Dvärgskäggagam grävande

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
0
Pb4u:
Min skäggagam gräver väldigt mycket och badar typ aldrig den är 1 år gammal så hur gör så att den vill bada mer. Eller varför den gräver väldigt mycket

Medlem i SkHF
1292
1506
NellyNiklas:
Pb4u skrev:
Min skäggagam gräver väldigt mycket och badar typ aldrig den är 1 år gammal så hur gör så att den vill bada mer. Eller varför den gräver väldigt mycket

Finns det en underliggande anledning till varför du önskar att skäggagamen ska bada mer? Skäggagamer är inte bland de ödlorna som tenderar att behöva bada på regelbunden basis. 

Vad gäller grävandet. Grävande är periodvis ett ganska naturligt beteende, framförallt i det vilda. Anledningarna kan vara många. Söka skydd, äggläggning eller brumering/estivering so i sin tur oftast beror på skifte i ljus och/eller temperatur.

Dubbelkolla dina temperaturer i terrarie och i rummet och justera vid behov. 

Mvh
Niklas

5914
4542
Tropfrog:
Jag tror inte att det finns jättemycket badmöjligheter i skäggagamens naturliga utbredningsområde. Men däremot gott om grävmöjligheter. De lever ju trots allt i öken.

Mvh
Magnus 

8
0
Pb4u:
Tropfrog skrev:
Jag tror inte att det finns jättemycket badmöjligheter i skäggagamens naturliga utbredningsområde. Men däremot gott om grävmöjligheter. De lever ju trots allt i öken.

Mvh
Magnus 

Men den har som en liten mini sjö där den kan bada eller är det naturligt att den inte badar så ofta

893
494
Johnexotics:
Ända gången jag hört folk "bada" sina skäggisar är för hjälpa dom med ömsning om det skulle behövas. Annars är det bara onödigt för dom

8
0
Pb4u:
Johnexotics skrev:
Ända gången jag hört folk "bada" sina skäggisar är för hjälpa dom med ömsning om det skulle behövas. Annars är det bara onödigt för dom

Och hur ofta är det?

5914
4542
Tropfrog:
Pb4u skrev:

Men den har som en liten mini sjö där den kan bada eller är det naturligt att den inte badar så ofta

Som sagt. Inte många badmöjligheter i deras utbredningsområde.

Pb4u skrev:

Och hur ofta är det?

Hur ofta det behövs är svårt att svara på. Det är väldigt individuellt.

Mvh
Magnus 

893
494
Johnexotics:
Pb4u skrev:

Och hur ofta är det?

Typ aldrig. Så länge den är frisk så behöver inte hjälp med öms

Medlem i SkHF
1292
1506
NellyNiklas:
Det här med att (tvångs)bada sina skäggagamer härstammar från fel djurhållning och är inget nytt inom hobbyn. Jag gjorde det som 15 åring i mitten på 90-talet för att det påstods att det var en bra rutin, som avhjälpte problem med bla ömsning. Men, 90-talet var inte känt som den bästa tiden för djurhållning, speciellt för Australienska reptiler. De hölls på tok för varmt, utan mikroklimat och under avsevärt sämre forutsättningar och under belysning som oftast inte var avsedda för ändamålet, eller som man visste hur man skulle använda korrekt.

Med tiden har djurhållning och förståelsen blivit avsevärt bättre, men just (tvångs)badandet av skäggagamer är något som består, märkligt nog. Personligen pekar jag åt USA och sociala medier, där ritningen är bildligen skriven i sten, till den grad att om man inte badar sin skäggagam, då är du en dålig person. 

De få gånger som en skäggagam behöver bada/badas är om veterinär anser det vara nödvändigt eller om ödlan har rullat runt i sin avföring. 

Hade jag varit i dina skor, hade jag ersatt utrymmet med minisjö'n med en grotta med fuktig substratblandning, under förutsättning att du har övriga temperaturer och ljus inom sina respektive nivåer. Det tror jag ödlad kommer utnyttja mer än minisjön. 

Mvh
Niklas

8
0
Pb4u:
NellyNiklas skrev:

Finns det en underliggande anledning till varför du önskar att skäggagamen ska bada mer? Skäggagamer är inte bland de ödlorna som tenderar att behöva bada på regelbunden basis. 

Vad gäller grävandet. Grävande är periodvis ett ganska naturligt beteende, framförallt i det vilda. Anledningarna kan vara många. Söka skydd, äggläggning eller brumering/estivering so i sin tur oftast beror på skifte i ljus och/eller temperatur.

Dubbelkolla dina temperaturer i terrarie och i rummet och justera vid behov. 

Mvh
Niklas

Jag har bara hört att de ska bada lite då och då för att svalka av sig men om det är inte behövligt för dom så då fattar jag
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild