Skötselråd jungfrugecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

5
0
luffarn:

Hej, funderar på att införskaffa jungfrugeckos och är det någon som kan någonting å har lite erfarenhet av dom? Tänkte mest på terrariestorlek, luftfuktighet, mat, beteende osv

Har läst lite på olika sidor men vill gärna ha lite råd och personliga erfarenheter. 
Tack på förhand


31
1
RobinF:

30x30x45 Räcker för ett par/trio, dom äter bananflugor/mjölmask/kackerlacksnymfer samt crested gecko diet som bas. Dem är nattaktiva och behöver inget uv-ljus men det är inte skadligt för dem. De blir ca 10 cm långa och generellt finns det bara honor eftersom dem kan utföra partogenes. Dem trivs i grupp men se till så att storleksskillnaden inte är för stor då dem kan äta upp varandra.

Honorna lägger ca 2 ägg och inkubationstiden är ca 60 dagar i 26-29 grader ( samma temp som terrariet ska ha) Dem är regnskogslevande och trädlevande ödlor så fuktigheten ska vara mellan 60-80%. Mycket växtlighet gör att dem är mer aktiva och kommer fram mer eftersom dom känner sig trygga.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det ligger just nu ett skötselråd för jungfrugeckos skrivet utav tenebrosa på granskning.

Du kan få ta del utav det antingen genom att tenebrosa skickar det till dig, eller att jag skickar det som tenebrosa har skickat in till mig.

Om det inte är panik så kan du ju annars vänta tills att det kommer upp på sidan, men det är ett gäng skötselråd i kö, så det beror lite på hur snabbt det går med korrekturläsningen.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Jag har skrivit ett skötselråd och skickat till anders men han har ju mycket annat att stå i så det kommer 

men dom är små snabba satar

här har du mycket info att läsa www.lepidodactylus.lugubris.de.vu/

och är det nått mer du undrar kan du pma 


116
54
Micke76:
Hallå! Jag tänkte fortsätta spinna på denna tråden. Jag är själv sugen på att skaffa jungfrugeckos, men jag har lite frågor som jag inte finner svar på i de vanliga skötselråden här. Vad använder ni för bottenmaterial? Har ni levande växter eller plastväxter? Eftersom det är så mycket enklare med plastväxter tänker jag så här. Om man har lite rejält fuktad torv med mossa över borde man väl kunna ha plastväxter och ändå kunna hålla en bra luftfuktighet. Eller tänker hag fel? Sen undrar jag även hur många W bör man ha på värmemattan, och hur stor del av bottenytan den ska täcka?

239
197
Danpss:
Jag har ett gäng i ett 30 30 45 terrarium med en 6500k lampa som ljus och en 25w spott som värme. Dem spottar ur sig ägg som jag kläcker i burken. Jag har en guldranka som trivs som fisken i vattnet. Jag kör med torv blandat med blommjord och en koloni med gråsuggor som håller rent. Jag hade kört med levande växter och rejält med gömställe.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Micke76 skrev:
Hallå! Jag tänkte fortsätta spinna på denna tråden. Jag är själv sugen på att skaffa jungfrugeckos, men jag har lite frågor som jag inte finner svar på i de vanliga skötselråden här. Vad använder ni för bottenmaterial? Har ni levande växter eller plastväxter? Eftersom det är så mycket enklare med plastväxter tänker jag så här. Om man har lite rejält fuktad torv med mossa över borde man väl kunna ha plastväxter och ändå kunna hålla en bra luftfuktighet. Eller tänker hag fel? Sen undrar jag även hur många W bör man ha på värmemattan, och hur stor del av bottenytan den ska täcka?


Levande växter är inte nödvändigt, även om det hjälper en hel del. Sen tycker jag levande ofta blir snyggare, men det är en personlig åsikt.
Vad gäller bottensubstrat så kan du använda mer eller mindre vad som helst då de inte spenderar speciellt mycket tid nere på marken. Men ett substrat som håller fukt är att föredra. Ha gärna någon form av dränering eller liknande i botten så det inte blir för fuktigt.

Värmematta och värmekällor överlag får man anpassa efter terrariets dimensioner, hur varmt man har det i terrariet utan, avstånd m.m. Så det är svårt att ge ett konkret svar. Det man vill är att skapa en slags temperaturgradient så att det är varmare på ena sidan av terrariet och kallare på andra sidan. Med lampor är det oftast lätt eftersom man kan ändra avståndet om man märker att det är för varmt. (Brukar väl vara förhållandevis lätt med värmemattor också då man kan dimma ner dom)
Jag har inte så mycket erfarenhet av värmemattor dock så det kanske någon annan kan ge några tips om lämplig styrka/storlek, men gissningsvis så är det väldigt beroende på storleken av terrariet som sagt.

116
54
Micke76:
Vad är ett gäng? Hur många? Hur menar du att gråsuggorna "håller rent"? Käkar inte ödlorna upp dom?

116
54
Micke76:
anders skrev:


Levande växter är inte nödvändigt, även om det hjälper en hel del. Sen tycker jag levande ofta blir snyggare, men det är en personlig åsikt.
Vad gäller bottensubstrat så kan du använda mer eller mindre vad som helst då de inte spenderar speciellt mycket tid nere på marken. Men ett substrat som håller fukt är att föredra. Ha gärna någon form av dränering eller liknande i botten så det inte blir för fuktigt.

Värmematta och värmekällor överlag får man anpassa efter terrariets dimensioner, hur varmt man har det i terrariet utan, avstånd m.m. Så det är svårt att ge ett konkret svar. Det man vill är att skapa en slags temperaturgradient så att det är varmare på ena sidan av terrariet och kallare på andra sidan. Med lampor är det oftast lätt eftersom man kan ändra avståndet om man märker att det är för varmt. (Brukar väl vara förhållandevis lätt med värmemattor också då man kan dimma ner dom)
Jag har inte så mycket erfarenhet av värmemattor dock så det kanske någon annan kan ge några tips om lämplig styrka/storlek, men gissningsvis så är det väldigt beroende på storleken av terrariet som sagt.

Ok....Så du menar alltså att lampor är bättre i det här fallet? Jag trodde inte att det var så viktigt i ett regnskogsterrarium att ha en varm och en kall sida (speciellt inte för arter som inte är marklevande) Jag tänker lite spontant att jag ska ha ett terrarium på 45×50×60. När du säger dränering, menar du då något som bokstavligen leder ut vattnet ur terrariet?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Micke76 skrev:

Ok....Så du menar alltså att lampor är bättre i det här fallet? Jag trodde inte att det var så viktigt i ett regnskogsterrarium att ha en varm och en kall sida (speciellt inte för arter som inte är marklevande) Jag tänker lite spontant att jag ska ha ett terrarium på 45×50×60. När du säger dränering, menar du då något som bokstavligen leder ut vattnet ur terrariet?


Jag föredrar lampor, men beroende på hur kallt du har det så kan en värmematta alternativt en keramiklampa behövas ifall det blir alldeles för kallt på natten. Lampor som avger värme och ljus kan trots allt inte vara på dygnet runt.
Det är såvitt jag vet inga extrema värmekrävande ödlor dock.

Det viktiga är att bottensubstratet inte ligger blött. Du kan exempelvis använda lecakulor, sten, falskbotten eller liknande så att överflödigt vatten rinner igenom.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild