidan bör du komma upp i en temp på runt 33-35 grader ! 

Många mäter sin temperatur fel.  Din värmematta kanske avger mer värme än du tror . 

men har du för tjockt lager av substrat så kommer inte värmen igenom substratet. skulle du gräva bort allt substrat och mäta tempen direkt på botten kan den va mycket högre.   (även ödlan kan gräva bort substratet )  och kan bränna sig om man gör fel.  MÄT ALLTID TEMPEN PÅ BOTTEN FÖRST !  så att den ej överstiger max 37 grader !  Det är en temperatur ödlan ej kan bränna sig på även om den skulle gräva bort allt substrat själv.  Jag själv har inte mer än ca 4 cm substrat på varma sidan där värmemattan ligger just för att värmen ska kunna ta sig igenom.  på svala sidan kan du ha hur tjockt lager substrat du vill ha. 

både värmelampor / värmemattor bör vara kopplade till antingen en dimmer eller termostat för att reglera rätt temperatur. 

Leopardgeckos behöver inte någon speciell belysning med uvb egentligen så länge dom får i sig D3 från kalk / vitaminer. 

Men är att rekommendera hur som helst.  www.cyberzoo.se/sv/articles/1.302.19074/arcadia-shadedweller-t5-lysror-7-uvb-30-cm-8w?country=SE&gad_source=1&gad_campaignid=21574190831&gbraid=0AAAAAD9Oss1-iN2sM0qVq_XnEpnQCp5aA&gclid=EAIaIQobChMI_sLxqPOglAMVqRiiAx3jqTnzEAQYBSABEgJx1fD_BwE

Uvb finns i olika styrkor. men det beror även på hur högt ditt terrarium är !  

Som värmelampa kan du ha någon halogen lampa / dag ljus lampa på ca 75 watt . kopplad till antigen en dimmer eller termostat

www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/starkstrom/dimmer/portabel-dimmer-for-led-glod-och-halogenljus-3-200-w-p38528?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE%20%7C%20Catch%20all%20Retarget%20Shopping&utm_id=23379219591&gad_source=1&gad_campaignid=23379219591&gbraid=0AAAAADhvoIYlYEHds4sSS8dXDhyBJZWcL&gclid=EAIaIQobChMI8oj8u_SglAMVwmyRBR0Y2yUTEAQYBSABEgLzKfD_BwE

Denna dimmer funkar till både värme mattor / lampor 

Medlem i SkHF
1365
1611
NellyNiklas:

Fliker in här. Jag har inga Leopardgeckos själv men belysning och värme tycker jag att jag har bra koll på.

Den bästa värmen som du kan erbjuda är den som på bästa sätt efterliknar sol och solenergi. Detta kan göras på lite olika sätt men en kombination av UVB-lysrör, värmelampa och gärna någon LED-belysning kommer du väldigt långt med. Då har du täckt in de fundamentala våglängderna från UVA - till det visuella ljuset - till värmestrålningen.

Värmelampor ska helst inte styras med någon dimmer eller termostat för att kontrollera temperatur. De ska gå på full effekt för uppgiften (att värma). För att åstadkomma lämpliga temperaturer krävs tester och utvärdering med en kombination av effekten på lampan, lamptyp och avstånd från lampa och solplats. Även material och färg på den "platform" som används som solplats spelar en viktig roll. 
Min rekommendation är alltid naturliga material typ, sten och liknande. Du kan stapla några stycken på varandra (säkra så de inte faller och skadar din ödla) på ett sådant sätt att ödlan kan lägga sig ovanpå stenarna eller krypa in bland dem och fortfarande värma sig i skyddat läge. 

Värmemattor, keramiska värmeelement och värmekablar ska absolut kopplas till en termostat för att bibehålla temperaturkontroll och säkerhet.

Mvh
Niklas

5
0
Lillalia:
NellyNiklas skrev:
Fliker in här. Jag har inga Leopardgeckos själv men belysning och värme tycker jag att jag har bra koll på.

Den bästa värmen som du kan erbjuda är den som på bästa sätt efterliknar sol och solenergi. Detta kan göras på lite olika sätt men en kombination av UVB-lysrör, värmelampa och gärna någon LED-belysning kommer du väldigt långt med. Då har du täckt in de fundamentala våglängderna från UVA - till det visuella ljuset - till värmestrålningen.

Värmelampor ska helst inte styras med någon dimmer eller termostat för att kontrollera temperatur. De ska gå på full effekt för uppgiften (att värma). För att åstadkomma lämpliga temperaturer krävs tester och utvärdering med en kombination av effekten på lampan, lamptyp och avstånd från lampa och solplats. Även material och färg på den "platform" som används som solplats spelar en viktig roll. 
Min rekommendation är alltid naturliga material typ, sten och liknande. Du kan stapla några stycken på varandra (säkra så de inte faller och skadar din ödla) på ett sådant sätt att ödlan kan lägga sig ovanpå stenarna eller krypa in bland dem och fortfarande värma sig i skyddat läge. 

Värmemattor, keramiska värmeelement och värmekablar ska absolut kopplas till en termostat för att bibehålla temperaturkontroll och säkerhet.

Mvh
Niklas

Hej Niklas!

Tack för ditt svar!

Vilken värmematta rekommenderar du?

Jag har sett en på amazon som kanske kan funka, vad tror du om den?
Eller har du nån annan att rekommendera?

Mvh Linda 
1046929_rwfskflvynjyjobuzmzu.jpg

5
0
Lillalia:
Och ska man ha mattan under bottenmaterialet, på utsidan av terrariumet, eller under terrariumet?

Alla säger så olika 

Medlem i SkHF
1365
1611
NellyNiklas:

Jag rekommenderar värmelampa (glödtrådslampa) framför värmematta, värmekabel eller keramiska värmeelement. 

Värmelampor avger en avsevärt högre mängd effektiv värmestrålning inom spektrat för Infraröd A och Infraröd B, medans de övriga endast avger Infraröd C värmestrålning som är den minst effektiva av de tre. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild