Foderodling för nybörjare!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
3
shibbyqt:
Da_wall skrev:

Sen ska man va noga med vad man matar sina dubia med. man ska undvika katt / hund / fisk foder då det har allt för höga halter protein i sig.  

Tack för dina svar, Dan! Vad jag läst mig till så funkar hönspellets och ett par skivor apelsin då och då?
Jag har nyligen beställt en batch med XL-dubias för att försöka få igång en odling. Har letat efter "starter kits" med vuxna individer men inte hittat något. Verkar vara svårt att få tag i det.

/David

Medlem i SHF
115
83
Da_wall:

shibbyqt skrev:

Tack för dina svar, Dan! Vad jag läst mig till så funkar hönspellets och ett par skivor apelsin då och då?
Jag har nyligen beställt en batch med XL-dubias för att försöka få igång en odling. Har letat efter "starter kits" med vuxna individer men inte hittat något. Verkar vara svårt att få tag i det.

/David

Inga problem !   Ja hönsfoder är en bra diet för både dubia och syrsor.  Hönsfoder bas innehåller lite lägre  % protein än Hönsfoder start gör.  Problemet med Hönsfodrer Bas ( för vuxna höns)  är att det är pellets och insekterna verkar ha lite svårt att äta av det.      www.granngarden.se/honsfoder-granngarden-start-pelletskross-20kg

Start går alldeles utmärkt ! men när jag köpte  Bas då blötla jag det i vatten så det blev mjukare och då kunde dubian äta det lättare! så nu gör jag även det med start och det uppskattas en hel del !  ( Ska du göra det så börja med en mindre mängd så du ser att dubian äter upp allt inom 24 h så det ej blir dåligt och blir onödigt kast ! )

Dröjer inte många sekunder innan flera 1000 tals dubia springer ut för att äta.  ( serverar det blötagda hönsfodret på fat så det ej blir blött i botten av lådan )  

Syrsor bör man inte ge blötlagt foder till då pissar dom extremt mycket och börjar dofta väldigt starkt av ammoniak ! Vilket kan ta död på en koloni med syrsor väldigt snabbt . 

Apelsin kan funka att få igång produktonen med dubian. fast  ska du mata reptilerna med dubia som käkat citrus frukter så lär dom gå några dagar utan citrus eftersom reptiler är  känsliga mot just citrus frukter och kan få lite problem med magen/ uttorkning 

Du kan ge dom lite Morötter / potatis / äpplen andra grönsaker / frukter så länge  (ALLT ÄR EKOLOGISKIT   så inte insekterna dör av besprutningsmedel eller  liknande. )   

Just nu ska jag fylla på mitt eget lager med vuxna dubia eftersom dom jag har nu börjar bli rätt gamla.  Men kommer ha en hel del över framöver om det är av intresse.  Jag bor i Köping skickar dock inget !

MVH /Dan 

Medlem i SHF
115
83
Da_wall:

shibbyqt skrev:

/David

www.facebook.com/reel/213592301465611 Här är iaf en gammal video på en mindre koloni som får blötlagt hönsfoder där ser du hur dom kommer fram väldigt snabbt direkt jag lägger ner fodret ! 

Vissa grupper kan man ej se inläggen i om man ej är medlem. Detta är iaf i gruppen Reptiler på FB. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild