Aquaterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Halloj!

Funderar lite på att någon gång i framtiden skaffa ett aquaterrarium, tänkte ha någon trädlevande ormart i terrariet, lutar mot Corallus hortulanus eller Morelia viridis. Tänkte dock inte ha fiskar i vattnet eller några andra arter för den delen. 

Det vore kul att höra lite tankar och ideer från folk med egna erfarenheter. Låter det som en vettig ide? Behöver det vara en viss mängd vatten som minimum för att det inte ska vara omöjligt att hålla rent? hur ofta måste vattnet bytas per vecka?


230
22
Nooon:

Ju mer vatten dess stabilare miljö kan du få. Hur ofta du behöver byta vattnet beror helt på belastningen av avfallsprodukter och vilken biologisk aktivitet du har i vattnet. ...men jag tänker mig att om ormen släpper en present i vattnet så bör du i alla fall åtgärda det snarast. Jag har haft ett 90-liters akvarium med sumpdel till. I minsta laget enligt mig. Sumpdelen bestod av torv som ständigt hölls våt via en kapillärmatta som sög vatten från akvariet. Ljustillgången i akvariet var liten - väl avskärmat dagsljus + 4 ledspots (de starkaste jag kunde hitta med dagsljusspektra från ca 50/60cm höjd. Trots det fanns där gott om växter - helst på sommaren. Det var förstås växter med mycket låga krav på belysning. Växterna i sumpdelen sträckte sina rötter ner i vattnet och hjälpte på så sätt till att ta upp näringsämnen. Sumpdelen hade bra tillgång på dagsljus och skärmade effektivt av vattendelen. Algtillväxten var minimal och miljön stabil för mina räkor och snäckor. Detta trots att akvariet innehöll mycket trä och torv som också bidrog till förorenandet. De bidrog också till den lätt sura miljö som räkorna ville ha och som höll snäckorna lite kort. Växter och räkor och allehanda knappt synliga okända djur trivdes storartat. När jag lade till fiskar blev belastningen för stor och djuren började dö trots de veckovisa vattenbytena och ordentlig filtrering.
Avdunstningen var ganska stor (28grader i vattnet och 21-22 i rummet vintertid) så det kräves ett par liters påfyllning ett par gånger i veckan.
Tänk på att det tar ett tag innan de bakterier du behöver för att miljön ska bli stabil behöver tid på sig för att bildas. Till en början blir värdena alltid "åt skogen". Ha ett ordentligt filter med hyfsad cirkulation där de kan frodas. Behandla filtret snällt = skölj ur filtermaterialet i akvarievatten och inte för ofta. Använd inga gifter (algmedel etc). En halv dos av något bra vattenberedningsmedel - till och med mina känsliga räkor tålde AquaSafe så den kan jag gå i god för. Låt dig inte luras av fuffensmedel med aloevera och annat underligt. Du vill bara ha lite kemikalier som neutraliserar klor och binder tungmetaller. Halv dos. Byt inte för stora vattenmängder åt gången. 25% är bra och 30% tycker jag är max om du byter hyfsat ofta. Om det nya vattnet är mycket annorlunda än det gamla så innebär stora byten en chock. Stabilitet är vad man vill ha. Du kan ha grävande snäckor som hjälper till att hålla botten fräsch och lucker. De vill ha sand och inte grus. Ha inte för tjock lager om du tar sand - då blir det för kompakt och anaerobt och rent äckligt enligt snäckorna... och det bildas sumpgas som milt sagt stinker. Kanske du rent av tar till torv?
Näh... jag kan prata hur länge som helst... om saker du inte ens har frågat... o.O Sorry... :) Det var det med hur man får balans i vattenmiljön som jag gick igång på... den beror av så många olika parametrar. Det var så här jag lyckades med det.

Kul idé - kan bli hur snyggt som helst!
Ska du bygga själv? Tänk på att det ska vara lätt att komma åt att byta vatten etc. Tänk också på ventilation och ljus. Blir det kondens så ser det ju mindre snyggt ut. Vattendelen klarar sig som sagt med mindre men vill ha något i alla fall. Landdelen vill nog ha mer om det ska växa bra. Du vill också kunna torka bort avlagringar kring vattenlinjen och ev alger.


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Det var sannerligen ett väl skrivet och utförlugt svar, tack så mycket! Det känns som jag har lärt mig en hel del!

Det jag funderar på är, vilken sorts snäckor är det du har? Vattenlevande antar jag.

jag tänkte mig placera vattendelen längst fram vid rutorna, eventuellt även runt vänster hörn (som ett "L" ungefär) om det inte blir för liten landdel. Längst bak tänkte jag luta marken uppåt så att det ser ut som om det smälter ihop med väggen. Mycket växter vill jag givetvis ha! Klätterfikus kommer jag definitivt använda mycket av. Ljusamaturen tror jag att jag kommer placera längst bak (Ger mer djupkänsla), på så sätt bör växterna få det ljus de behöver... Låter det som en rimlig plan tycker du? :)


733
295
markusbabs:

Är det nyttigt för en orm att dricka vatten på botten som det legat avföring i?  Jag skulle aldrig låta mina M,viridisar dricka akvarievatten som det dessutom är kemikalier i.

Jag tycker att hela planen låter bra men jag skulle inte ha en orm där i.  Det låter mer som en miljö för grodor.


230
22
Nooon:

Det låter väl bra med vattendelen som ett "L"... men jag tycker att du ska utöka den lite. Ordna en stadig "hylla" som du har landdelen på. I alla fall en bit av landdelen. Om du döljer kanten på hyllan... det blir som ett "överhäng" ut över vattnet. Det blir för mörkt för växter där under men du kan gömma filter/cirkulationspump där under och så blir det plats för det virrvarr av rötter som växterna kommer att skicka ner. Se bara till så att de inte täpper till filtret. 
...och som jag nämnde tidigare - akta dig för tjocka kompakta lager där vattnet inte kan cirkulera ordentligt.
Om ljuset... växtligheten blir snyggast om ljuset kommer uppifrån/snett framifrån. Växterna sträcker sig mot ljuset. Kommer ljuet bakifrån får du se mest bara baksidan på bladen. Gör vad du kan för att få ljuset att komma snett framifrån/uppifrån. ...men inget hinrar att du har belysning också i bakkanten. På kvällen kan en svag skymingslampa vara stämningsfull. Kanske genom en halvgenomskinlig baksida.

Om att dricka vattnet... nja, inte om det legat avföring och matrester i det... men Aquasafen måste jag ta i försvar. Om räkorna tålde det så tror jag absolut att ormar tål det. Sötvattensräkor är väldigt känsliga djur som dör knall och fall direkt om vattenkvaliteten är dålig. ...men hur gör dom på sådana där stora zoo-terrarier där de har vattendelar i terrarierna och levande djur i? Kanske UV-filtering? ...eller så är det inte farligt för djuren med friskt, levande akvarievatten. Vet ej.

...och snäcksort var det ja... jag har inte haft sådanadär gigantiska snäckor som du har/har haft. Bara små vattenlevande. I räkakvariet hade jag vanliga malaj-snäckor. De bodde i sanden på botten. Posthorns kröp på inredningen tillsammans med dammsnäckor som också "leviterade" eller kröp uppochner på undersidan av vattenytan och åt den där bakteriehinnan man får om vattnet inte rör sig. Malajerna fick jag av en förvånad zoobutikspersonal som inte förstod varför någon frivilligt ville släppa in "skräpsnäckor" i akvariet. De andra följde med växter. Jag hade aldrig några problem med sk. "snäckinvasion". Populationerna höll sig på lagom nivå av sig själva. Jag funderade på "Anentome helena"-snäckor.... men de blir större och är rovgiriga. De skulle dödat alla andra snäckor och kanske blivit för svåra för räkorna. De är snyggare än malajer. Äppelsnäckor är populära men dem vet jag inget om.

Kolla det här med snäckor och akvarievatten och landlevande med någon som gjort det. Jag vet en del om vatten och sump men har som sagt ingen erfarenhet av om man måste beakta något särskilt med avseende på landlevande. Om du lutar åt att genomföra det så bara hojta - jag tror att jag har kvar en del bildmaterial/länkar som jag har tyckt var särskilt inspirerande.


268
19
Iguania:

Att det skulle vara några större problem för en orm att dricka akvarievatten skulle jag inte tro, det är ju färre kemikalier i det när det väl kommit igång än kranvattnet som de flesta använder. Däremot så blir nog belastningen väldigt stor när ormarna skiter och man vill ju inte att skadliga bakterier ska börja frodas i terrariet. Små grodor och ödlor passar nog bättre i såna system skulla jag tro.

Angående äppelsnäckor så är all handel med dom förbjuden inom EU sedan ca 1år tillbaks.


242
29
Blues:


230
22
Nooon:

Tyvärr avslutat och nedplockat - fönstren skulle bytas.
Nästa gång ska jag ha det minst dubbelt så stort. :)

 


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Riktigt snyggt båda två!

 

Nooon; verkligen bra ide att låta växterna växa upp ur akvariet :)


382
36
MariBarita:

www.akvastabil.dk/terrarier/terrarier

Ett sånt här 500-liters tänker jag köpa (just för att växternas skull :) )

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild