Stressad majsorm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
Chrlin:
Hej!
Vi delade på våra majsormar för ca 1 månad sedan, dem har levt ihop i 11 år  hos tidigare ägare. Är en hona och hane.
Hanen känns som att han har kommit till ro, och ligger på sina gömställen under dagarna och kommer fram till och från.

Men honan upplever jag stressad, i sitt nya hem. Innan jag delade dem så slingrade dem ihop sig, parning?
Hon ömsade för kanske 2-3 veckor sedan och har ätit 1 gång i det nya terrariumet, matas ca var 14 dag. Vid senaste matning ville hon inte ha, lät den ligga men hon hade inte rört den.
Hon slingrar sig en hel del och trycker sig mot glaset och känns orolig, har 1 gömställe på varm och kall sida. Kan ligga still ibland men annars klättrar hon och rör sig för det mesta.
Testat efter tips på att lägga in en fukt låda, som hon låg i ibland.

Tips på saker jag kan göra för att lugna henne? Fler gömställe? Eller vad har ni andra för tankar? Kan det vara så att hon väntar ägg?

Medlem i SHF
1
1
JCW:
Det låter som att hon är på väg att lägga ägg och letar efter en bra plats. Ställ in en låda med rejält med fuktigt material som hon kan gräva i och lägga sina ägg. Vet inte exakt vad de vill ha för tempertur men att ställa den i närheten av en värmekälla verkade mina uppskatta. Täck gärna över den med en barkbit eller liknande så det blir lite "undangömt" och mörkt men att hon fortfarande kan komma i och ur. De brukar börja äta igen efter äggläggningen. Ibland ligger de kvar och ruvar på äggen men släpper dem efter ett tag och då kan du bestämma om du vill prova kläcka dem eller bara slänga dem. /Jenny
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild