Khaitla skrev: Jag funderar på att skaffa en Tanzania trädödla som min första reptil (alternativt gargoyle gecko, trynsnok eller strumpebandssnok). Terrariet blir från Terrariebyggarna och jag väljer mellan 200×60×120 (1,2 m²) eller 150×60×150 (0,9 m²). De är trädlevande, så höjd är bra, men samtidigt vill jag ge större yta. Vilket av dessa mått hade ni valt?
Inredningen blir grenar, korkbark, gömställen, växter och klättermöjligheter. Hur säkert är det att ta in grenar, stenar och löv från naturen? Behöver man rengöra allt enligt amerikansk standard eller fungerar det bra ändå?
Jag tänker blanda levande växter och plastväxter – kan arten förstöra levande växter?
Belysning blir troligen Arcadia LuminIZE (gillar att ljuset kan dimmas automatiskt). Erfarenheter av det? Jag planerar också ett automatiskt regnsystem, funderar på Repto Rainmaker 800 – är det bra eller finns bättre?
Funderingar kring Solarmeter – är det värt investeringen om man tänker skaffa fler reptiler? Temppistol och hygrometer planeras också.
Tips på bra värmelampor (halogen) och termostat tas gärna emot.
Foder: vilka foderinsekter funkar bäst och vad brukar era Tanzania trädödlor gilla? Vill variera främst vuxna insekter men ge larver ibland. Är Arcadia InsectiGold bra som komplement?
Jag tänkte även använda Arcadia EarthPro-programmet (EarthPro-A, CalciumPro Mg, RevitaliseD3, ShedSupport).
Kul att du funderar på att bli reptil-ägare! Jag utgår från Tanzania trädödla (Gastropholis prasina), men terrarierna är stora nog till de andra arterna du nämner med, även om höjden känns lite overkill till t.ex. trynsnok.
Nåväl, bägge terrarierna skulle funka till G.prasina, men det är ju inte helt fel med 200cm brett om du har platsen. Höjden är såklart viktig, men skillnaden mellan 120 och 150 cm, är inte så stor i sammanhanget. Jag upplever även att det blir mer komplicerat med väldigt höga terrarier när det kommer till inredning. Jag föredrar att ha väldigt mycket grenar och växtlighet som ödlor kan klättra på, vilket resulterar i att det blir ganska mörkt längre ned i terrariet om det är högt.
Tycker ändå inte man bör snåla med grenar och annat som ödlorna kan klättra på, annars nyttjar man trots allt inte höjden.
Har inte märkt att ödlorna förstör levande växter (t.ex. gullranka), men är det väldigt känsliga växter så finns väl det alltid någon risk. Att blanda levande och plastväxter går helt klart, men jag hade nog bytt ut plastväxterna mot levande i takt med att de levande etablerar sig.
Att ta in grenar, stenar, löv etc utifrån är ingen större risk. Välj dock grenar från lövträd.
Arcadia LuminIZE har jag till några terrarier. Funkar väl helt okej, dock så sitter all min belysning på separata timers, så nyttjar inte dimmningen just nu (vilket jag borde!).
Angående solarmeter, etc:
Temppistol - Absolut
Hygrometer - Ja, dock är många hygrometrar ganska varierande i mätandet, så inget man ska lita sig blint på
Solarmeter - Inget jag själv använder. Har man väldigt många soldyrkande arter, t.ex. dabbagamer, kan det säkert vara bra.
Värmelampor har jag testat ett gäng olika, och alla har väl fyllt funktionen. Jag brukar kolla på köp & sälj-mässor och köpa på mig ett gäng så att det alltid finns, då de har en tendens till att gå sönder.
Det kan också vara värt att kika på att även ha en HID-lampa vid solplatsen i terrariet.
När det kommer till foder, så brukar jag ge lite allt möjligt. Syrsor, mjölmask, dubia, vaxmott m.m.
Det som är mest populärt hos mina ödlor är väl förmodligen vaxmotten, men det är väl för att de är rätt feta.
Arcadia InsectiGold har jag inte provat. Många ödlearter brukar inte vara så intresserade av liknande blandningar, men jag skulle tro att just G.prasina hör till de som det faktiskt skulle funka bra till. Mina ödlor har käkat både ägg, kattmat m.m. också så de verkar vara väldiga opportunister.
Är inte speciellt insatt i Arcadias EarthPro, men ja, det är viktigt med kalcium & vitamin D3, så antingen det eller något annat supplement behövs.