Nybörjare letar efter tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Maja83:

Tjena folket, 
Nybörjare här

Min dotter har just beställt ett terrarium och är nu på jakt efter majsorm och inredning. 

Släng på mig bästa tipsen ni har! Finns oändligt många olika sidor som säger att man ska ha ditten och datten i terrariumet. Vad är faktiskt bra att ha? och vad är onödigt att ha? 

Tacksam för svar =)

Medlem i SHF
69
17
Terrariumhaha:

Det som du måste ha ju är ju vattenskål och rätt sorts lampor som t.ex allmänbelysning och värmelampa, man kan också ha värmematta men jag föredrar värmelampa. Med UVB så tycker många olika, de behöver inte UVB men som sagt så har de ju det ute i naturen. Nu finns det mycket mer om just uvb till Majsorm än vad jag skrev så läs på mer om det om du vill. (Någon annan får gärna skriva mer om just UVB till Majsorm)

såklart krävs ju också en miljö i terrariet som liknar artens (majsormens) naturliga habitat, t.ex behövs rätt sorts substrat.

en annan sak är ju att du behöver minst två gömställen, ett på varma sidan och ett på kalla. Såklart är det bättre med fler gömställen också. Bygg/inred också så att ormen kan röra sig så mycket som möjligt samtidigt som den är "skyddad" alltså typ många växter som den kan slingra sig bakom, då är det större chans att du får se din Majsorm aktiv oftare.

2
0
Maja83:
ja det där med lampor känns som en djungel, får kolla vidare på den. Vi har skissat upp lite hur vi vill ha det i terrariet med gömställen, tre stycken är planerat sedan växter av olika slag. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild