Vilket territorium ska man ha till en daggeckounge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
MiLa:
Hej!
Jag har bestämt mig för att köpa en daggecko, en unge. Jag har ett territorium till en vuxen sådan. Men jag hörde att då de lätt rymmer så är det bra att köpa ett litet terrarium till att börja med. Asså ett mindre territorium just för ungar. Stämmer detta? Vilken storlek är bra i så fall? 
Och en annan sak. Kan man ha bra en daggecko eller är det bra att ha två för att de ska få sällskap av varandra?

6195
4735
Tropfrog:
Storleken på terrarium och risken för rymmning har inget samband. Kör du med ditt stora från början och se till att det är rymingssäkert.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1405
1647
NellyNiklas:

Gäller det ExoTerra och eventuellt andra tillverkare så är det lite mer nyanserat än så. Större modeller med avtagbart nättak har definitivt större rymningspotential, framförallt runt taket/nättaket. Toleranser och avvikelser vid tillverkning är absolut större för de större modellerna än de mindre. (Min erfarenhet av ExoTerras modeller).

Har TS ett avtagbart tak rekommenderar jag att inspektera området där nättaket möter plastramen runt glaset, på insidan. Vid behov fyll spalten med bomull. Se bifogad bild.

1011297_rwhrhqghifrdivtduims.jpg

(ExoTerra 90x45x90)

6195
4735
Tropfrog:
Daggecko skall definitivt inte hållas i terarium med nättak. Så då krävs modifiering i vilket fall.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild