Majsorm högg mot mig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Buddy3:
Hej,

Har inte hanterat min Majsorm på ca 2 år på någon månad nu. Idag tänkte jag plocka ur den men då högg han mot mig. Har aldrig gjort det. Brukar mata i terrariet så det kanske spelar roll, hur ska jag gå tillväga för att kunna hantera honom igen?

mvh

77
51
Tonyikalmar:
Reptiler är lite som akvariefiskar. De mår bäst i sin egen miljö och vill inte bli pillade med i onödan. Att ormen gjorde utfall ser jag som en signal att den vill vara ifred. 

5
0
Buddy3:
Mm ok. Men har läst en del att man kan "vänja" den. Är det rimligt?

5904
4534
Tropfrog:
Vad läser du in i ordet vänja? Om du tolkar det som att det går att få ormen att gilla hantering så är det fel tolkning. Om du tolkar det som att det går att få den att acceptera det utan att bitas så är vi närmare sanningen. Den kommer alltid att ogilla hantering och helst vara ifred för sig själv.

I slutändan handlar det om dina behov eller ormens. Om det är ormens behov som är viktigast så skall hantering undvikas så långt som möjligt.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4081
5139
Jonas_:
Att mata i terrariet är alltid det bästa. Det har däremot ingenting att göra med att din orm gjorde ett (defensivt) utfall mot dig! En del människor tycks tro att en orm som matas i en låda bredvid terrariet gör ormen mindre benägen att bitas, jag hävdar starkt motsatsen : ) 

Vissa ormar verkar oberörda av mänsklig hantering, andra nyfikna och vissa gillar det helt enkelt inte. Jag tycker många ormar brukar bli lugnare (tryggare) med åldern, gäller såklart inte alla. 

Jag är också av åsikten att hanteringen bör vara så minimal som möjligt. Även om jag också förstår att man någongång ibland kan vilja hålla i sin orm. Kort hantering vid enstaka tillfällen skadar antagligen inte, åtminstone inte ormar som "accepterar" att hanteras utanför terrariet. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild